Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 grudnia 2024 18:35
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (2)

Nadwozie autobusu wyposażono w przednie i tylne szyby panoramiczne, w bocznych krawędziach dachu zastosowano dodatkowe świetliki ze szkła barwionego. W dachu nadwozia zamontowana została także uchylna klapa z regulacją położenia. Dach wyposażono również w bagażnik. W zderzaku przednim dodatkowo zamontowano reflektory przeciwmgielne typu 03-20.
Oławka, czyli telewizyjna kariera jelczańskiego autobusiku (2)
W 1965 roku na terenie Jelczańskich Zakładów Samochodowych zaprezentowano dwa nowe prototypy: autobus turystyczny MAT Oławka oraz przyczepę autobusową Jelcz PO 1. Z tych dwóch pojazdów tylko przyczepa autobusowa trafiła do produkcji seryjnej. MAT Oławka po "karierze" w TVP Wrocław trafiła na... złom
Podziel się
Oceń

Nadwozie wyposażono w dwie pary drzwi. Z lewej strony przeznaczone były jedynie dla kierowcy, z prawej strony nadwozia - dla pasażerów. Koło zapasowe umieszczono w schowku tylnym. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonano przy użyciu materiałów stosowanych w autobusach Jelcz-Karosa. W środku były 24 siedzenia pasażerskie typu "lotniczego", z wysokimi oparciami.Założono, że w zależności od typu i układu siedzeń, autobus będzie mógł przewozić od 15 do 25 pasażerów. Fotel kierowcy miał pełną regulację położenia poduszki i oparcia. Nad oknami bocznymi po obu stronach nadwozia zamontowano półki nadokienne na bagaż podręczny pasażerów. Stanowisko kierowcy wyposażono ponadto w panel sterujący ogrzewaniem wnętrza (na parapecie przednim) oraz umieszczony z prawej strony odbiornik radiowy ze wzmacniaczem i mikrofonem, połączony z trzema głośnikami rozmieszczonymi w poszyciu wewnętrznym dachu.Wysokość wnętrza wynosiła 1900 mm i pozwalała na swobodne poruszanie się pasażerów wewnątrz pojazdu.

Dlaczego MAT?

Pojazd otrzymał nazwę MAT Oławka, skrót MAT oznaczał mały autobus turystyczny. Oficjalna prezentacja prototypu odbyła się w Warszawie w kwietniu 1964 roku. Oto, co wówczas pisała o nim Centralna Agencja Fotograficzna:

W dniu 8 IV 1964 r. w Warszawie zaprezentowano nowości motoryzacyjne. Wielkie zainteresowanie wzbudził prototyp nowego mikrobusu SFA-4 z Sanoka (projekt Z. Beksińskiego przyp. autora) odznaczający się piękną i nowoczesną linią oraz prototyp MAT z Jelcza. Autobus MAT (mały autobus turystyczny) wykonany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe jest produktem całkowicie krajowym. Wyposażony w silnik wysokoprężny z FSC Starachowice o mocy 125 KM rozwija prędkość maksymalną 100 km/h. MAT zabiera od 25 do 40 osób zależnie od wersji (turystycznej, międzymiastowej lub miejskiej- nocnej). MAT wchodzi do produkcji z początkiem III kwartału 1965 roku. Konstruktorami są inż. Stanisław Drużyński i Henryk Kolendo z Zakładowego Biura Konstrukcyjnego w Jelczu.

Nowy prototyp z Jelcza bardzo szybko stal się bohaterem wielu artykułów w prasie branżowej wydawanej wówczas w naszym kraju. Wiele artykułów na ten temat opublikowano m.in. w tygodniku "Motor". Podawano w nich informacje nie tylko czysto techniczne związane z samym pojazdem, ale również  np. takie:

Zakłady w Jelczu są gotowe do produkcji MAT-ów w ilości 1000 sztuk rocznie ("Motor" nr. 17/1964).

"Konstruktorzy i twórcy Oławki przewidywali, iż ten mały autobus turystyczny znajdzie szerokie zainteresowanie wszędzie tam, gdzie przewozić się będzie mniejsze ilości pasażerów lub wymagana będzie od pojazdów duża zwrotność. A więc przy obsłudze niewielkich wycieczek organizowanych przez biura podróży, obsłudze tras o małej frekwencji oraz dystansów, na których warunki drogowe nie pozwalają na użycie autobusów o dużej pojemności. MAT Oławka znajdzie też pewnie zastosowanie przy obsłudze lotnisk, domów wczasowych i uzdrowisk, linii pospiesznych PKS, drużyn ratowniczych Pogotowia Górniczego itp. Zainteresowanie Oławką jest już obecnie tak duże, że szereg instytucji zgłosiło chęć nabycia łącznie 2190 sztuk! Na liście przyszłych klientów znajdują się PBP ORBIS, PKS, ZTS Łączność, Pogotowie Górnicze, Służba Zdrowia i inne instytucje. (...) Czekamy cierpliwie na podjęcie seryjnej produkcji (Stanisław Kubiak "Motor" nr 15/1965).

Warto nadmienić, że oprócz jazd doświadczalnych, przeprowadzonych na terenie całej Polski (prezentacje w wielu miastach), prototyp prezentowano także w Czechosłowacji, m.in. w Libereckich Zakładach Samochodowych LIAZ, gdzie również zebrał on pochlebne opinie.

Niestety, mimo tak dobrze zapowiadającej się przyszłości nowej jelczańskiej konstrukcji, decyzji o produkcji seryjnej nie podjęto. Dlaczego? To pytanie pozostanie chyba bez konkretnej i zadowalającej odpowiedzi.

Skończył w telewizji

Prawdopodobnie pod koniec 1965 roku lub w pierwszych miesiącach roku następnego prototyp Oławki wypożyczono oddziałowi Telewizji Polskiej we Wrocławiu, gdzie miał przechodzić kolejny cykl badań drogowych (doświadczalnych). Wnętrze autobusu po demontażu siedzeń pasażerskich zostało przystosowane do montażu niezbędnej aparatury oraz urządzeń pozwalających na realizowanie materiału telewizyjnego w terenie. W kilka miesięcy po tych wydarzeniach do ówczesnego dyrektora naczelnego JZS Feliksa Otachla przesłano pismo od kierownika ekipy telewizyjnej użytkującej Oławkę, w którym stwierdzono m.in., że lepiej się ona sprawuje niż ich dotychczasowy wóz transmisyjny.

Jelczański autobusik nigdy już nie wrócił do fabryki, pełniąc przez kolejnych kilka lat funkcję wozu transmisyjnego Telewizji Wrocław, po czym po prostu trafił na złom. Kiedyś Michał Szczupak na łamach gazety zakładowej "Głos Jelcza" napisał: Dlaczego los prototypów musi być taki smutny.

Wojciech Połomski

Zdjęcia w materiale pochodzą ze zbiorów autora.

W materiale wykorzystano cytaty pochodzące z tygodnika "Motor" i dwutygodnika "Głos Jelcza" oraz fragmenty książki: "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970"

Dane techniczne autobusu MAT Oławka

  • Silnik: typu S 472 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony wzdłużnie nad osią kół przednich, zawieszony elastycznie w trzech punktach. Liczba cylindrów 6. Moc maksymalna 69,8 kW (95 KM) rozwijana przy 3000 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 5+1
  • Układ napędowy: klasyczny 4x2
  • Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza ślimakowa globoidalna, z podwójną rolką, o średnim przełożeniu 20,75
  • Układ nośny: Konstrukcja nadwozia zintegrowana z podłużnicową ramą nośną. Zawieszenie kół przednich zależne. Sztywna oś przednia o przekroju dwuteowym, wsparta na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Dwa amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, dwustronnego działania. Zawieszenie kół tylnych zależne. Sztywny most napędowy wsparty na półeliptycznych resorach piórowych. Dwa amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe, jednostronnego działania
  • Długość: 7100 mm
  • Szerokość: 2400 mm
  • Wysokość: 2865 mm
  • Masa własna: 4480 kg
  • Dopuszczalny ciężar całkowity: 6480 kg
  • Prędkość maksymalną; 100 km/h
  • Wysokość wnętrza: 1900 mm
  • Rozstaw osi: 3700 mm.
  • Rozstaw kół przednich 1876mm
  • Rozstaw kół tylnych 1600 mm
  • Koła jezdne: tarczowe, tłoczone z blachy stalowej, obręcze o profilu płaskim, o wymiarach 5,0x20". Ogumienie krzyżowe, dętkowe o wymiarach 8,25-20". Tylne koła bliźniacze
  • Najmniejsza średnica zawracania: 18,4 m
  • Zużycie paliwa: 23l/100km
  • Prędkość maksymalna: 105 km/h
  • Liczba miejsc siedzących: 24

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama