LIST:
Podobnie jak dziś, publiczny płatnik nie zabezpieczył wówczas środków na realizację podwyżek w sektorze ochrony zdrowia. Poza tą zbieżnością sytuacja w ZOZ w Oławie była jednak zupełnie inna i o wiele bardziej dramatyczna. Wymagalne zadłużenie szpitala wynosiło wtedy przeszło 23 mln złotych. Obecnie to kwota oscylująca pomiędzy 1,5 do 3 mln złotych. W 2003 roku w egzekucji komorniczej było przeszło 13 mln wymagalnych zobowiązań. Obecnie szpital nie ma zajęć komorniczych i wypłaty dla personelu realizowane są na bieżąco.
Wówczas zarząd powiatu powołał na dyrektora szpitala młodego lekarza pracującego w oławskim szpitalu lek. med. Andrzeja Dronsejko. Przy wsparciu samorządów powiatu oławskiego oraz zaangażowaniu pracowników szpitala rozpoczęto proces restrukturyzacji i wychodzenia z trudnej sytuacji. Jednak podstawą, która dała możliwość wyjścia z zapaści finansowej wielu szpitalom, w tym również oławskiemu, była Ustawa z dnia 6 kwietnia 2005 roku o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Do realizacji restrukturyzacji w oparciu o ustawę konieczne były środki finansowe. ZOZ w Oławie otrzymał w banku kredyt w wysokości 10 mln zł przy poręczeniu organu założycielskiego. Gminy powiatu oławskiego przekazały szpitalowi w gotówce 6 mln zł. Dodatkowo ZOZ w Oławie, zgodnie z ustawą, otrzymał kredyt w BGK w wysokości 5 mln zł, który umorzono w 70% po restrukturyzacji. Równocześnie już w roku 2006 dyrekcja szpitala na sesji Rady Powiatu przedstawiła plany rozwoju jednostki na najbliższe 10-15 lat. Plany te zostały później zrealizowane praktycznie w całości.
Obecnie szpital zapewnia opiekę medyczną nie tylko dla 75 tys. mieszkańców powiatu oławskiego, ale również dla mieszkańców przyległych gmin powiatu wrocławskiego i gmin powiatu strzelińskiego, a także dla wschodnich dzielnic miasta Wrocławia. W sumie dla około 150 tys. mieszkańców. Źródłem finansowania działalności bieżącej oławskiego szpitala (podobnie jak pozostałych szpitali publicznych) jest Narodowy Fundusz Zdrowia. W roku 2022 finansowanie naszego szpitala przez NFZ wynosiło 93.9%. Trzeba wiedzieć, że szpitale publiczne nie mają żadnego wpływu na ceny sprzedawanych świadczeń - wycena procedur należy do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT). Zdaniem zarządzających szpitalami ceny świadczeń są zupełnie oderwane od poziomu realnych kosztów. Poza tym wycena świadczeń medycznych w umowach z NFZ nie zawiera środków na odtworzenie czy modernizację infrastruktury szpitali. W związku z tym realizacja wszelkich przedsięwzięć z zakresu prac remontowych, budowlanych czy zakupu sprzętu w szpitalu zależy od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania poprzez aplikowanie do projektów związanych ze służbą zdrowia, darczyńców, funduszy celowych oraz organu założycielskiego. Bez wątpienia widoczny gołym okiem rozwój infrastruktury technicznej i medycznej oławskiego szpitala na przestrzeni minionych lat to efekt zaangażowania i przedsiębiorczości zarządu szpitala z dyr. Andrzejem Dronsejko na czele, pracowników szpitala oraz dobrej współpracy z zarządem powiatu.
Od kilku lat sytuacja finansowa oławskiego szpitala nie budziła większego niepokoju. Dlatego ze zdziwieniem przyjęto informację, że Zespół Opieki Zdrowotnej w Oławie w roku 2022 wygenerował stratę netto w wysokości 7 158 036,20 zł. Na dzień 30.09.2023 - strata netto wynosi 5 923 021,50 zł. Zgodnie z raportem o stanie ekonomiczno-finansowym w roku 2022 sytuacja pogorszyła się już w kwietniu po zakończeniu finansowania z tytułu zwiększonego reżimu sanitarnego związanego
z COVID-em, a do jej drastycznego pogorszenia doszło po realizacji obowiązku podniesienia wynagrodzeń zasadniczych pracownikom szpitala od 1 lipca 2022 roku ( Dz.U. z 2022 r. poz. 2139 ). Zmiana finansowania w ramach umów z NFZ nie była wprost powiązana z koniecznymi do przeprowadzenia podwyżkami wynikającymi z w/w ustawy, tj. w umowach o pracę. Dlatego wypracowane koszty są większe od zrealizowanych przychodów w postaci świadczeń medycznych finansowanych przez NFZ.
Taka jest geneza "dziury" w budżecie oławskiego szpitala oraz zdecydowanej większości szpitali powiatowych.
Zmiana finansowania od 01 lipca 2022r. polega na podniesieniu wartości wyceny procedur i odebraniu środków, które do tej pory były przekazywane na podwyżki odrębnym strumieniem pieniężnym. Odbyło się to przez procentowe podniesienie wartości procedur, co okazało się krzywdzące dla szpitali powiatowych realizujących procedury medyczne niżej wycenione. Wysokospecjalistyczne procedury wycenione kilka albo kilkanaście razy drożej, stały się jeszcze droższe. Dlatego znacznie mniejsze "dziury" powstały lub nie w tych szpitalach ( klinikach), które wykonują świadczenia medyczne wyżej wycenione przez AOTMiT. Takie postępowanie pomimo przeznaczenia przez Min. Zdrowia dużych nakładów pieniężnych, pogrążyło szpitale powiatowe.
Wiosna br. zarząd powiatu zlecił wykonanie audytu wraz programem naprawczym dla ZOZ w Oławie. W oparciu o ten audyt dyrektor oławskiego szpitala przedstawił we wrześniu plan naprawczy na lata 2023-2025 dla ZOZ w Oławie. Po konsultacjach - mimo wielu wątpliwości - radni powiatowi na sesji w dniu 8 listopada br. przyjęli plan naprawczy szpitala. Ma to umożliwić pozyskanie kredytu na dalsze funkcjonowanie szpitala.
Na ostatniej sesji rady powiatu w dniu 30 listopada br. starosta Mirosław Kulesza oraz radni powiatowi mówili, że ratowanie szpitala to sprawa nadrzędna. Nawet kosztem wstrzymania niektórych inwestycji. Szpitale nie mogą nadrabiać braków finansowych wynikających z niedoszacowania wyceny świadczeń poprzez redukcje personelu czy inne działania oszczędnościowe, które będą uderzać przede wszystkim w pacjenta.
Do poprawnego funkcjonowania szpitala niezbędne jest wzajemne zaufanie pomiędzy Zarządem i Radą Powiatu oraz Zarządem Szpitala. Rada Społeczna na posiedzeniu dnia 13 grudnia br. - na mój wniosek, przyjęła stanowisko w sprawie poparcia prośby burmistrzów i wójtów powiatu oławskiego do starosty, zamieszczoną na łamach "GP-WO" nr 48/2023, w sprawie wycofania uchwały zarządu powiatu z sierpnia br. o odwołanie Andrzeja Dronsejko z funkcji dyrektora oraz przywrócenia go do pracy również w zakresie wykonywania świadczeń medycznych.
Przedstawiciel wojewody dolnośląskiego
w Radzie Społecznej SPZOZ Oława
dr Andrzej Grzeszczak
Napisz komentarz
Komentarze