Założenie firmy – podstawa każdej działalności
Początki praktyki medycznej są identyczne, jak w przypadku każdej innej firmy – działalność należy zgłosić za pomocą odpowiedniego formularza w Urzędzie Miasta lub Gminy, osobiście albo przez internet. W dokumencie muszą znaleźć się podstawowe informacje, m.in. o zakresie świadczonych usług oraz adresie, pod jakim będą one wykonywane. Niezbędne jest również zgłoszenie do Urzędu Skarbowego i do ZUS-u.
Spełnienie wymogów formalnych – pomieszczenia, urządzenia, dokumenty
W przypadku niektórych firm formalności są dużo bardziej skomplikowane. Należy do nich również praktyka lekarska, co wynika z odpowiedzialności za zdrowie i życie pacjentów. Oczywiście należy posiadać potwierdzenie kwalifikacji zawodowych, ale to dopiero początek. Gabinet lekarski musi otrzymać pozytywną opinię Sanepidu. W tym celu trzeba dysponować projektem technologicznym pomieszczeń, w którym znajdzie się szczegółowa informacja o lokalu, obejmująca również graficzne wskazanie głównych obiektów i urządzeń, a także sanitariatów czy szlaków komunikacyjnych (więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://horeca-design.pl/projekty-technologiczne-gabinetow-lekarskich/). Dodatkowo potrzebne będą umowy z firmami świadczącymi usługi dodatkowe, takie jak odbiór odpadów czy sterylizacja narzędzi.
Wybór dostawców – komfort lekarza, bezpieczeństwo pacjenta
Nawiąż współpracę z rzetelną hurtownią medyczną, cieszącą się dobrymi opiniami klientów. Zwróć uwagę nie tylko na ceny, ale także na jakość oferowanych artykułów, na ich dostępność oraz na czas wysyłki. Nie czekaj z zamówieniami na ostatnią chwilę – artykuły użytkowane na bieżąco lepiej kupować z sensownym zapasem.
Personel dodatkowy – przydatna pomoc
Część praktyk lekarskich może być prowadzona w formie jednoosobowej, ale inne wymagają już obecności dodatkowego personelu. W zależności od specjalizacji, przydatna może być obecność pielęgniarki, higienistki, technika czy rejestratorki. Zarówno zakres obowiązków, jak i formę zatrudnienia i wymiar godzinowy, dopasuj do swoich konkretnych potrzeb.
Zakres świadczonych usług – sprostanie zapotrzebowaniu pacjentów
Zwłaszcza na początku dobrze się zastanów, jak szeroki zakres usług jesteś w stanie zaproponować swoim pacjentom. Lepiej trochę ograniczyć wykonywane procedury, niż iść na kompromis pod względem jakości. Z czasem gabinet może się przecież rozwijać i dokupienie dodatkowych sprzętów czy zatrudnienie personelu pozwoli na rozszerzenie oferty.
Promocja – zgodna z prawem reklama usług medycznych
Usługi medyczne należą do rodzaju działalności, w ramach którego obowiązują ograniczenia związane z reklamą. Cała komunikacja z potencjalnymi pacjentami powinna więc mieć wymiar informacyjny, nie marketingowy. Dobrym sposobem na poinformowanie społeczności lokalnej o otwarciu się nowego gabinetu jest uczestnictwo w różnego typu imprezach, takich jak dni promocji zdrowia czy festyny.
OC lekarza – na wszelki wypadek
W przypadku części zawodów ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe. Do profesji tych należą również lekarze. OC warto wykupić z resztą nie tylko dlatego, że wymaga tego prawo, dla i dla własnego bezpieczeństwa. Nie ma ludzi nieomylnych a polisa zapewni pacjentowi zabezpieczenie finansowe, jeśli popełnisz błąd.
Ceny usług – drażliwy temat
Oczywiście działalność musi być opłacalna. Możesz zasugerować się rynkowymi cenami usług, ale najważniejszym jest, aby opłata umożliwiała wykonywanie świadczeń na odpowiednim, wysokim poziomie. Kluczowymi kategoriami są skuteczność procedur, bezpieczeństwo pacjenta oraz twój komfort.
W Polsce mamy do czynienia z deficytem lekarzy oraz innych pracowników medycznych, dlatego każdy kolejny gabinet szybko zapełni się pacjentami. W kontekście ogromnej odpowiedzialności wypływającej tak z rodzaju świadczonych usług, jak i ze społecznego zaufania, konieczne jest dołożenie wszelkich starań, aby prowadzić działalność profesjonalnie i z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze