Umowa obowiązuje od 1 sierpnia. Dzięki niej, legitymując się biletami MPK Wrocław (co najmniej 24-godzinnymi), będziemy mogli podróżować pomiędzy 31 stacjami i przystankami z nazwą Wrocław oraz do Iwin - przystanku położonego obok wrocławskiego osiedla Jagodno.
- To ważny dzień dla Dolnego Śląska, a przede wszystkim dla Wrocławia i jego aglomeracji. To efekt dobrej współpracy samorządu województwa, samorządu Wrocławia i innych samorządowców, bo umowa nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca, zaangażowanie i determinacja na wielu szczeblach - mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dzięki umowie pociągi Kolei Dolnośląskich i Polregio staną się integralną częścią komunikacji miejskiej stolicy Dolnego Śląska, a ucząca się młodzież szkolna oraz seniorzy powyżej 65. roku życia będą mogli z nich korzystać bezpłatnie w obrębie miasta.
- To istotne uzupełnienie miejskiej siatki połączeń, dzięki któremu z bezpłatnych przejazdów skorzysta blisko 300 tys. wrocławianek i wrocławian. Spełniamy naszą zapowiedź z kampanii wyborczej i jednocześnie jest to dobry prognostyk dla przyszłej współpracy. Nasze porozumienie pokazuje wspólną odpowiedzialność za region i jego stolicę - dodaje Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia.
Gdy umowa obowiązywała przed trzema laty, dziennie z pociągów - na biletach miejskich - korzystało kilka tysięcy wrocławian. Od tego czasu rozwinęła się liczba stacji w obrębie miasta Wrocławia, ale też zwiększyła się liczba połączeń regionalnych świadczonych przez Koleje Dolnośląskie.
- Chciałem podziękować przedstawicielom miasta, Jackowi Sutrykowi i Renacie Granowskiej, za szybkie osiągnięcie porozumienia. W ciągu ostatnich kilku lat zainwestowaliśmy w tabor blisko miliard złotych. Dzięki temu jesteśmy lepiej przygotowani do obsługi ruchu nie tylko regionalnego, ale i aglomeracyjnego - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Szybki i bezpieczny transport dla wszystkich
Na porozumieniu skorzystają nie tylko mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska, ale także aglomeracji wrocławskiej. Dzięki umowie od pierwszej stacji w obrębie miasta Wrocławia mogą oni podróżować na jednym bilecie - tym samym, który honorowany jest w MPK. Pociągami przewoźników regionalnych można podróżować posiadając bilety MPK:
24-, 48-, 72- i 168-godzinne,
bilety okresowe imienne (ale nie bilety przypisane wyłącznie do dwóch linii MPK),
bilety 30- 60- i 90-dniowe na okaziciela.
- Szybki, bezpieczny i ekologiczny transport jest kwestią cywilizacyjną, a nie polityczną. Dzięki porozumieniu między samorządami osiągnęliśmy pierwszy sukces i nie jest to nasze ostatnie słowo. Zamierzamy wprowadzić jednolity bilet na terenie całego Dolnego Śląska. Poprzez zwiększenie dostępności oferty kolejowej chcemy przekonywać Dolnoślązaków do korzystania z pociągów – dodaje Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.
Umowa została zawarta od 1 sierpnia 2024 do końca 2025 roku. Miasto Wrocław będzie współfinansować kursowanie pociągów w swoim obszarze. Łączna wartość umowy wynosi ok. 53 mln zł z VAT.
- Sprawa UrbanCard to był absolutny priorytet dla nowego zarządu województwa. Obiecywaliśmy w kampanii wyborczej, że załatwimy ją w 3 miesiące i rzeczywiście udało nam się to zrealizować - mówi Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Podobna umowa działa także m.in. w Warszawie, gdzie pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej można podróżować na biletach miejskich.
- W imieniu zarządu powiatu z całego serca dziękuję marszałkowi i prezydentowi. Naszym mieszkańcom będzie łatwiej dojeżdżać do miejsc gdzie pracują i się uczą. To fantastyczny pierwszy wspólny projekt po wyborach samorządowych i wierzę w to, że nie ostatni - podsumowuje Włodzimierz Chlebosz, Starosta Powiatu Wrocławskiego.
W umowie finansowo, poza miastem Wrocław, partycypują również powiat wrocławski oraz stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska.
Napisz komentarz
Komentarze