O co chodzi?
To fragment pisma radnego do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z czerwca 2024:
- W związku z coraz większymi utrudnieniami dla użytkowników DW 396 na skrzyżowaniu z linią kolejową nr 132, w jej km 156,200, zwracam się z uprzejmą prośbą o zminimalizowanie czasu zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego, na czas przejazdu pociągów. Czujnik uruchamiający SSP przedmiotowego przejazdu w kierunku nieparzystym, znajduje się w km 154.300 (w peronach stacji Oława). Pociągi w kierunku nieparzystym mające planowy postój handlowy na stacji Oława, wjeżdżając po torze nr 1 w krawędź peronową, uruchamiają SSP na przedmiotowym przejeździe, kiedy sygnalizacja ustawiona jest w tryb automatyczny blokady wieloodstępowej występującej na tym odcinku linii 132, co jest niestety powszechną praktyką. Sytuację mogłoby poprawić ustawienie sygnalizacji w tryb ręczny, tym bardziej, że zgodnie z instrukcją IR 1, podawanie sygnału zezwalającego na wyjazd ze stacji, dla pociągów mających planowy postój handlowy, dozwolone jest dopiero po zatrzymaniu pociągu. Wyjątek to odpowiedni zapis w regulaminie technicznym stacji, jednak takiego nie znalazłem. Zważywszy na ww. stan prawny, zwracam się z prośbą o podjęcie działań mających na celu zminimalizowanie skutków zamykania przejazdu, tj. zobligowanie Dyżurnych Ruchu w LCS Opole Zachodnie, do podawania sygnału zezwalającego na wyjazd ze stacji Oława dla pociągów w kierunku nieparzystym, mających planowy postój handlowy w stacji Oława, dopiero po zatrzymaniu pociągu i w momencie planowego czasu odjazdu. Sprawi to, że czas oczekiwania użytkowników DW 396 na przejeździe skróci się diametralnie.
W odpowiedzi czytamy: - Spółka podjęła decyzję o wyłączeniu samoczynności semaforów wyjazdowych znajdujących w stacji Oława dla kierunku nieparzystego, czyli w kierunku ww. przejazdu kolejowo-drogowego. Przedmiotowe działanie spowoduje, iż dopiero po zatrzymaniu pociągu w stacji Oława podawany będzie sygnał zezwalający na semaforze, co z kolei pozwoli na późniejsze zamykanie rogatek przejazdowych, a tym samym skrócenie czasu oczekiwania pojazdów kołowych na omawianym skrzyżowaniu.
Wydawało się, że sprawa załatwiona. Przez jakiś czas dyżurni ruchu realizowali odgórne zalecenie. Jednak w ostatnim czasie sytuacja nagminnie się powtarza, co powoduje ogromne zatory drogowe w ciągu DW 396 (przejazd na Wiejskiej w Oławie).
Radny śle więc kolejne pismo w tej sprawie do PKP.
- Dodatkowo przesyłam nagranie z dnia wczorajszego - mówi Marek Drabiński. - Pociąg 48102/3 relacji Bielsko Biała - Słupsk wjeżdża w peron stacji Oława o godzinie 10.49, najeżdżając na czujnik zamykający rogatki przy Wiejskiej. Zatrzymuje się o 10.50, stojąc dwie minuty do godziny odjazdu. Gdyby o godzinie 10.52 dyżurny ruchu w Lokalnym Centrum Sterowania Opole Zachód podał sygnał zezwalający na jazdę, wtedy dopiero zamknęły by się rogatki przy Wiejskiej. To o 3 minuty mniej stania. Dziennie ze stacji Oława w kierunku Wrocławia odjeżdża 45 pociągów, co dałoby nam ponad dwie godziny mniej stania na przejeździe w skali doby!
Napisz komentarz
Komentarze