Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 14 listopada 2024 05:05
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Wraca pomysł uchwały zwalniającej z opłat za groby weteranów

Radni klubu "Wszystko dla Oławy" Albert Zieliński oraz Bartosz Gawlas złożyli 7 listopada projekt uchwały umożliwiający burmistrzowi zwalnianie z opłat za miejsca pochówku osób zasłużonych. - Twórcą i pomysłodawcą uchwały jest Przemysław Pawłowicz, dokonaliśmy jedynie drobnych korekt - informują w mediach społecznościowych
Wraca pomysł uchwały zwalniającej z opłat za groby weteranów
Chodzi m.in. o takie groby jak Klemensa Panasiuka

UZASADNIENIE: - Groby osób zasłużonych dla Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla naszego miasta, Oławy, są otoczone powszechnym szacunkiem i w pełni zasługują na szczególną ochronę oraz utrzymanie, są również wyrazem szczególnego upamiętnienia i pokreślenia ciągłości utrwalonej pamięci narodowej, a zarazem przesłaniem dla kolejnych pokoleń. Zwolnienie z opłat spowoduje, że groby osób zasłużonych na zawsze pozostaną w obrębie oławskich nekropolii jako trwałe świadectwo i wyraz wdzięczności za wkład w rozwój naszej wspólnoty samorządowej i naszej Ojczyzny. Kwestia uregulowania opłat za groby osób zasłużonych, jak dotąd nie była uregulowana. Niniejsza uchwała porządkuje i określa stanowisko Rady Miejskiej w tej istotnej sprawie. Mogiły osób zasłużonych powinny być zwolnione z opłat nie tylko z powodu naszego szacunku i wdzięczności, istotną przyczyną jest również możliwy i częsty brak uprawnionych następców. pochowanych, brak ich rodzin, czy też osób mogących opłacić kolejne okresy zachowania grobu. Proponowane w uchwale rozwiązania, pozwolą w przyszłości na uniknięcie sytuacji w których następuje likwidacja grobu osoby zasłużonej, z powodu braku kolejnych opłat. Uchwała jest istotna dla społeczeństwa Oławy i w pełni zasługuje na realizację. 

*

Radni "WdO" wnioskują, aby uchwała trafiła pod obrady na najbliższej sesji Rady Miejskiej. 

Sprawa nie jest nowa, bo projekt uchwały Pawłowicza był już dyskutowany na sesji Rady Miejskiej niemal dokładnie rok temu. Koalicja rządząca (BBS, PiS) nie była ZA, a zabierając głos w dyskusji burmistrz Tomasz Frischmann stwierdził, że projekt uchwały został napisany na kolanie:  - Jeżeli IPN uzna, że jest to osoba zasłużona, wtedy sam zwolni z opłat i zapłaci za taki grób. Poza tym projekt uchwały mówi o zasłużonych dla miasta Oława. Od 1945 roku mamy cały zeszyt takich osób. Są ich setki. Jak mam to oceniać? Proszę nie przyrównywać tych spraw do nadawania tytułu honorowy obywatel czy zasłużony, bo wtedy jest to decyzja gremialna i często nie ma jednomyślności, więc jak takie wątpliwości jednoosobowo ma rozstrzygnąć burmistrz? Uważam, że od tego są odpowiednie narzędzia i instrumenty prawne.

W dalszej części długiej dyskusji dodał, że jako burmistrz nie chce nikogo oceniać i decydować o takich sprawach. Owszem, podejmuje jednoosobowo szereg decyzji, a katalog tematów jest niezwykle szeroki, ale wśród tych decyzji i tego katalogu nie ma jednak decyzji oceniających postawy ludzkie. - Po raz pierwszy byłbym zobowiązany do oceniania kogoś. Uważam, że nie jestem i urząd burmistrza nie jest do tego predysponowany, a jeżeli miałbym się wspierać przy tym instytucjami zewnętrznymi typu IPN, to wszystko stawiamy na głowie. Od razu trzeba taką osobę wskazać do IPN-u i jeżeli IPN stwierdzi, że jest godna, wtedy wchodzi ustawa, która gwarantuje proponowane rozwiązania.

O sprawie obszernie pisaliśmy wtedy w tekście "Większość uznała, że nie trzeba uchwały, skoro jest IPN":

 

Radny PO Przemysław Pawłowicz przygotował projekt uchwały z propozycją bezterminowego zwolnienia z opłat za miejsce grzebalne na cmentarzach komunalnych w przypadku, gdy są to groby, będące miejscem spoczynku osób zasłużonych dla RP, dla Oławy, groby weteranów walk o wolność i niepodległość Polski oraz innych osób, których grób zasługuje na szczególne upamiętnienie i ochronę. Projekt pojawił się w programie wrześniowej sesji RM. Zgodnie z nim uprawnienie do bezterminowego zwolnienia z opłat przysługiwałoby burmistrzowi Oławy, po uzyskaniu wcześniejszej opinii właściwej komisji RM. Wniosek w sprawie bezterminowego zwolnienia miejsca pochówku z opłat mógłby złożyć każdy, podając swoje dane, dane osoby pochowanej na cmentarzu oraz uzasadnienie. Gdyby sytuacja tego wymagała, przyznana przez burmistrza zgoda na zwolnienie z opłat w uzasadnionych przypadkach mogłaby być uchylona.  

Prezentując projekt uchwały na sesji 28 września 2023 radny Przemysław Pawłowicz tłumaczył, że jest wiele przykładów likwidacji grobów osób o patriotycznej przeszłości. Przytoczył przykłady z Polski, gdzie mieszkańcy organizowali zrzutki i dopiero dzięki zebranym pieniądzom obronili takie groby, bo często po 20 latach zapomina się, kto jest w danym miejscu pochowany. Dodał, że w różnych gminach różnie sobie radzą z tym, by do likwidacji grobów patriotów w wyniku upływu lat nie dochodziło, a jednym ze sposobów jest zapis, że o zwolnieniu z opłat za taki grób decyduje burmistrz.

 - Jest to dobre rozwiązanie - przekonywał  Pawłowicz. - W Oławie mamy zapis, że pochówki wykonywane na koszt gminy są zwolnione z opłat, ale nie mamy tej informacji, że jak po 20 latach grób podlega likwidacji, to burmistrz może to przedłużyć albo zwolnić z opłaty. (...) Jako radny chciałem dać takie uprawnienie burmistrzowi i nam, byśmy mieli czystość sumienia, że mamy taką regulację.

Projekt uchwały był wcześniej omawiany na komisjach RM i przedstawiając go na sesji radny Pawłowicz wiedział, że radni koalicji rządzącej w mieście (BBS i PiS) są mu przeciwni. Próbował więc wpłynąć na zmianę ich decyzji. - Chciałbym, żebyście przyjęli tę uchwałę i myślałem, że tak oczywista z punktu widzenia patriotyzmu i naszej historii uchwała spowoduje waszą życzliwość i jednogłośne głosowanie. Owszem, zmieniła się ustawa i od niedawna IPN może płacić za takie groby, ale procedura jest skomplikowana i różnie może z tym być. (...) Zależało mi na tym, aby nasza gmina pokazała, że nie chcemy pieniędzy od skarbu państwa, tylko sami szanujemy groby osób, które są na naszym cmentarzu i zwalniając je z opłat tak możemy wyrazić nasz stosunek do ich dorobku życiowego. Mimo państwa niechęci do tego projektu, proszę o refleksję, zmianę stanowiska podczas głosowania i przyjęcia tego proponowanego uprawnienia dla burmistrza.

Przekonywać do uchwały próbowały też radni Jolanta Górska, Piotr Łuciw i Wanda Nosek (Wszystko dla Oławy).

- W dyskusjach przed sesją usłyszałam, że czasami może się okazać, że osoba, którą chcemy tak wynagrodzić, nie jest do końca kryształowa, ale pisząc ten projekt kolega zaznaczył, że w przypadku takiej sytuacji można decyzję cofnąć - argumentowała radna Nosek i apelowała do radnych, by się zastanowili nad tym, jak będą głosować, bo temat dotyczy historii i pamięci o przodkach, która powinna trwać.

Do dyskusji włączył się Bogusław Jazienicki, kierownik wydziału Wydział Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska, który chciał wiedzieć, co autor projektu uchwały miał na myśli pisząc np. "zasłużony dla Oławy" - tych, których kiedyś za takich uznano, a ich życie pokazało coś odwrotnego? Czy może osoby, które przyjechały wagonami ze Wschodu i odbudowywały miasto są zasłużone i teraz będziemy wybierać jednego na dziesięciu?

- W tej uchwale powinien być szczegółowo określony katalog osób, bo takie zapisy, jak są teraz, powodują mętlik i dają dowolność każdemu składającemu wniosek oraz burmistrzowi - stwierdził naczelnik i dodał, że w projekcie brak jest też innych istotnych i konkretnych  zapisów, np. która komisja ma wydać opinię, zanim burmistrz podejmie decyzję. - Wszystko powinno być jasno sprecyzowane, dlatego trzeba jeszcze raz usiąść nad tym projektem i go przeanalizować - stwierdził. - Nie kwestionuję zasadności tej uchwały, tylko zróbmy to tak, aby nie było później wątpliwości. 

Naczelnik zwrócił też uwagę, że zapisy projektu  mówią o tym, że burmistrz ma uzyskać opinię, ale ta zgodnie z zapisem do niczego go nie zobowiązuje. Jest tylko sygnałem, a to może rodzić pytania.   

Z wątpliwościami naczelnika zgodził się radny Waldemar z Turzański (BBS), który stwierdził, że nie chciałby być na miejscu burmistrza, który ma w takiej sytuacji decydować, a nie ma możliwości weryfikacji czy sprawdzenia informacji.

Ripostując radny Pawłowicz tłumaczył, że burmistrz - jeżeli będzie miał wątpliwości - ma prawo zasięgnąć informacji u organów naukowych - uniwersyteckich, IPN-owskich.

Zabierając głos w dyskusji burmistrz Tomasz Frischmann stwierdził, że projekt uchwały został napisany na kolanie. Kilka jej elementów jest natomiast nielogicznych. - Przed chwilą usłyszałem, że jako burmistrz mam inne narzędzia i nie muszę oceniać postaw ludzkich, bo mogę skorzystać z instytucji wyższych, np. IPN-u. Jaki więc miałoby cel takie upoważnienie? Jeżeli IPN uzna, że jest to osoba zasłużona, wtedy sam zwolni z opłat i zapłaci za taki grób. Poza tym projekt uchwały mówi o zasłużonych dla miasta Oława. Od 1945 roku mamy cały zeszyt takich osób. Są ich setki. Jak mam to oceniać? Proszę nie przyrównywać tych spraw do nadawania tytułu honorowy obywatel czy zasłużony, bo wtedy jest to decyzja gremialna i często nie ma jednomyślności, więc jak takie wątpliwości jednoosobowo ma rozstrzygnąć burmistrz? Uważam, że od tego są odpowiednie narzędzia i instrumenty prawne.

W dalszej części długiej dyskusji dodał, że jako burmistrz nie chce nikogo oceniać i decydować o takich sprawach. Owszem, podejmuje jednoosobowo szereg decyzji, a katalog tematów jest niezwykle szeroki, ale wśród tych decyzji i tego katalogu nie ma jednak decyzji oceniających postawy ludzkie. - Po raz pierwszy byłbym zobowiązany do oceniania kogoś. Uważam, że nie jestem i urząd burmistrza nie jest do tego predysponowany, a jeżeli miałbym się wspierać przy tym instytucjami zewnętrznymi typu IPN, to wszystko stawiamy na głowie. Od razu trzeba taką osobę wskazać do IPN-u i jeżeli IPN stwierdzi, że jest godna, wtedy wchodzi ustawa, która gwarantuje proponowane rozwiązania. 

 Zarówno radny Pawłowicz jak i jego koledzy z opozycji długo jeszcze próbowali przekonywać do swoich racji i potrzeby wprowadzenia uchwały. Nie przekonali jednak większości koalicji rządzącej. Na 17 radnych obecnych na sesji pięciu z PO i WdO głosowało "za" jej podjęciem. 11 z BBS i PiS było przeciwko, jeden z PiS, Paweł Gwiazdowicz, się wstrzymał.

*         

Podział w Radzie Miejskiej Oławy jest widoczny od dawna i radni z przeciwnych obozów politycznych wykorzystują niemal każdą okazję na polityczne docinki i złośliwości. Dyskusja o grobach i patriotyzmie też stała się okazją. Tym razem sprowokował ją radny PiS Józef Urbańczyk, który zasugerował, że jeśli opozycja przejmie w Polsce władzę, to nie będzie komu troszczyć się o patriotyzm. 

- Przysłuchując się tym słowom nasunęła mi się taka oto myśl - tyle jest patriotyzmu w tych wypowiedziach na temat tej uchwały. Jeżeli państwo, którzy o tę uchwałę walczą, jeżeliby ta opcja, która by chciała przejąć władzę (od red. - gdyby opozycja wygrała wybory parlamentarne), przecież w ich pierwszym punkcie jest zlikwidowanie IPN i CBA... Wtedy problem by się skończył. Bo guru zmieni, wyrzuci, zrezygnuje ustawą w rządzie. I ciekawy jestem, kto później będzie się troszczył o to? Tyle patriotyzmu, że aż się wierzyć nie chce.

Zareagował radny Krzysztof Rydzoń (Platforma Obywatelska): - Panie Józefie, ja pana proszę, pan będzie zdrowszy... Niech pan wyłączy telewizję publiczną. Bo ona takie głupoty panu nałożyła do głowy, że to jest aż szok, że pan to chodzi i powtarza. To jest po prostu szok. My się cofamy do Białorusi i czasów przedwojennych... To się po prostu w głowie nie mieści, jak ludziom wyprano mózgi i niestety pan jest tego przykładem. To jest straszne.

Dłużna nie pozostała radna Ewa Polanowska z PiS, która startuje też z list tej partii do Sejmu. - Chciałam się odnieść do wypowiedzi pana Rydzonia - powiedziała. - Idąc pana tokiem myślenia, pytam się, kto wam tłucze mózgi? Jaka telewizja? Niech pan wreszcie przestanie ludzi obrażać! Kultura tego wymaga. 

I ta wypowiedź nie pozostała bez riposty radnego Rydzonia - Najpierw uwaga do pana przewodniczącego, żeby dbał o to, żebyśmy rozmawiali w temacie, bo pan Urbańczyk rozpoczął dyskusję poza tematem... - mówił Rydzoń, co przerywając mu przewodniczący Krzysztof Mazurek (PiS) potwierdził mówiąc, "tak, a pan radny to ciągnął".     

- Tak, ale pan nie przerwał, więc ja teraz sobie pozwolę pani radnej powiedzieć, że nie oglądam w ogóle telewizji i pani zaproponuję to samo - kontynuował Rydzoń. -  Fascynujące jest to, że albo pani drzemie, albo jak już pani zabierze głos, to jedyną rzeczą jest mówienie o tym, że wódz jest super i TVP jest super. To jest niesamowite, pani wkład w Radę Miejską jest fantastyczny...

*

Jeśli uchwała o grobach zasłużonych mieszkańców Oławy ponownie trafi pod obrady - napiszemy, jaki będzie ciąg dalszy tej historii. 

 

Niżej projekt uchwały, którą złożyli radni "WdO":


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ala 13.11.2024 05:15
To jest wstyd dla zasłużonych że najgorsi radni udzielają się w tej sprawie. Ci panowie to najwięksi szkodnicy Oławy. Dla ludzi zasłużonych trzeba szacunku a tym radnym jego brak. Wstyd panowie

Nieogarniety 13.11.2024 08:35
Ala 13.11.2024 05:15
To jest wstyd dla zasłużonych że najgorsi radni udzielają się w tej sprawie. Ci panowie to najwięksi szkodnicy Oławy. Dla ludzi zasłużonych trzeba szacunku a tym radnym jego brak. Wstyd panowie
Czemu piszesz tak źle o Francmannie?

Nieogarniety 13.11.2024 10:34
Nieogarniety 13.11.2024 08:35
Czemu piszesz tak źle o Francmannie?
Frisch nie jest radnym. A oni są tak samo żałośni jak ty, który podszywa się pod nicki innych użytkowników.

Nieogarniety 13.11.2024 11:01
Nieogarniety 13.11.2024 10:34
Frisch nie jest radnym. A oni są tak samo żałośni jak ty, który podszywa się pod nicki innych użytkowników.
Przestań się pode mnie podszywać. Nic tylko hejt i żółć wylewasz i nie potrafisz nawet własnego nicku wymyśleć.

Nieogarniety 13.11.2024 13:33
Nieogarniety 13.11.2024 11:01
Przestań się pode mnie podszywać. Nic tylko hejt i żółć wylewasz i nie potrafisz nawet własnego nicku wymyśleć.
Wszyscy widzą jak hejtujesz pracowników UM i Frischa, bez żadnej refleksji i powodu. Wszyscy wiedzą i widzą, że jesteś zwolennikiem lub członkiem WdO lub PO, więc nie rób z siebie większego głupka niż udajesz.

Nieogarniety 13.11.2024 14:03
Nieogarniety 13.11.2024 13:33
Wszyscy widzą jak hejtujesz pracowników UM i Frischa, bez żadnej refleksji i powodu. Wszyscy wiedzą i widzą, że jesteś zwolennikiem lub członkiem WdO lub PO, więc nie rób z siebie większego głupka niż udajesz.
Wszyscy widzą jak hejtujesz radnych opozycji i mieszkańców miasta, bez żadnej refleksji i powodu. Wszyscy wiedzą i widzą, że jesteś członkiem BBS, zatrudnionym w UM, więc nie rób z siebie większego głupka niż udajesz.

Nieogarniety 13.11.2024 18:44
Nieogarniety 13.11.2024 14:03
Wszyscy widzą jak hejtujesz radnych opozycji i mieszkańców miasta, bez żadnej refleksji i powodu. Wszyscy wiedzą i widzą, że jesteś członkiem BBS, zatrudnionym w UM, więc nie rób z siebie większego głupka niż udajesz.
Wykaz mi jakikolwiek hejt, a szczególnie mieszkańców Oławy. Zawsze staje w obronie i mieszkańców, i pracowników UM, przed atakami takich zawistnych osób jak ty, członek WdO. Wszyscy wiedzą, że może i jestem sympatykiem BBS, ale nigdy nie byłem członkiem tak jak ty, ani nigdy nie pracowałem w UM, i że jestem emerytem. Z tym głupkiem to ci gratuluje, bo nie musisz nic udawać. Jesteś, jako członek WdO, zwykłym i podłym hejterem

Ania 13.11.2024 08:58
Ala 13.11.2024 05:15
To jest wstyd dla zasłużonych że najgorsi radni udzielają się w tej sprawie. Ci panowie to najwięksi szkodnicy Oławy. Dla ludzi zasłużonych trzeba szacunku a tym radnym jego brak. Wstyd panowie
Pan Gawlas i Pan Zieliński, najlepsi radni, jako jedyni interesują się sprawami zwykłych ludzi i wiedzą po co są radnymi. Inni radni powinni brać z nich przykład, a tego typu "anonimowy" hejt jedynie potwierdza, że wykonują bardzo dobrą robotę.

Też anonimowa Ania 13.11.2024 12:56
Ania 13.11.2024 08:58
Pan Gawlas i Pan Zieliński, najlepsi radni, jako jedyni interesują się sprawami zwykłych ludzi i wiedzą po co są radnymi. Inni radni powinni brać z nich przykład, a tego typu "anonimowy" hejt jedynie potwierdza, że wykonują bardzo dobrą robotę.
Co konkretnego osiągnęli?

Ania 13.11.2024 14:11
Też anonimowa Ania 13.11.2024 12:56
Co konkretnego osiągnęli?
Chociażby ujawnili liczne nieprawidłowości w funkcjonowaniu urzędu i burmistrza, wystarczy o tym poczytać chociażby w protokołach kontroli RIO, są dostępne na BIP.

Nieogarniety 13.11.2024 18:47
Ania 13.11.2024 14:11
Chociażby ujawnili liczne nieprawidłowości w funkcjonowaniu urzędu i burmistrza, wystarczy o tym poczytać chociażby w protokołach kontroli RIO, są dostępne na BIP.
No to zdecyduj się, czy oni ujawnili i zgłosili i ogłosili, czy ujawniła coś tam kontrola RIO. Bo z tego „ujawniania” jakoś do tej pory nic nie wynika, i nikt nie został ukarany.

Nieogarniety 12.11.2024 15:45
Wszyscy pamiętają, w jakich „miłych” słowach,panowie z WdO a zwłaszcza szanowny radny pan Albert, odzywal się i nazywał radnych z BBS i PiS, przy uchwale o „alkoholu”. Ciekawe na co liczy, wprowadzając „swoją” uchwałę. Na jakie „miłe” słowa i na jakie poparcie. Szanowny radny panie Albercie, jest takie stare przysłowie „ jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubańczykom”. A wystarczy nie robić z siebie „inteligentnego głupka” . Życzę sukcesów i samych „miłych” słów od kolegów z RM.

Nieogarniety 13.11.2024 08:03
Tak, czasem trzeba powiedzieć dosadnie, a nie być takim lelum polelum i głosować jak kazali. Także brawo panowie WDO. Psy szczekają, a karawana jedzie dalej

Nieogarniety 13.11.2024 10:36
Nieogarniety 13.11.2024 08:03
Tak, czasem trzeba powiedzieć dosadnie, a nie być takim lelum polelum i głosować jak kazali. Także brawo panowie WDO. Psy szczekają, a karawana jedzie dalej
Uważasz się za " psa który szczeka"? No to miłe określenie. Może w końcu zmienisz nick i nie będziesz podszywał się pode mnie?

Nieogarniety 13.11.2024 13:15
Nieogarniety 13.11.2024 10:36
Uważasz się za " psa który szczeka"? No to miłe określenie. Może w końcu zmienisz nick i nie będziesz podszywał się pode mnie?
Odpowiedź na poziomie dziecinnego z blizną na głowie, z resztą też członka BBS.

Nieogarniety 13.11.2024 14:29
Nieogarniety 13.11.2024 13:15
Odpowiedź na poziomie dziecinnego z blizną na głowie, z resztą też członka BBS.
Twoja zabawa, w podszywanie się pode mnie i mój nick, i hejtowanie pracowników UM i Frischa, jest na poziomie dziecka i członka WdO.

Gość 13.11.2024 17:06
Wyśmiewanie że kobieta wyższa niż chłopy,wytykanie że ktoś ma bliznę na głowie to zwykle prostactwo.

Nieogarniety 13.11.2024 17:38
Gość 13.11.2024 17:06
Wyśmiewanie że kobieta wyższa niż chłopy,wytykanie że ktoś ma bliznę na głowie to zwykle prostactwo.
Za to w jaki sposób ją uzyskał to jak najbardziej powinni go ludzie wytykać palcami. Ciekawe czemu sam się tym nie chwali i skutkami? Ale podobnych w BBSie wielu.

Nieogarniety 13.11.2024 18:51
Nieogarniety 13.11.2024 17:38
Za to w jaki sposób ją uzyskał to jak najbardziej powinni go ludzie wytykać palcami. Ciekawe czemu sam się tym nie chwali i skutkami? Ale podobnych w BBSie wielu.
Jak jesteś tak dobrze poinformowany to napisz. Wylej kolejne wiadro pomyj na kogoś tylko dlatego, że jest z BBS a Ty z WdO, i nie nawidzisz takiego kogoś. Nie krępuj się. Wszyscy widzą jakim jesteś hejterem i jak nienawidzisz ludzi.

Chudy 12.11.2024 12:05
Czyżby Zieliński był takim sknerą, że sobie szykuje darmowe miejsce pochówku. Przecież jest już tak zasłużonym dla Oławy.

WPR 12.11.2024 11:11
Może czymś ważniejszym warto się zająć? Groby zasłużonych są chronione na mocy prawa. Nie trzeba wyważać otwartych drzwi. Czy rola opozycja sprowadza się do bezrozumnego kontestowania wszystkiego wokół i okazjonalnych "wrzutek"?

Wulfryk 12.11.2024 11:43
WPR 12.11.2024 11:11
Może czymś ważniejszym warto się zająć? Groby zasłużonych są chronione na mocy prawa. Nie trzeba wyważać otwartych drzwi. Czy rola opozycja sprowadza się do bezrozumnego kontestowania wszystkiego wokół i okazjonalnych "wrzutek"?
To oficjalne stanowisko ratusza?

WPR 12.11.2024 15:41
Wulfryk 12.11.2024 11:43
To oficjalne stanowisko ratusza?
Moje osobiste.

P.Pawłowicz 12.11.2024 20:51
Muszę zareagować. Ktoś „WPR” napisał nieprawdę, manipuluje, ustawia i chce sformatować umysły niektórych. Może szkoda czasu na odpisywanie tajnym aktywistom klawiatury, ale sprawa ważna. Polskie prawo nie chroni grobów które nie są opłacone. Ta „moc prawa” nie istnieje. Kto wyważa „otwarte drzwi” ? Otwarte? Te drzwi są w Oławie zaspawane i zabetonowane. Zajmijcie się czymś ważniejszym? Wstyd, tajniaku, jeśli to jest nieważne. Słabo , bo powszechnie wiadomo, że wszystkie uchwały samorządu, są jednakowo ważne, bez gradacji. Władza w Oławie, w przeciwieństwie do wielu miast w Polsce, pracuje w trybie: „faktura za bohatera”, czyli niech sobie spoczywają, u nas, pod warunkiem, że ktoś, albo IPN, za to zapłaci.

Redaktor 13.11.2024 09:52
P.Pawłowicz 12.11.2024 20:51
Muszę zareagować. Ktoś „WPR” napisał nieprawdę, manipuluje, ustawia i chce sformatować umysły niektórych. Może szkoda czasu na odpisywanie tajnym aktywistom klawiatury, ale sprawa ważna. Polskie prawo nie chroni grobów które nie są opłacone. Ta „moc prawa” nie istnieje. Kto wyważa „otwarte drzwi” ? Otwarte? Te drzwi są w Oławie zaspawane i zabetonowane. Zajmijcie się czymś ważniejszym? Wstyd, tajniaku, jeśli to jest nieważne. Słabo , bo powszechnie wiadomo, że wszystkie uchwały samorządu, są jednakowo ważne, bez gradacji. Władza w Oławie, w przeciwieństwie do wielu miast w Polsce, pracuje w trybie: „faktura za bohatera”, czyli niech sobie spoczywają, u nas, pod warunkiem, że ktoś, albo IPN, za to zapłaci.
Nie wiem do kogo skierować uwagi, ale skoro pan tak tym żyje, to może z uwagi na wagę tematu - takie drobne sugestie, co do publikowanego przez "gazetę" projektu: na początku przywołana jest nieaktualna podstawa prawna; potem w paragrafie 1 po 2013 powinno być "r."; w par. 1 ust.1 jest niedokładny cytat z pierwotnej uchwały; a potem jest tak: w paragrafie 2 w pkt 1 ma być: "Groby ... oraz innych osób w szczególności miejsc spoczynku uwzględnionych w ewidencji.." - to raczej nie jest po polsku. Miało być ogólnie o groby innych osób czy tylko te groby które są wykazane w ewidencji? itd. itd. (niestety to nie koniec...). Kierunek i idea samej uchwały są słuszne - ale czy dla szacunku dla pamięci bohaterów projekt uchwały nie powinien być jednak nieco bardziej przemyślany, dopracowany... Być może jest to kwestia tych nieszczęsnych poprawek o których pisze "gazeta"? Może jest to skutek zmian w pierwotnej wersji projektu, skoro je wprowadzono - nie wiem jakie to zmiany, więc nie ma jak tego ocenić . Tak czy inaczej to co publikuje "gazeta", wygląda tak sobie. A szkoda. Wręcz żal. W kolejnym temacie wychodzi taka narodowa prowizorka - szkoda.... Być może listopad - ostatnio wypłynął opisywany i niefajny temat "działań" wobec nagrobka na cmentarzu - chciałbym wierzyć że projekt tej uchwały nie jest przy populistyczną próbą uprawiania polityki na aktualnie nośnym temacie... To już kwestia zgłaszającego projekt tej uchwały... Ale może jednak warto pewne rzeczy skonsultować wcześniej ale tak rzetelnie, prawdziwie, na spokojnie... być może z osobami które mają wiedzę w tym temacie.. a tak.. być może jednak skoro to nie radni z PO zgłaszają ten projekt tylko ktoś inny to o czymś to może dawać do myślenia (na marginesie - cytowane w artykule wypowiedzi radnych - jeżeli są prawdziwe - żenujące..)

Anna 13.11.2024 12:58
P.Pawłowicz 12.11.2024 20:51
Muszę zareagować. Ktoś „WPR” napisał nieprawdę, manipuluje, ustawia i chce sformatować umysły niektórych. Może szkoda czasu na odpisywanie tajnym aktywistom klawiatury, ale sprawa ważna. Polskie prawo nie chroni grobów które nie są opłacone. Ta „moc prawa” nie istnieje. Kto wyważa „otwarte drzwi” ? Otwarte? Te drzwi są w Oławie zaspawane i zabetonowane. Zajmijcie się czymś ważniejszym? Wstyd, tajniaku, jeśli to jest nieważne. Słabo , bo powszechnie wiadomo, że wszystkie uchwały samorządu, są jednakowo ważne, bez gradacji. Władza w Oławie, w przeciwieństwie do wielu miast w Polsce, pracuje w trybie: „faktura za bohatera”, czyli niech sobie spoczywają, u nas, pod warunkiem, że ktoś, albo IPN, za to zapłaci.
A Pan już w WdD, czy nadal w PO/KO?

Nieogarniety 13.11.2024 14:04
Anna 13.11.2024 12:58
A Pan już w WdD, czy nadal w PO/KO?
Rogaliki już upieczone to przyszedł czas na hejt w internecie?

Nieogarniety 13.11.2024 18:54
Nieogarniety 13.11.2024 14:04
Rogaliki już upieczone to przyszedł czas na hejt w internecie?
Wszyscy biorą z ciebie przykład, ale tak jak ty hejtujesz, to nikt ci nie dorasta do piet.

Redaktor 12.11.2024 10:34
Dlaczego aktualnie projekt uchwały nie wnosi PO, skoro z artykułu wynika, że jego autorem jest były radny z PO?

Nieogarniety 12.11.2024 10:49
Jakie to ma znaczenie? Szacunek dla wnioskujących radnych, że nie przypisują sobie tego pomysłu i wskazali jego pierwotnego autora.

Nieogarniety 12.11.2024 16:48
Nieogarniety 12.11.2024 10:49
Jakie to ma znaczenie? Szacunek dla wnioskujących radnych, że nie przypisują sobie tego pomysłu i wskazali jego pierwotnego autora.
Żałosna podróbka pomysłu pana Pawlowicza. Jak się nie ma swoich, to się korzysta z czyichś pomyslow

Mieszkaniec Oławy 12.11.2024 18:03
Nieogarniety 12.11.2024 16:48
Żałosna podróbka pomysłu pana Pawlowicza. Jak się nie ma swoich, to się korzysta z czyichś pomyslow
Przecież jest opisane w artykule, że pierwotnie pomysł był Pana Pawłowicza, to samo jest na stronie WDO. Alkohol z muzeum wszedł za mocno w godzinach pracy? Czy mama goni do pracy i trzeba wylać frustrację?

Nieogarniety 12.11.2024 19:59
Mieszkaniec Oławy 12.11.2024 18:03
Przecież jest opisane w artykule, że pierwotnie pomysł był Pana Pawłowicza, to samo jest na stronie WDO. Alkohol z muzeum wszedł za mocno w godzinach pracy? Czy mama goni do pracy i trzeba wylać frustrację?
A czyj ma być jak jest taki sam? Może po prostu radni WdO nie potrafią „wydalić” z siebie nic bardziej inteligentnego, od tego co pokazują na sesji? Trochę trafiasz kula w płot. Emeryta nikt nie musi gonić do pracy. A zamiast „frustracja”, wklej wyraz „ prawda” lub „szczerość”.

Brak Bardziej Skompromitowanych 12.11.2024 21:44
Nieogarniety 12.11.2024 19:59
A czyj ma być jak jest taki sam? Może po prostu radni WdO nie potrafią „wydalić” z siebie nic bardziej inteligentnego, od tego co pokazują na sesji? Trochę trafiasz kula w płot. Emeryta nikt nie musi gonić do pracy. A zamiast „frustracja”, wklej wyraz „ prawda” lub „szczerość”.
Słychać wycie, znakomicie. Jak tuba burmistrza wylewa takie ilości hejtu, to znaczy, że bardzo dobrze sprawują swój urząd i jest panika w BBSie.

Nieogarniety 13.11.2024 10:41
Brak Bardziej Skompromitowanych 12.11.2024 21:44
Słychać wycie, znakomicie. Jak tuba burmistrza wylewa takie ilości hejtu, to znaczy, że bardzo dobrze sprawują swój urząd i jest panika w BBSie.
Zobaczysz na najbliższej sesji. Żadna panika ani hejt, tylko realia. Jak ktoś jest chamski i obraża na sesji radnych z BBS i PiS to uważa, że oni zagłosują, za projektem wydalonym przez radnych z WdO? Trochę pragmatyzmu i trzeźwego myślenia.

Nieogarniety 13.11.2024 11:07
Nieogarniety 13.11.2024 10:41
Zobaczysz na najbliższej sesji. Żadna panika ani hejt, tylko realia. Jak ktoś jest chamski i obraża na sesji radnych z BBS i PiS to uważa, że oni zagłosują, za projektem wydalonym przez radnych z WdO? Trochę pragmatyzmu i trzeźwego myślenia.
A radni BBS i PiS głosują, bo kogoś lubią albo nie lubią, czy zgodnie z interesem mieszkańców? Bo jak głosują tylko bo kogoś lubią albo nie, to chyba nie nadają się do sprawowanej funkcji.

Nieogarniety 13.11.2024 13:41
Nieogarniety 13.11.2024 11:07
A radni BBS i PiS głosują, bo kogoś lubią albo nie lubią, czy zgodnie z interesem mieszkańców? Bo jak głosują tylko bo kogoś lubią albo nie, to chyba nie nadają się do sprawowanej funkcji.
A wiesz co to są umowy koalicyjne i dbanie o dobro mieszkańców? Więc działający wspólnie radni z BBS i PiS, tak właśnie robią, i nie działają jak twoi ulubieni radni z WdO i PO, którzy wszystko potrafią bojkotować i liczy się dla nich tylko poklask, i zaistnienie w czasie sesji podczas transmisji. Sami z siebie, zaproponowali uchwały stworzone właśnie przez pana Pawłowicza, i panią Ziółkowską, w sprawie schroniska dla psów. Twój uwielbiony, szanowny pan radny Albert z WdO, nic sam nie wymyślił, oprócz straszenia Policją i kontroli, które tak uwielbia. Wszystko jest w BIP i można sprawdzić jak szanowny pan radny z WdO, działa dla "dobra mieszkańców". i ile uchwał wniósł pod obrady, przez lata swojej działalności.

Nieogarniety 13.11.2024 14:07
Nieogarniety 13.11.2024 13:41
A wiesz co to są umowy koalicyjne i dbanie o dobro mieszkańców? Więc działający wspólnie radni z BBS i PiS, tak właśnie robią, i nie działają jak twoi ulubieni radni z WdO i PO, którzy wszystko potrafią bojkotować i liczy się dla nich tylko poklask, i zaistnienie w czasie sesji podczas transmisji. Sami z siebie, zaproponowali uchwały stworzone właśnie przez pana Pawłowicza, i panią Ziółkowską, w sprawie schroniska dla psów. Twój uwielbiony, szanowny pan radny Albert z WdO, nic sam nie wymyślił, oprócz straszenia Policją i kontroli, które tak uwielbia. Wszystko jest w BIP i można sprawdzić jak szanowny pan radny z WdO, działa dla "dobra mieszkańców". i ile uchwał wniósł pod obrady, przez lata swojej działalności.
A co mnie obchodzą jakieś umowy koalicyjne. Radny jest od tego żeby reprezentować mieszkańców, a nie realizować jakieś umowy koalicyjne. Jak radni BBS i PiS wolą realizować jakieś tajne umowy zamiast dbać o dobro mieszkańców to powinni zrezygnować, bo nie wiedzą po co zostali wybrani.

Nieogarniety 13.11.2024 19:01
Nieogarniety 13.11.2024 14:07
A co mnie obchodzą jakieś umowy koalicyjne. Radny jest od tego żeby reprezentować mieszkańców, a nie realizować jakieś umowy koalicyjne. Jak radni BBS i PiS wolą realizować jakieś tajne umowy zamiast dbać o dobro mieszkańców to powinni zrezygnować, bo nie wiedzą po co zostali wybrani.
Więc poproś swoich wspaniałych radnych z WdO, żeby nie blokowali i nie deprecjonowali dobrych dla mieszkańców pomysłów i uchwał, a najlepiej, żeby sami coś zrobili dla mieszkańców Oławy, a nie tylko wkładali „ kij w szprychy” i nie usiłowali każdej uchwały dobrej dla miasta zablokować.To sam pan radny, twój guru Albert, ostatnio przyznał się , że on nie jest po to, by cokolwiek robić dla mieszkańców, tylko po to , żeby kontrolować i jeszcze raz kontrolować. Więc wyjaśnij wszystkim,po co w RM wasi radni z WdO. Tylko z nienawiści do Frischa i mieszkańców?

Nieogarniety 12.11.2024 16:54
Nieogarniety 12.11.2024 10:49
Jakie to ma znaczenie? Szacunek dla wnioskujących radnych, że nie przypisują sobie tego pomysłu i wskazali jego pierwotnego autora.
Tak samo żałośni jak ty, który podszywasz się pod mój nick

Nieogarniety 13.11.2024 08:01
Popłacz się

Ren 12.11.2024 15:43
Bo może także radny Pawłowicz, podobnie jak wcześniej radna Kaczor, wszedł do WdO?

Redaktor 13.11.2024 09:10
Ren 12.11.2024 15:43
Bo może także radny Pawłowicz, podobnie jak wcześniej radna Kaczor, wszedł do WdO?
Kto wie... Choć widać kto decyduje

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Ty nigdy nic merytorycznego nie wnosisz. Lampy jak nie świeciły, tak nie świecą. Tak sprawnie działa Gmina Miasto Olawa. Pół roku to zbyt mało żeby naprawić latarnie.Data dodania komentarza: 13.11.2024, 20:05Źródło komentarza: A na Łagodnej ciemno, bo latarnie nie działająAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Jeśli twoim głosem w dyskusji jest pisanie do mnie jak do kobiety, no to dziękuję za taką „merytoryczną” dyskusję. Nie chodzi ci o wyjaśnienie czegokolwiek, tylko o dokopaniu i wylaniu frustracji, więc miłego wieczoruData dodania komentarza: 13.11.2024, 19:08Źródło komentarza: A na Łagodnej ciemno, bo latarnie nie działająAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: I dalej pokazujesz swoją totalną niewiedzę, i to, że piszesz tylko posto, żeby kogoś dyskredytować i hejtować. ZalosneData dodania komentarza: 13.11.2024, 19:05Źródło komentarza: A na Łagodnej ciemno, bo latarnie nie działająAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Więc poproś swoich wspaniałych radnych z WdO, żeby nie blokowali i nie deprecjonowali dobrych dla mieszkańców pomysłów i uchwał, a najlepiej, żeby sami coś zrobili dla mieszkańców Oławy, a nie tylko wkładali „ kij w szprychy” i nie usiłowali każdej uchwały dobrej dla miasta zablokować.To sam pan radny, twój guru Albert, ostatnio przyznał się , że on nie jest po to, by cokolwiek robić dla mieszkańców, tylko po to , żeby kontrolować i jeszcze raz kontrolować. Więc wyjaśnij wszystkim,po co w RM wasi radni z WdO. Tylko z nienawiści do Frischa i mieszkańców?Data dodania komentarza: 13.11.2024, 19:01Źródło komentarza: Wraca pomysł uchwały zwalniającej z opłat za groby weteranówAutor komentarza: Polski bratTreść komentarza: BraciaData dodania komentarza: 13.11.2024, 18:54Źródło komentarza: Potrącenie na pasach w Oławie i uderzenie w ogrodzenie w Jelczu-LaskowicachAutor komentarza: NieogarnietyTreść komentarza: Wszyscy biorą z ciebie przykład, ale tak jak ty hejtujesz, to nikt ci nie dorasta do piet.Data dodania komentarza: 13.11.2024, 18:54Źródło komentarza: Wraca pomysł uchwały zwalniającej z opłat za groby weteranów
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama