Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 17:46
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Trzy sposoby na tańsze podlewanie ogródka

  Piękny trawnik kosztuje nie tylko sporo zachodu, ale również pieniędzy wydanych na jego podlewanie. Także kwiaty nie będą piękne, jeśli będą rosły w suchej glebie. Nie warto nawet wspominać o zbiorach z niepodlewanego ogródka warzywnego. Radzimy, jak zminimalizować koszty i być dumnym z plonów.   1. Gromadzenie deszczówki Porządny, estetyczny system ze zbiornikiem zakopanym w ziemi, z pompą, kosztuje około tysiąca złotych. Można oczywiście kupić nieco taniej lub drożej. Są też dużo droższe połączone z domowymi instalacjami, które pozwalają wykorzystywać deszczówkę do spłukiwania toalet. Oszacowanie oszczędności, jakie przyniesie nam podlewanie zgromadzona deszczówką, jest o tyle trudne, że wiele zależy od częstotliwości opadów. Inwestycja – około 10 tys. zł – zwróci nam się, gdy zużyjemy 2,5 tys. metrów sześciennych wody według taryfy „ogródkowej” lub 1250 metrów według taryfy standardowej (o taryfach piszemy poniżej). To 7-8 lat podlewania tysiącmetrowego ogródka. Ten czas prawdopodobnie się wydłuży, bo nie zawsze będziemy podlewać tylko deszczówką. Przy dłuższym braku opadów zbiornik nam wyschnie i będziemy zdani na wodociągi. - Instalacje do gromadzenia deszczówki to kwestia nie tylko ekonomiczna. Stanowią one ważny czynnik retencji wód opadowych. Obecnie dużym problemem jest to, że deszcz, który spadnie w mieście, jest systemem kanalizacji burzowej odprowadzany do odległej rzeki czy jeziora. Poziom wód gruntowych w miastach się obniża. Dlatego należy zachęcać nie tylko mieszkańców, ale również firmy, aby gromadziły wodę deszczową. Sytuacja, w której na dużą skalę pozbywamy się deszczówki, a jednocześnie pobieramy i uzdatniamy ogromne ilości wody, której w Polsce jest niedobór, aby nią podlewać, jest bardzo nieracjonalna – twierdzi Grzegorz Cyba, ekspert z firmy Infraster, która jest wyłącznym w Polsce dystrybutorem szwedzkich filtrów do oczyszczania wód opadowych SWEDROP. Sprawa jest na tyle poważna, że zajęło się nią Ministerstwo Środowiska. Pracuje nad wprowadzeniem opłaty za utraconą wodę. Płacić będą np. firmy za to, że z ich utwardzonych posesji woda spływa do burzówki. Jeśli woda ta zostanie zatrzymana, opłaty nie będzie. Byłaby to dodatkowa motywacja finansowa, aby inwestować w instalacje do zbierania deszczówki. - Inwestując w instalację do gromadzenia deszczówki warto wydać trochę więcej i nabyć specjalny filtr SWEDROP, który będzie nam oczyszczał wodę. Szczególnie w miastach w deszczu jest bardzo dużo szkodliwych substancji, takich jak metale ciężkie czy rakotwórczy benzo(a)piren. Lepiej podlewać grządki oczyszczoną wodę – mówi Grzegorz Cyba. - Nie wystarczy tylko „fabryczny” filtr zbierający liście i patyki. 2. Drugi licznik na wodę Płacąc za miejską wodę płacimy jednocześnie za odprowadzanie ścieków. To jest logiczne, jeśli wodę zużywamy do celów sanitarnych. Gdy się w niej wykąpiemy, pozmywamy naczynia, spłuczemy toaletę, produkujemy z niej ścieki. Tylko niewielką jej część konsumujemy gotując. Inaczej ma się sprawa z podlewaniem. Zużywamy ogromne ilości wody, a nie odprowadzamy ani litra ścieków. Dlatego większość wodociągów oferuje możliwość zainstalowania osobnego licznika tylko na wodę „ogródkową”. Takie rozwiązanie jest bardzo opłacalne, a koszty instalacji takiego licznika szybko się zwrócą. Do obliczeń przyjęliśmy niezbyt duży ogród o wielkości 500 metrów kwadratowych i znacznie większy, mający tysiąc metrów. - W każdym mieście, gminie są inne ceny wody i opłaty za ścieki. Przyjmując jednak średnio, że płacimy 4 złote za metr sześcienny wody i tyle samo za ścieki, to podlewanie 500-metrowego ogrodu w trakcie sezonu może kosztować 1 280 zł, a dwa razy większego aż 2 560 zł – wylicza ekspert Infrastera. Łatwo wyliczyć, że podpisując umowę z wodociągami na osobny licznik wody do podlewania, oszczędzamy połowę kwoty. - Zakładając, że podlewamy od maja do września, to kwota 640 zł za mniejszy ogród i 1 280 za większy wydają się bardziej akceptowalne, jednak wciąż wysokie – mówi Grzegorz Cyba. Specjaliści z Infrastera przyjęli założenie, że podlewać trzeba solidnie, za to raz na tydzień. Na jeden metr kwadratowy zużywamy wtedy 20 litrów. W ciągu roku podlewamy przez 16 tygodni. To dość oszczędne założenie. Co prawda 20 litrów na metr to dużo, ale eksperci radzą, aby podlewać rzadziej, ale solidniej. Przy skąpym podlewaniu, woda wsiąka tylko na kilka centymetrów, a korzenie roślin, szczególnie trawy, „szukają” wody płytko i płytko się ukorzeniają. Aby mieć głęboko ukorzeniony trawnik, lepiej jest podlewać solidnie, aby woda wsiąkała nawet na 20 centymetrów. Zatem lepiej rzadziej a więcej niż częściej a skąpo. Poza tym to założenia, że przynajmniej od czasu do czasu pada deszcz. Jeśli nie, to koszty podlewania w miesiącu, w którym jest niewiele opadów, należy pomnożyć razy dwa. 3. Własne ujecie wody Doświadczeni ogródkowicze – nie tylko ogrodnicy – są zgodni, że najtańszym sposobem na podlewanie jest własna studnia. To niemały, ale jednorazowy wydatek, który po latach się zwróci. Podlewanie kosztuje nas tyle, ile energia elektryczna zużyta przez pompę wydobywającą wodę. - Ważne jednak jest to, aby była to studnia głębinowa. Z „płytkiej” studni woda może być zanieczyszczona wieloma szkodliwymi substancjami chemicznymi, które zawiera deszcz. Im więcej warstw ziemi pokona woda deszczowa, tym jest czystsza – mówi Grzegorz Cyba. Nie każdy jednak ma możliwość wykopania studni. Dlatego często ogródki podlewane są wodą z miejskich wodociągów, którą warto oszczędzać. Fot. JustyCinMD/Flickr.com (CC) Artykuł powstał we współpracy z Infraster sp. z o.o.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zybi 01.06.2016 16:23
Polecam własne ujęcie wody. Pozdrawiam właścicieli trawników.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: Gocha ze ZwierzyńcaTreść komentarza: Kiedyś kierowca tira to był gość. Teraz to debil , albo Ukrainiec . Widać to przed wjazdem do Ergisu. P.s. Są i tacy , co parkują tam jak należy więc ..... , kierowca gość.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 15:45Źródło komentarza: Wypadek - śmierć na A4, droga będzie długo zablokowanaAutor komentarza: Bój w hucieTreść komentarza: Szukajcie go na Górnym Śląsku. Jak widać na zdjęciu, wsiadł do próżnej węglarki, dalej połączcie sobie kropki.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 15:32Źródło komentarza: Zaginął czternastoletni KacperAutor komentarza: nieuśmiechnięciTreść komentarza: Ustawiczne pranie mózgów.Najpierw zabawy młodzieży ze śmiercią a teraz to.Coś mi tu zaciąga ruskim.Czas na emeryturę babciu zamiast robić z siebie młodzieżówkę mądrą inaczej.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:04Źródło komentarza: Chodzi o popularyzację języka niemieckiegoAutor komentarza: WiarusTreść komentarza: Nie ma to jak poczuć odrzut kałacha na ramieniu. Krótkie weekendowe szkolenie wojskowe powinien przejść każdy młody mężczyzna a może i kobiety też. Broń wirtualna też dobra, aby wyrabiać w sobie nawyki strzeleckie i poznać sztukę celowania, jako pierwszy etap wtajemniczenia. Szkoda, że nie ma ćwiczenia dla rezerwy.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 13:09Źródło komentarza: OŁAWA W Piątce postrzelająAutor komentarza: KtośTreść komentarza: Wirtualne strzelanie jak wirtualny seks . Niby coś było ale dalej prawiczek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:11Źródło komentarza: OŁAWA W Piątce postrzelająAutor komentarza: MarioTreść komentarza: Clickbait? Przecież to 130 km od Oławy.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 10:27Źródło komentarza: Wypadek - śmierć na A4, droga będzie długo zablokowana
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama