Oława. O strategii
Na sesji Rady Miejskiej 31 stycznia Renata Romanowska przedstawiła informację o realizacji Strategii Promocji Miasta Oława na lata 2010-2015. Mówiła o ubiegłorocznych działaniach Wydziału Promocji i Współpracy Europejskiej Urzędu Miejskiego.
Miasto promowano przez materiały reklamowe, gadżety i pamiątki. Wydano plan miasta oraz mapę Odry na odcinku Brzeg-Oława-wrocławski węzeł wodny, zredagowano kalendarz ze zdjęciami Oławy oraz wydano folder z okazji zakończenia modernizacji ratusza. Z tej okazji wyemitowano także dukaty oławskie oraz zakupiono upominki z herbem miasta. Strefy kibica podczas "Euro" wprawdzie w Oławie nie było, ale Wydział promocji rozdawał okolicznościowe koszulki.
Opowiadając o wydarzeniach, imprezach i "eventach", naczelnik Renata Romanowska skupiła się na działaniach wokół "Odry" i organizacji imprezy "Piana Bosmana". Ta początkowo prywatna impreza, stała się sztandarowym punktem w pracy Wydziału Promocji. Wydział skupiał się na przygotowaniach do niej przez kilka miesięcy. W imprezie wzięło udział około 5 tys. osób, a jej najatrakcyjniejszym puntem był konkurs pływania na byle czym. Oława wsparła finansowo również imprezę z okazji otwarcia przystani w Brzegu. Wydział wspierał także rajd primaaprilisowy do Ryczyna.
Mówiąc o promocji poprzez prasę i telewizję lokalną oraz ogólnopolską i regionalną, naczelnik wymieniła tytuły: Serwis Społeczno-Samorządowy "3S", TVN Turbo, TVP Wrocław oraz "Gazeta Wrocławska", której zlecono reklamę. Pod koniec roku powstał film promocyjny o bibliotece w ratuszu i Izbie Muzealnej. Film jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
Wydział Promocji koordynował także wizyty delegacji miast partnerskich oraz wyjazdy oławskich delegacji. W ubiegłym roku oławskie delegacje wyjeżdżały za granicę 7 razy. Trzykrotnie gościliśmy u siebie delegacje z miast partnerskich. We wrześniu w Ośrodku Kultury odbyły się Europejskie Spotkania Miast Partnerskich. Do Oławy przyjechali goście z Czeskiej Trzebowy, którzy zaprezentowali przedstawienie teatralne dla dzieci, pokaz filmu i popisy kulinarne kuchni czeskiej.
Najważniejsze zadania na 2013 rok: stworzenie funkcjonalnego serwisu internetowego i profilu Wydziału Promocji na facebooku, wdrożenie multimedialnego systemu informacyjnego w mieście oraz realizacja projektu "W stronę Odry" oraz organizacja zawodów pucharowych w walkach sambo-kurash (sport podobny do judo).
AKTUALIZACJA godz. 17.30
Radni mieli sporo pytań i uwag do przedstawionej informacji. Zdaniem Marii Domaradzkiej (PO), nowa strona internetowa powinna być najważniejszym zadaniem, które należało zrealizować w ubiegłym roku. Radna pytała także, czy planuje się uruchomienie punktu informacji turystycznej. Piotr Regiec (PiS) docenił promocję Odry i "Pianę Bosmana", zaproponował organizowanie spływów kajakowych na Oławie. Jego zdaniem, nie powinno się zapominać o pomysłodawcy festiwalu na Odrze - Tomaszu Strażyńskim. Radny chciał wiedzieć także, na co urząd zamierza planuje wydać 58 tys. zł w związku z nową stroną internetową wydziału promocji. Uwagi Anny Leszczyńskiej (PO) dotyczyły realizowania strategii promocji - brak komunikacji z mieszkańcami przez portal społecznościowy, nieprzedstawianie mieszkańcom hasła promocyjnego oraz brak współpracy z mediami (informowanie mieszkańców, konferencje prasowe). Mieczysława Koprowski (PO) pytał, co w zamian za wsparcie finansowe oferowało nam miasto Brzeg oraz jakie korzyści mają mieszkańcy ze współpracy z miastami partnerskimi. W ocenie radnego - jedynym plusem jest udział w wymianie dzieci, sportowców i harcerzy. Wątpliwości budzą obiekty umieszczone w "wirtualnym spacerze" - brak kościołów i obiektów sportowych. Zdaniem Koprowskiego, miasto nie dba o swój Rynek, na którym nic się nie dzieje (wcześniej bywały wystawy organizowane przez GP-WO).
Renata Romanowska nie odpowiadała na pytania i wątpliwości radnych. Zrobił to za nią burmistrz Franciszek Październik: - Cieszę się, że jest sporo uwag. Nie oczekujmy, że w ciągu roku wszystko zostanie zrobione, będę proponował zmiany. W tej kadencji strategia nie będzie zrealizowana. Nie należy przypisywać programu promocji do kadencji, to ciągła praca, przestrzeń nieograniczona. Za mało współpracy z mediami - też chciałbym więcej, ale to naprawdę duże koszty.
Burmistrz stwierdził, że punkt informacji turystycznej jest w projekcie ratusza i miasto będzie musiało go utworzyć. Chwalił współpracę z Tomaszem Strażyńskim i zapewniał, że Rynek się zmienia, są tam organizowane imprezy. Z Brzegiem miasto współpracuje, a tamtejszy samorząd partycypował w kosztach "Piany Bosmana". Spacer wirtualny -będą dodawane kolejne obiekty. Zdaniem burmistrza, wszystkie działania promocyjne wiążą się ze środkami finansowymi i są przez nie ograniczane.
Swoją ocenę pracy wydziału przedstawiła na koniec Małgorzata Pasierbowicz (BBS): - Mamy zbyt wysokie wymagania, lepiej kilka założeń zrealizować dobrze, a nie wszystko powierzchowne. Widać postęp w porównaniu z wcześniejszymi działaniami promocyjnymi. Lepiej jest zrobić coś kilka razy w roku dobrze, a nie wszystko byle jak.
Monika Gałuszka-Sucharska
Napisz komentarz
Komentarze