Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 08:02
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Alkoholowe labirynty

- Ile razy w ciągu roku może być kontrolowany przedsiębiorca? Kiedy burmistrz może cofnąć koncesję alkoholową? Czy za błąd pracownika w jednym sklepie, można ukarać wszystkie placówki sieciowe? Jak to jest z tą odległością szkół i kościołów od miejsca sprzedaży napojów wyskokowych? - na te i inne pytania szukali odpowiedzi oławscy handlowcy i właściciele lokali gastronomicznych, na spotkaniu zorganizowanym przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Wydział Profilaktyki i Uzależnień oławskiego Urzędu Miejskiego

Oława.  Po konferencji

Do Sali Rycerskiej na bezpłatne szkolenie przybyło prawie 40 sprzedawców i właścicieli placówek, podających lub sprzedających w Oławie napoje alkoholowe. Zajęcia prowadziła dr Teresa Kobrzyńska - dyrektor warszawskiego Centrum Edukacji i Profilaktyki Problemów Alkoholowych i ekspert Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Na wstępie omówiła negatywne skutki społeczne, wynikające ze spożywania, a przede wszystkim z nadużywania alkoholu. Przypomniała i skomentowała obowiązujące przepisy prawne, regulujące sprzedaż i spożycie napojów alkoholowych. Referentka sporo czasu poświęciła problemowi kontrolowania sprzedawców napojów alkoholowych przez różne instytucje, w tym przez członków miejskich i gminnych komisji antyalkoholowych. Zwróciła uwagę na konieczność posiadania "Książki kontroli", w której odnotowuje się wszelkie działania rewizyjne w danej firmie. O zamiarze wszczęcia kontroli przedsiębiorca musi być zawiadomiony i to z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. - W małych przedsiębiorstwach, a takimi podmiotami z reguły są handlujący alkoholem, różne instytucje, a więc np. sanepid, PIH, Urząd Celny czy gminna komisja profilaktyki, mogą przeprowadzić w ciągu roku nie więcej niż 12 kontroli łącznie - wyjaśniała Teresa Kobrzyńska. Zwróciła uwagę na najbardziej drastyczne dla przedsiębiorcy skutki kontroli, czyli cofnięcie koncesji. Niektóre przyczyny wynikają jasno z ustawy, więc - co ważne - decydujący o tym wójt czy burmistrz nie ma zbyt szerokiego pola manewru. Jednym z powodów, skutkujących obligatoryjnie cofnięciem koncesji, jest sprzedaż alkoholu osobom nieletnim. Dyrektor Kobrzyńska wyświetliła na ekranie zdjęcia kilku młodych ludzi i "egzaminowała" uczestniczących w szkoleniu sprzedawców pytając, komu by z nich sprzedali wódkę czy piwo bez kontroli dokumentu tożsamości, a komu nie?  Okazywało się, że pozory bardzo mylą, bo np. pokazany na zdjęciu pewien młody warszawianin, na pierwszy rzut oka wyglądający jak dwudziestoparolatek, to uczeń pierwszej klasy gimnazjum, a więc niepełnoletni. Z kolei dziewczyna wyglądem przypominająca nastoletniego podlotka, miała już prawie 25 lat. Referentka zwróciła uwagę, że od czasu wprowadzenia jednolicie wyglądających dowodów osobistych, sprzedawcy często mają problemy z ustaleniem wieku osoby chcącej kupić piwo czy wódkę. Nie zawsze potrafią szybko i precyzyjnie to obliczyć, a konsekwencje błędu są bardzo poważne: - Zdarzały się takie przypadki, że sprzedano alkohol młodej osobie dzień przed jej osiemnastoletnim urodzinami i nie było "zmiłuj się", bo w dniu zakupu piwa w świetle prawa była nieletnia...

Zdaniem Teresy Kobrzyńskiej, należy pilnie przywrócić zróżnicowanie kolorystyczne dowodów osobistych dla nieletnich i dla dorosłych, bo to w dużym stopniu utrudni młodym ludziom zakup alkoholu i jednocześnie ułatwi sprzedawcom weryfikowanie wieku klientów.

Inna częsta przyczyna cofnięcia koncesji alkoholowej, to podanie nieprecyzyjnych informacji w oświadczeniu o wielkości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim. Doktor Kobrzyńska namawiała handlowców i szefów lokali gastronomicznych, by zawsze opierali się na raportach z kasy fiskalnej, sporządzanych 31 grudnia. Powołała się na niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, z którego wynikało, że w przypadku jakiejkolwiek niezgodności kwot, podanych w oświadczeniu przez przedsiębiorcę, z raportem fiskalnym, wójt, burmistrz czy prezydent muszą obligatoryjnie cofnąć koncesję: - Nie jest ważne, czy różnica sięga setek złotych, czy tylko kilku złotych - jeśli kwoty się nie zgadzają, koncesja musi być odebrana!
Podobnie się dzieje, gdy przedsiębiorca spóźni się z wniesieniem opłaty za koncesję, nawet jeśli to będzie ostatnia rata, a zwłoka wyniesie tylko jeden dzień.    
W końcowej części szkolenia dr Kobrzyńska sporo miejsca poświęciła sprawom reklamy napojów alkoholowych. Przypomniała, że generalnie jest to zabronione, a wyjątkiem jest piwo. Reklama tego napoju ma także pewne ograniczenia - nie może być np. adresowana do młodych ludzi, nie może się kojarzyć z atrakcyjnością, z seksem, relaksem i w ogóle z czymś przyjemnym. - A jak się państwu kojarzy slogan "Rano kawka, a wieczorem żubr"? - zapytała retorycznie i poinformowała, że prawnicy PAPRPA zaskarżyli tę reklamę, jako naruszającą prawne ograniczenia, ale sąd oddalił pozew. - Wynajmowane przez browary za duże pieniądze agencje reklamowe potrafią stosować takie triki, że ustawodawca nigdy za tym nie nadąży! Zdaniem Kobrzyńskiej ograniczenia w reklamie są zasadne, bo ich głównym celem jest ochrona młodych ludzi, a zwłaszcza dzieci, przed negatywnymi skutkami spożywania alkoholu.     

W bloku pytań i odpowiedzi jeden z uczestników szkolenia, mający kilka sklepów w różnych gminach, chciał wiedzieć, czy ewentualne naruszenie przepisów ustawy przez sprzedawcę w jednej placówce, może skutkować cofnięciem koncesji w całej sieci. Okazało się, że nie, bo koncesja wystawiana jest nie tylko na podmiot handlujący, ale przypisana jest też do konkretnego miejsca sprzedaży, więc w praktyce na każdy sklep czy lokal gastronomiczny jest wydawana odrębnie.

Pytano także o kwestię odległości od szkół i kościołów. Teresa Kobrzyńska odpowiedziała, że tę sprawę regulują poszczególne samorządy, w uchwale o ilości placówek handlujących alkoholem oraz zasad ich usytuowania. Odnosząc się do nagłośnionych niedawno w mediach labiryntów, jaki wybudowali przed swoimi sklepami handlowcy w Dziurowie i w Szczecinie, ekspertka PARPA powiedziała, że jeśli gmina określi w uchwale jakiekolwiek odległości, to zawsze należy je mierzyć "w prostej linii i po drodze publicznej": - Gdyby tak uczyniono we wspomnianych miejscowościach, to te labirynty na nic by się tam nie przydały...         

Dyżury MKRPA

Członkowie Miejskiej Komisja ds. Rozwiązywania Napojów Alkoholowych w Oławie w dyżurują w każdą środę, od godz. 16.30 do 18.00, w pokoju nr 10 Urzędu Miejskiego w Oławie, pl. Zamkowy 15, tel.: 71-303-55-18.

Osoby szukające wsparcia i pomocy w związku z problemem alkoholowym, mogą się także zgłaszać do Wydziału Profilaktyki Uzależnień, ul. Młyńska 12a, pok. nr 4, tel.: 71-313-25-17.


Krzysztof A. Trybulski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama