Smoleńsk
Po katastrofie
Polskie „tutki” miały numery własne 101 i 102. Pod Smoleńskiem rozbił się Tupolew nr 101. Jego numer seryjny: 90A-837.
Samolot wyprodukowano w 1990 roku, w lutym 2010 przeszedł remont i wymianę silników w rosyjskiej Samarze.
10 kwietnia samolot wystartował o 7.23 z Okęcia, zaplanowano lądowanie na cywilno-wojskowym lotnisku Siewiernyj (Peczersk) w Smoleńsku. Samolot rozbił się o 8 56. Nikt nie przeżył, zginęli wszyscy na pokładzie - 96 osób.
Dlaczego doszło do katastrofy - ustali wspólna komisja badająca wszelkie okoliczność wypadku. Pas smoleńskiego lotniska Siewiernyj (Peczersk) jest wyjątkowo krótki ok. 1500 metrów.
Lotnisko w Smoleńsku nie posiada systemów naprowadzających umożliwiających lądowanie, nie ma wyposażenia ILS (do lądowania bez widoczności). Jedynym urządzeniem naprowadzającym była radiolatarnia lotniska i porozumiewanie się z rosyjską kontrolą lotów.
W katastrofie samolotu lecącego do Katynia zginęli lotnicy 36. pułku oraz obsługa pokładowa. Byli to:
* kpt. pil. Arkadiusz Protasiuk - lat 36, stanowisko: oficer sekcji - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. Odznaczenia i medale: Brązowy Medal „Za Zasługi Dla Obronności Kraju”. Żonaty, 2 dzieci.
* mjr pil. Robert Marek Grzywna - lat 36, stanowisko: dowódca załogi - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. Odznaczenia i medale: Brązowy Medal „Za Zasługi Dla Obronności Kraju”. Żonaty, 1 dziecko.
* por. pil. Artur Karol Ziętek - lat 31, stanowisko: starszy pilot - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. Odznaczenia i medale: Brązowy Medal „Za Zasługi Dla Obronności Kraju”. Żonaty, 2 dzieci.
* chor. Andrzej Michalak - lat 36, stanowisko: starszy technik obsługi pokładowej - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. Odznaczenia i medale: Brązowy Medal Za Zasługi Dla Obronności Kraju. Żonaty, 1 dziecko.
* Barbara Maria Maciejczyk - lat 29, stanowisko: stewardessa - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego.
* Natalia Maria Januszko - lat 23, stanowisko: personel pokładowy - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego.
* Justyna Moniuszko - lat 25, stanowisko: personel pokładowy - 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego.
Dane samolotu TU-154 M
* producent - Zakłady Lotnicze w Samarze (ZSRR, dzisiaj Rosja);
* samolot komunikacyjny średniego zasięgu;
* konstrukcja: metalowa (duralowa), półskorupowa, podwozie chowane, trójwózkowe, z kołami przednimi;
* załoga: 2 pilotów, 1 nawigator, 1 mechanik pokładowy;
* liczba miejsc dla pasażerów: 114-180.
Historia
* data oblotu - 4 października 1968;
* lata produkcji 1968 - ciągle trwa;
* egzemplarze wyprodukowane - 1015;
* liczba katastrof Tu-154 - 66, w tym 6 katastrof w ciągu ostatnich pięciu lat.
Dane techniczne
* napęd - 3 silniki turbowentylatorowe Sołowiew D-30KU-154;
* moc - silników 3 x 103 kN;
* wymiary: rozpiętość - 37,55 m, długość - 47,9 m, wysokość - 11,4 m, powierzchnia nośna - 201,5 m kw.;
* masa: własna - 55,3 t, startowa - 102 t;
* osiągi: prędkość maksymalna - 950 km/h, minimalna - 235 km/h, pułap - 11.000 m, zasięg - 6 600 km
Awarie polskich maszyn Tu-154 M
* 1999 Marszałek Senatu Alicja Grześkowiak ląduje przymusowo w Arabii Saudyjskiej;
* 2004 - pożar silnika - na pokładzie premier Marek Belka;
* 2005 - brak możliwości uruchomienia samolotu Prezydenta Kwaśniewskiego w Wiedniu- przysłano inny samolot z Polski;
* 2008 awaria Tupolewa w Mongolii Prezydent Lech Kaczyński miał lecieć do Japonii.
Opr. Przemysław Pawłowicz
Napisz komentarz
Komentarze