Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 04:49
Reklama BMM
Reklama
News will be here

Dziwne losy „Oławki”

Autobus najbardziej kojarzący się z Oławą, wyprodukowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, jeździł jako wóz transmisyjny Telewizji Wrocław. To był prawdziwy unikat, nigdy bowiem nie podjęto jego produkcji seryjnej...

Wyglądał jak przyczepa autobusowa, albo jak połówka dużego autobusu, zwanego popularnie „ogórkiem”. Mały autobus turystyczny MAT „Oławka” to już legenda JZS. Niektórzy zastanawiają się, co się z nim stało, czy jeszcze zachował się jakiś egzemplarz tego unikalnego autobusu.

Mały potrzebny od zaraz

- W latach 60. w programie naszego przemysłu motoryzacyjnego brakowało małych autobusów - opowiada jelczanin Wojciech Połomski, który przygotowuje książkę o Jelczańskich Zakładach Samochodowych. - Konstruktorzy z JZS podjęli próbę skonstruowania takiego pojazdu, wykorzystując do tego zespoły ciężarowego stara i jelczańskiej przyczepy autobusowej Jelcz P01. Tak powstał MAT „Oławka”. Zamierzeniem twórców „Oławki” było skonstruowanie autobusiku turystycznego do obsługi małych wycieczek i tras o niskiej frekwencji podróżnych. W maju 1964 roku nowy wytwór JZS zaprezentowano władzom w Warszawie. Po oficjalnej prezentacji, zainteresowanie prototypem przeszło najśmielsze oczekiwania. Wiele instytucji zgłosiło chęć nabycia autobusu - zamówiono 2190 „Oławek”.

Odchudzanie pojazdu

Szkielet autobusu był połączony z ramą pojazdu. Jego sylwetka przypominała przyczepę autobusową. Nie obyło się bez problemów technicznych. Podstawowym mankamentem była zbyt duża masa prototypu - ważył 5250 kg. Postanowiono „odchudzić” autobus.
- Podłużnice o grubości 7 mm zastąpiono 5-milimetrowymi - mówi Wojciech Połomski. - Poprzeczki zrobione z ceowników wymieniono na profile zamknięte. Dzięki temu udało się zmniejszyć masę pojazdu o 223 kg. W podobny sposób postąpiono z konstrukcją szkieletu nadwozia, oblachowaniem autobusu, podłogą, fotelami i wieloma innymi elementami. Po tych zabiegach masa „Oławki” wynosiła 4480 kg. Obniżono wysokość autobusu i rozmiar podłogi. Wysokość wynosiła 2865 mm, a wysokość wnętrza - 1900 mm. Fotele pasażerskie były wyposażone w wysokie oparcia typu lotniczego. W zależności od układu siedzeń we wnętrzu, mógł przewozić od 15 do 25 pasażerów.
W „Oławce” wprowadzono kilka nowinek technicznych. Sterowanie ogrzewaniem znajdowało się na parapecie przednim, przy kierowcy. Z prawej strony zamontowano odbiornik radiowy ze wzmacniaczem i mikrofonem. We wnętrzu autobusu umieszczono trzy głośniki. 

Kariera telewizyjna

Jedną z zainteresowanych autobusem instytucji była Telewizja Wrocław. Początkowo pojazd wypożyczono. Po usunięciu kilku siedzeń i zamontowaniu aparatury telewizyjnej, służył jako wóz transmisyjny. Kierownik ekipy, która nim jeździła, przesłał dyrektorowi JZS Feliksowi Otachlowi pismo, w którym wyraził opinię, że „Oławka” sprawuje się lepiej niż dotychczasowy wóz transmisyjny.
Autobus nie wrócił już do fabryki. Służył kilka lat dziennikarzom, a potem go zezłomowano. „Oławki” nigdy nie wdrożono do produkcji - mały autobusik skończył jako prototyp.

Dane techniczne „Oławki”: Silnik: typu S 472 z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, ustawiony nad osią kół przednich, zawieszony elastycznie w trzech punktach, 6 cylindrów, moc maksymalna 69,8 KW rozwijana przy 3000 obrotach na minutę
Długość autobusu: 7100 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 2865 mm
Masa własna autobusu: 4480 kg
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Wysokość wnętrza: 1900 mm
Zużycie paliwa: 23 l/100 km
Najmniejsza średnica zawracania: 18,4 m

Monika Gałuszka-Sucharska
[email protected]
(na podstawie informacji Wojciecha Połomskiego)

Fot. archiwum WP


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Irek W. 07.11.2020 17:30
Szkoda, bardzo szkoda. Ale podobne losy jak MAT Oławka pidzieliło bardzo dużo naszych prototypów...

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6 appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 improvedigital.com, 1944, RESELLER rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807 Xapads.com, 145030, RESELLER google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807 pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb smartadserver.com, 4144, RESELLER nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3 appnexus.com, 13099, RESELLER pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807 onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807 adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32 appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1 [Kopiuj]
ReklamaOdszkodowania
KOMENTARZE
Autor komentarza: qTreść komentarza: Ziółkowska lubi się podpiąć pod nie swoje.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 20:49Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystankuAutor komentarza: PrzedsiębiorcaTreść komentarza: Nieudaczniki życioweData dodania komentarza: 19.05.2024, 20:31Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: Mario MaxTreść komentarza: Ja tu żadnej przebudowy skrzyżowania nie widzę . Wymieniają nawierzchnię chodników i tyle . Skrzyżowanie ma taki sam przebieg / kształt jak przed tymi pracami. Muszę zajrzeć.... inni też do słownika co oznacza słowo przebudowaData dodania komentarza: 19.05.2024, 19:22Źródło komentarza: Skrzyżowanie ulic Rybackiej i Zwierzynieckiej ma być bezpieczniejszeAutor komentarza: WaleriaTreść komentarza: Dudkowski w kącie siedzi ?Data dodania komentarza: 19.05.2024, 17:52Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: MasakraData dodania komentarza: 19.05.2024, 16:12Źródło komentarza: Radni z 4 komitetów utworzyli 6 klubów. Po co aż tyle?Autor komentarza: XxxTreść komentarza: Zamiast budować nowy przystanek powinno odnowić stary dworzec w pierwszej kolejności, ta inicjatywa jest żałosna. Niczego nie wnosi , a dzięki temu będą tylko utrudnienia ! Podziękujcie POData dodania komentarza: 19.05.2024, 15:43Źródło komentarza: Radna Magdalena Ziółkowska o budowanym przystanku
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama