Do naszej redakcji zadzwoniła czytelniczka i poinformowała nas, że jedna z oławskich firm sprzedaje maseczki w bardzo wysokich cenach: - To bulwersujące! Ludzie szyją maseczki za darmo i przekazują je do szpitali. A niektórzy robią sobie z tego biznes. Proszę, zróbcie coś z tym, bo nie może być tak, żeby ludzie za kawałek materiału płacili po kilkanaście złotych. W obecnej sytuacji powinniśmy się wspierać, a nie żerować na tych, którzy boją się o swoje zdrowie!
To nie pierwszy sygnał dotyczący wzrostu cen produktów, które mogą posłużyć ochronie naszego zdrowia lub poprawie poczucia bezpieczeństwa w okresie pandemii koronawirusa. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych. Pracownicy UOKiK oraz Inspekcji Handlowej będą monitorować ceny w internecie oraz w sklepach stacjonarnych. - Epidemia koronawirusa to trudny czas dla nas wszystkich - mówi. - Niestety, niepokój społeczny wywołany fałszywymi informacjami sprzyja też nieuczciwym działaniom przedsiębiorców. W efekcie wprowadzają oni w błąd, informując, że ich produkty chronią przed chorobą lub wielokrotnie zawyżają ceny. Docierają do nas sygnały o rażącym podwyższaniu cen niektórych produktów żywnościowych i artykułów higienicznych. Podjąłem decyzję o powołaniu specjalnego zespołu w urzędzie, który będzie monitorował ceny. Jeśli praktyki zostaną potwierdzone, podejmiemy dalsze działania ograniczające tego typu negatywne zachowania.
W skład zespołu monitorującego ceny w sklepach internetowych weszli pracownicy UOKIK, zaś pracownicy Inspekcji Handlowej skierowani zostali do monitorowania cen w sklepach, w tym sieciach handlowych. UOKiK nie wyklucza zmian prawnych w przygotowywanej specustawie dającej uprawnienia do egzekwowania i penalizowania sytuacji wykorzystywania strachu przed chorobą do zawyżania cen produktów. Zakłada też możliwość pojawienia się dodatkowych mechanizmów sankcyjnych względem przedsiębiorców nadużywających swobody ustalania cen.
Konsumencie, pamiętaj, że zawsze masz prawo do darmowej pomocy prawnej oraz dostępu do bezpiecznych produktów. Jeśli zauważyłeś złamanie prawa, skorzystaj z darmowej porady prawnej. Zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801-440-220 lub 22-290-89-16. Możesz również wysłać e-mail na adres [email protected].
Konsumenci, którzy zaobserwowali niepokojący wzrost cen żywności i produktów higienicznych, proszeni są o zgłaszane tego faktu drogą elektroniczną na adres [email protected]
Kamil Tysa [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze