Zakup nowych pociągów to, obok systematycznego przejmowania linii kolejowych przez dolnośląski samorząd, kolejny krok na drodze do zwiększenia dostępu do nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego. Jak podkreślają samorządowcy eliminacja wykluczenia transportowego to strategiczne zadanie, które postawiły przed sobą władze Dolnego Śląska. Sukcesywnie więc realizują plan odtworzenia dawnej siatki funkcjonalnych linii kolejowych poprzez przejmowanie i remontowanie zamkniętych szlaków, a także dalszego rozwój Kolei Dolnośląskich.
– Mocno stawiamy na kolej, bo to transport szybki, bezpieczny, ale również ekologiczny. Stopniowe przejmowanie tras kolejowych i zakup nowych pociągów to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego. Chcemy zapewnić do niego dostęp wszędzie tam, gdzie to jest możliwe i temu będą służyć nowe pociągi naszego przewoźnika – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województw Dolnośląskiego. – Bez efektywnego transportu nie ma mowy o dynamicznym rozwoju regionu, dlatego traktujemy nasze działania jako inwestycję w przyszłość. Zapewniam, że zarówno w procesie przejmowania i uruchamiania linii kolejowych, jak i dalszych zakupów taboru, nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – deklaruje Marszałek.
Wartość zamówionych w PESA Bydgoszcz pociągów to 145 milionów złotych. Przewoźnik sfinansuje je częściowo wkładem własnym, pozyskanym z kredytu inwestycyjnego, a część środkami unijnymi w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Zakup pięciu Elfów 2 finalizuje pierwszy etap projektu POIiŚ „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. Skuteczne realizowanie projektów unijnych zależy od spełnienia najważniejszych warunków: zabezpieczenia środków własnych i sprawnej realizacji harmonogramów – komentuje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski. – Wiedząc, jak istotne z punktu widzenia naszej strategii transportowej jest kupno nowego taboru, poczyniliśmy kroki, które zagwarantowały realizację tego projektu, zostaliśmy gwarantem kredytu inwestycyjnego, jaki Koleje Dolnośląskie otrzymały na zakup pociągów i stale monitorowaliśmy harmonogram projektu, który ani przez moment nie był zagrożony – kończy.
Nowe pojazdy pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące, na trasach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.
– Nowe pociągi pozwolą na rozwój kolei aglomeracyjnej Wrocławia. To projekt ważny z wielu względów – uwolni miasto od korków, pozwoli na dalszy jego rozwój, a przede wszystkim wpisze się w naszą strategię walki z wykluczeniem komunikacyjnym na Dolnym Śląsku – wyjaśnia Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa.
Zadowolenia z podpisania umowy na nowe pociągi nie kryje również Zarząd Kolei Dolnośląskich.
– Cieszymy się, że do parku Kolei Dolnośląskich trafią kolejne nowoczesne pociągi. PESA i jej produkty ma swoje miejsce w krótkiej historii spółki i jestem przekonany, że Elf 2 zapisze w niej kolejny, znakomity rozdział. – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców – zapewnia Stawikowski.
Spółka przygotowuje już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez samorząd, szuka również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2.
- Koleje Dolnośląskie to jeden z symboli sukcesu przewozów regionalnych w Polsce. Jesteśmy dumni z tego, że Pesa, dzięki dostarczanym pojazdom, może być częścią tego sukcesu. Elfy2, które dostarczymy KD, to nowoczesne, dobrze zaprojektowane pojazdy, które będą wyprodukowane w oparciu o nasze najlepsze doświadczenia i innowacyjne rozwiązania. Jestem przekonany, że pasażerowie, jak i obsługa pociągów, będą z nich zadowoleni – podsumowuje Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz SA.
Napisz komentarz
Komentarze