Firmy niekiedy korzystają z usług zewnętrznych konsultantów posiadających wiedzę i doświadczenie w przygotowywaniu analiz i opracowań, które uzupełniają plan biznesowy przedsiębiorstwa. Zewnętrzni doradcy wiedzą, czego oczekują inwestorzy oraz instytucje publiczne jak również poprzez zewnętrzną perspektywę dostrzegają rzeczy, których firma wewnątrz nie widzi. Posiadają ponadto specyficzną wiedzą z zakresu m.in. analiz rynkowych, analiz strategicznych, czy planowania finansowego, której często nie posiadają przedsiębiorstwa (w szczególności we wczesnym stadium rozwoju).
Podstawą dla dobrego biznesplanu jest przejście przez 5 kroków, które zostały opisane poniżej.
Krok 1 – określenie celu biznesplanu
Kluczowe dla biznesplanu jest określenie jego celu tj. czy jest on tworzony na potrzeby wewnętrzne, czy w związku z chęcią pozyskanie dofinansowania od inwestorów, czy z grantów lub dotacji publicznych. Pozwoli to na określenie elementów biznesplanu (inwestorzy, banki lub instytucje publiczne często wymagają określonych informacji w biznesplanie) oraz szczegółowości opisów zawartych w dokumencie.
Krok 2 – przygotowania
W fazie przygotowawczej określamy przede wszystkim:
- strukturę biznesplanu,
- określenie czy biznesplan będzie tworzony wewnętrznie, czy z pomocą zewnętrznego doradcy,
- osoby odpowiedzialne,
- terminy wykonania poszczególnych fragmentów,
- określenie horyzontu czasowego biznesplanu.
Krok 3 – tworzenie biznesplanu
Po ustaleniu ramowych informacji dotyczących biznesplanu, przystępuje się do jego tworzenia. Do podstawowych części biznesplanu należą:
- streszczenie przedsięwzięcia,
- charakterystyka firmy,
- opis oferowanego produktu/usługi,
- analiza strategiczna przedsiębiorstwa (w tym analiza SWOT),
- analiza rynku i konkurencji,
- strategia marketingowa/plan marketingowy,
- strategia operacyjna/plan operacyjny,
- plan finansowy.
Należy pamiętać, że elementy biznesplanu można dowolnie modyfikować i jego ostateczny wygląd i zawartość zależy od osób go współtworzących. Ponadto, biznesplan powinien być dokumentem napisanym w sposób zwięzły oraz wiarygodny, a jego struktura powinna być przejrzysta i logiczna.
Krok 4 – komunikacja biznesplanu
Stworzony biznesplan powinien stanowić podstawę do podejmowania decyzji zarówno przez kierownictwo, jak i pracowników firmy. Ponadto, może służyć on ocenie działalności przedsiębiorstwa przez inwestorów, udziałowców, komisję rewizyjną lub radę nadzorczą. Oznacza to, że biznesplan powinien zostać odpowiednio zakomunikowany, a wszelkie wątpliwości z nim związane powinny zostać wyjaśnione zainteresowanym stronom.
Krok 5 – wdrażanie i kontrola działań z biznesplanu
Stworzenie biznesplanu jest dla niektórych celem samo w sobie, a wszelka praca z nim związana jest zakończona z momentem zapisania ostatecznego dokumentu. Tak jak zostało to opisane w poprzednim kroku, biznesplan powinien służyć jako podstawa do podejmowania działań przez kierownictwo oraz pracowników. W szczególności kierownictwo powinno zadbać o kontrolę nad wykonywanymi działaniami, by były one zgodne z biznesplanem. Ponadto, monitorowanie tych działań pozwoli na określenie, czy firma rozwija się zgodnie z założeniami i czy nie należałoby wprowadzić pewnych działań naprawczych.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze