Amazon a polska konkurencja.
Polski rynek wstrzymał oddech na wieść o serwisie Amazon.pl. Allegro ogłosiło, że nie czuje żadnych obaw. A co miało powiedzieć? W rzeczywistości zarząd Allegro myśli nad budowaniem przewag rynkowych. Na pewno serwisy typu Allegro liczą na lojalność dotychczasowych użytkowników oraz na silną pozycję na lokalnym rynku. Z drugiej strony Amazon jest tak potężnym graczem, że może sobie pozwolić na długotrwałą rezygnację z zysków i ponoszenie dodatkowych kosztów wyłącznie po to, żeby przejąć rynek. Języczkiem uwagi stały się paczkomaty i obsługa kurierska. Wszyscy liczyli na to, że Allegro wykupi Inpost i zablokuje działania Amazona. Tak się nie stało a Amazon jak widać potrafi porozumieć się z firmami kurierskimi i paczkomatami i wynegocjować bardzo konkurencyjne ceny.
Przewagą Amazona jest wysyłka towarów z własnych magazynów, co pozwala na bardzo szybko czas dostawy, nawet tego samego dnia. Zamawiasz laptopa o 8 rano a o 12 przyjeżdża kurier ze sprzętem. W niektórych przypadkach może się okazać, że obsługa będzie szybsza niż wybranie się do sklepu na zakupy. Dodatkowo produkty będą tańsze niż w sklepie a dostawa w pakiecie będzie darmowa.
Amazon to nie tylko platforma sprzedażowa, ale również wiele innych usług, np. Amazon Prime (streaming filmów, walczący z Netflix). Amazon na swojej platformie sprzedażowej oferuje podobne udogodnienia, jak np. Allegro. Mamy tam zabezpieczenie kupujących, programy lojalnościowe i zniżki w dostawach. Widać, że Amazon pracuje nad poszerzeniem swojego zasięgu i usług, oferując usługi, których nie ma w innych platformach. Np. oferując usługi hostingowe, ebooki i audiobooki, Amazon Visa (karta kredytowa Amazona).
Kindle Amazona, czyli ebook jest dla wielu wzorem do naśladowania w budowie czytników książek a system sprzedaży ebooków trudny do skopiowania.
Jeśli na przykład jesteś autorką/autorem książki, to Amazon nie dość, że rozpowszechni ją w formie ebooka na całym świecie, to jeszcze wydrukuje i wyśle kupującym wersję papierową na żądanie. Wgrywając swój ebook do platformy sprzedażowej podajesz wersję elektroniczną (ebook) i papierową – okładkę (tył, przód). Amazon generuje automatycznie podgląd wydruku a potem przy nawet jednym zamówieniu wysyła książkę w formie papierowej. Jak do tej pory nikt nie potrafi powielić tej usługi w tak dopracowanej formie.
Co oznacza wejście Amazona dla sprzedawców.
Amazon i jego polityka naliczania prowizji na pewno wyjdzie drożej niż sprzedaż za pośrednictwem innych serwisów typu Olx, Allegro, ale z drugiej strony ogromna przewagą Amazona jest to, że ze swoimi produktami dotrzesz na całą Europę. Tego nikt z polskich portali nie może zagwarantować.
Konkurencja spodziewa się dumpingowych cen na początku działania Amazona a po czasie powrotu do zbierania zysków. Nie liczcie na tanie dotarcie do klienta za pośrednictwem nowej platformy sprzedażowej. Od samego początku trzeba liczyć się z kosztami a dodatkowo być bardzo wyczulony na pozytywne opinie i wysoki poziom obsługi klienta. Amazon nie ma litości dla firm, które mają opóźnienia w dostawach lub wysyłają złej jakości produkty.
Praca w Amazonie, czy warto?
Gigant technologiczny zasypał rynek ofertami pracy. Widać, że traktuje nasz rynek poważnie. Czy jednak warto podjąć pracę w Amazonie Polska?
Ogromną zaletą pracy dla osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce jest nabranie doświadczenia w firmie, która jest rozpędzonym technologicznie i organizacyjnie globalnym potentatem. Korporacje w stylu Amazona mają dopracowane swoje działania do perfekcji. Dodatkową zaletą dla chętnych podjąć pracę w tej firmie może być rozpoznawalność Amazona na rynku, co dobrze wygląda w życiorysie zawodowym.
Jakie wady niesie za sobą praca w firmę? Amazon nie ma opinii firmy, która płaci dużo. Raczej spodziewaj się sporych wymagań za dość niską wypłatę. Nastaw się również na pracę w ogromnej korporacji, gdzie człowiek jest mrówką do wykonywania zadań.
Za co Polacy krytykują Amazona?
Sprzedawcy oczywiście źle widzą wysokie prowizje, a użytkownicy nie do końca są zadowoleni z użyteczności serwisu. Wyszukiwanie na Amazonie nie wydaje się tak intuicyjnie, jak w innych tego typu serwisach.
Sprzedawcy boją się również agresywnych działań Amazona w stosunku do niektórych biznesów. Amazon nie tylko jest agregatorem sklepów, ale również prowadzi własną sprzedaż pod swoją marką. Schemat działania jest dość prosty: jeśli jakiś biznes dobrze idzie, to zespół Amazona dochodzi do porozumienia z producentami i sprzedaje na preferencyjnych zasadach te produkty eliminując konkurencję. O brutalności tej metody przekonało się wiele firm, które uzależniając się od sprzedaży na Amazonie czasami z dnia na dzień traciło źródło dochodu. Jak widać wszystkim chodzi o pieniądze.
Jak Amazon będzie funkcjonował w Polsce?
Po pierwsze wszystkie transakcje będzie można dokonywać przez domenę Amazon.pl a sprzedawcy mogą rejestrować swoje konta na sell.amazon.pl, gdzie znajdą panel sprzedawców. Obsługa sprzedaży na cały świat będzie dostępna właśnie przez ten panel.
Szczegóły sprzedaży na Amazonie znajdziesz w artykule https://westom.pl/amazon-jak-sprzedawac/. Generalne zasady są takie same jak wszędzie. Usługi dzielą się na: Amazon FBM (Fulfilled by Merchant) oraz Amazon FBA (Fulfilled by Amazon).
Amazon FBM, to pośrednictwo w sprzedaży, za które pobierana jest prowizja. Amazon FBA to usługa, w której masz okazję korzystać z pełnej obsługi: logistycznej, magazynu, pakowania, wysyłki, Jaka forma sprzedaży jest najbardziej opłacalna?
Wszystko zależy od produktów, zasięgu, opłacalności oraz wielkości sprzedaży. Kluczem do sukcesu w sprzedaży na Amazonie jest dokładana analiza możliwości i konkurencji. Istotne są również algorytmy rządzące sortowanie ofert i wyświetlanie ich na liście produktów oraz środki przeznaczone na reklamę i promocję w platformie.
Polski rynek ma ogromny potencjał, dlatego każda konkurencja e-commerce jest korzystna zarówno dla kupujących jak i sprzedających. Jak w nasze realia wpisze się Amazon zobaczymy za jakiś czas.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze