Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 23:55
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Antyszczepionkowcy pod lupą naukowców

Są wszędzie, także na naszym portalu - wystarczy poczytać komentarze pod informacjami o pandemii. Publikujemy analizę internetowej aktywności przeciwników szczepień
  • Źródło: Media Support Group Sp. z o.o.

W trakcie pandemii COVID-19, kiedy laboratoria na całym świecie starały się jak najszybciej doprowadzić do odkrycia nowej szczepionki, wzrosła aktywność ruchów antyszczepionkowych. Instytut Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju we współpracy z naukowcami i analitykami Internetu wziął treści o charakterze antyszczepionkowym pod lupę: przebadano materiały z portali i mediów społecznościowych, wyłaniając najważniejsze wątki i trendy w dyskusji publicznej. Wyniki zadziwiają: od 1 lipca 2018 roku do 5 stycznia 2021 r. zidentyfikowano w polskojęzycznej przestrzeni internetowej ponad 10 milionów różnego rodzaju wzmianek dotyczących szczepień.

Pandemia COVID-19 stała się punktem zwrotnym w historii ochrony zdrowia. Od chwili jej wybuchu laboratoria na całym świecie, podejmowały działania, aby opracować szczepionki, które będą mogły zażegnać kryzys zdrowotny. Dzięki bezprecedensowej współpracy na poziomie naukowym, produkcyjnym i logistycznym przy ważnym wsparciu ze strony instytucji Unii Europejskiej, rządów krajów członkowskich oraz organów regulacyjnych, w ciągu zaledwie 12 miesięcy od zidentyfikowania pierwszego zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 udało się opracować, wyprodukować i dostarczyć na rynek pierwsze szczepionki przeciwko zakażeniom COVID-19.

Jeszcze nigdy żadna szczepionka nie była tak wyczekiwana, równocześnie wzbudzając tak wiele skrajnych emocji.

- Przyjrzeliśmy się temu, co publikuje się w Internecie. Co widać? Bardzo dużą dynamikę treści dotyczącą szczepionek. Nie powinno nas to dziwić biorąc pod uwagę realia, w których żyjemy - mówi w Zaszczep się Wiedzą TV dr hab. Filip Raciborski z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, jeden z autorów analizy. - Na początku była nadzieja, że pojawi się szczepionka, ale też kontrowersje z tym związane. Później prace, doniesienia naukowe dotyczące powstawania pierwszych szczepionek. Aż w końcu uruchomienie Narodowego Programu Szczepień. To właśnie te tematy stworzyły oś wokół której, toczyło się większość dyskusji internetowych.

Obraz sparaliżowanego pandemią, wyczekującego szczepionki świata i rozwój sytuacji mogły dawać wrażenie, że przeciwnicy szczepień zostaną zepchnięci do defensywy i zmarginalizowani. Rzeczywistość okazała się jednak zupełnie inna. Jak wskazują wyniki przeprowadzonych analizy, kryzys wywołany COVID-19 spowodował sytuację zupełnie odwrotną: doprowadził do znacznego wzrostu popularności zarówno ruchów antyszczepionkowych, jak i tez przez nie głoszonych.

- Można było spodziewać się, że [w czasie pandemii] nie będzie przestrzeni dla antyszczepionkowców, że wszyscy będą szczepionek oczekiwać i pragnąć. Okazało się wręcz przeciwnie: obecna sytuacja, czyli pojawienie się koronawirusa i pandemia, dały tym środowiskom olbrzymią szansę na zwiększenie popularności i promocję swoich treści – przybliża dr hab. Filip Raciborski. - Z czego to wynika? Każdy z nas ma jakieś obawy dotyczące szczepień: dbamy bezpieczeństwo nasze i naszych najbliższych, a w szczególności dzieci. Takimi obawami można łatwo manipulować: zwiększać je poprzez podawanie odpowiednich informacji. Media społecznościowe są świetnym narzędziem do komunikacji, ale korzystanie z nich wiąże się z szeregiem ryzyk. Często obserwujemy zjawisko, gdy największą popularnością cieszą się treści, które są albo nieprawdziwe, albo nawet jeśli są prawdziwe, to wskazują na zjawiska rzadkie lub bardzo rzadkie nadając im znaczenie czegoś masowego czy powszechnego. Może to w łatwy sposób zaburzać naszą ocenę.

Jak działają przeciwnicy szczepień w Polsce i na świecie?

Do treści szkoleniowych środowisk antyszczepionkowych dotarli działacze Center for Countering Digital Hate. Przekaz był jednoznaczny: pandemia została przez przeciwników szczepień zakwalifikowana jako nadzwyczajna szansa do dalszej ekspansji i pozyskiwania nowych zwolenników. Obecne globalne strategie ruchów antyszczepionkowych oparte są na 3 głównych komunikatach:

1) COVID-19 nie jest niebezpieczny;

2) Szczepionki przeciw COVID-19 są niebezpieczne;

3) Nie można ufać zwolennikom szczepień;

Powyższa retoryka zagościła także w polskiej debacie publicznej, a nawet stała się elementem programów politycznych. Celem, do którego prowadzi, ma być erozja zaufania społecznego do szczepień ochronnych. Kluczowym narzędziem w realizacji procesu jest natomiast dezinformacja. Jak wynika z raportu, antyszczepionkowcy od merytorycznej dyskusji preferują teorie spiskowe i używanie argumentów retorycznych wywołujących określone, negatywne emocje. Doskonałym przykładem sprawnie poprowadzonej akcji dezinformacyjnej bazującej na strachu było podjęcie epidemii wirusa Zika na Facebooku i Twitterze. Sam wirus przedstawiano wówczas jako broń biologiczną, natomiast szczepionkę jako narzędzie depopulacji na Ziemi. Z podobną sytuacją mamy do czynienia obecnie, w kontekście COVID-19.

Jeżeli funkcjonujemy w środowisku pełnym dezinformacji mimowolnie poddawani zostajemy manipulacji. Nasza zdroworozsądkowa ocena sytuacji zostaje zaburzana - przestrzega dr. hab. Filip Raciborski. – Zaczynamy zastanawiać się: czy to szczepienie przyniesie nam jakiekolwiek korzyści? Przy czym te korzyści są gdzieś oddalone w czasie: ja [kiedyś w przyszłości] nie zachoruję. Natomiast działania niepożądane mogą wystąpić już teraz. W związku z tym zaczynamy mieć wątpliwości i zastanawiać się: a może poczekam aż inni się zaszczepią? Zobaczę, czy to jest bezpieczne? Ten mechanizm może prowadzić do spadku poziomu wyszczepienia populacji, co będzie miało bardzo poważne i długofalowe konsekwencje..

Medycyna zawsze powinna opierać się na dowodach naukowych, faktach i badaniach, a nie próbach manipulacji lub osobistych opiniach i emocjach. Właśnie dlatego szukając informacji o zdrowiu kluczowa jest weryfikacja znalezionych materiałów. Zwracajmy szczególną uwagę na sposób argumentacji, źródła artykułów oraz podpisanych pod nimi autorów i ekspertów. Dobrym zwyczajem będzie także nieuczestniczenie w internetowych sporach; pamiętajmy, że zostały one wywołane często tylko po to, żeby intensyfikować negatywne emocje wokół tematu, którego dotyczą. Jest to pułapka, w którą bardzo łatwo się złapać. Próbują kwestionować jakąś nieprawdziwą informację, paradoksalnie wpływamy na jej widoczność w Internecie. Tym samym nieświadomie przyczyniamy się do jej popularyzacji. Jeśli już chcemy przyczynić się do popularyzacji szczepień, to mówmy o własnych pozytywnych doświadczeniach z nimi związanych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

anonim 19.05.2021 13:58
Ja bym się nie przejmował to pisze jeden wariat który biegał z flagą pod Ratuszem swego czasu.

ASUSROG 19.05.2021 10:02
Hahaha kuźwa jaki bełkot.

Dr.mgr.Piotr 18.05.2021 21:23
Raport dotyczący badań klinicznych nad szczepionką ma być w styczniu 2024. Obecna faza to faza eksperymentu, to nie jest lekarstwo! Bardzo proszę nie wprowadzać ludzi w błąd.

miras 18.05.2021 21:27
Oczywiście że tak, to jest eksperyment, to nie jest przebadany, szczepionki Aids przez tyle lat nie mogą wynaleźć, a w ciągu paru tygodni znalazła się szczepionka na covida , śmiechu warte buahahahaaa

SorryTakiMamyKlimat 19.05.2021 06:56
Prawda. Tyle, że żadna szczepionka nie jest lekarstwem. Czy jest to faza eksperymentu - nie do końca, jest warunkowo dopuszczona (czyli taka świnka morska - ani świnka, ani morska). Proponuje Pan czekać kolejne 3 lata na wyniki badań?

asdf 19.05.2021 09:06
Do szkoły uczyć się interpunkcji, gimbusie!

SorryTakiMamyKlimat 18.05.2021 10:54
Czy jest szansa zginąć w wypadku, jadąc karetką pogotowia na sygnale do szpitala? Całkiem realna, choć mało prawdopodobna. To jak mam zawał, udar, zatrzymanie krążenia - to nie wzywam pogotowia, z obawy przed śmiercią w wypadku drogowym? Czy jednak uznaje to ryzyko, w dramatycznych okolicznościach, za pomijalnie małe?

SpecjalistaOdWszystkiego 18.05.2021 07:30
Bo płaskoziemcom należy wyjaśniać i rozwiewać wątpliwości. A nie nazywać ich płaskoziemncami. Oczywiście, są ludzie do których nic nie dociera. Ale powtarzanie, że "Słowacki wielkim poetą był" z pewnością liczby zwolenników szczepień nie zwiększy.

gość 17.05.2021 16:32
To, że nie chcą lub nie mogą się zaszczepić za to nie można karać nikogo, bo za co?. Winę ponoszą rządzących, lekarzy i ci wszyscy, którzy opowiadają/piszą aby stosować kary za coś co jest dobrowolne. Nie ma przymusu, więc za co karać? za to, że dba się o własne zdrowie, bo znając swój stan nie mogą się szczepić. Lekarzom nie zawsze się mówi o wszystkich dolegliwościach, bo na to źle patrzą, dają leki, które szkodzą i wymiana na kolejne itd. Każdy zna swój organizm i wie czy może pozwolić sobie na taki czyn. Pracodawca też nie może na zdrowym pracowniku wymusić szczepienie, które jest dobrowolne i karać zwolnieniem lub czymś innym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia wolność, prawa człowieka i obywatela. Jeżeli mają być ograniczenia to tylko ustanowione w ustawie, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa ale nie mogą one naruszać istoty wolności i praw. Więc nie napędzajmy maszynę aby dzielić społeczeństwo, aby brat z bratem nie spotkał się, aby dzieci nie zobaczyły rodziców, aby nie można było wypić drinka w ogródku piwnym itd. Zastanówmy się, kto tak naprawdę chce skłócić nas wszystkich i komu na tym zależy? Uważasz,że możesz się szczepić-to szczep się, jeżeli uważasz, że nie możesz to nie szczep się, decyzja należy do każdego z nas, bo jest dobrowolna i świadomie podpisujesz zgodę na szczepienia.

#SzczepimySie 18.05.2021 05:31
Dokładnie o takiej retoryce jak twój komentarz jest ten artykuł. Należy się szczepić i to Jam najszybciej, tylko wtedy będziemy mogli zapomnieć o tej bardzo groźnej chorobie, która zabija nieustannie ludzi na całym świecie. Osieroca niewinne dzieci, zabija i to jest niepodważalne. Zabija ! Zaszczepienie się nie jest tylko ochroną dla nas samych. Nie bądźmy obojętni i samolubni.

Halina7 18.05.2021 23:21
Nikt nie jest obojętny wobec swojego zdrowia oraz zdrowia najbliższych. Nikt też nie zapomni o tej chorobie,bo ona od zawsze była z nami, tylko teraz jest pod inną "nową" postacią. Widzisz gdyby osoby takie jak Ty bardziej wgłębiły się chociaż w 1% co to takiego jest może inaczej ludzie traktowaliby tego wirusa. Niestety wiedza społeczeństwa w większości kończy się na tym co mówią w telewizji. Wykresy, ilość zakażeń i zgonów ma straszyć. Szkoda, że nie nagłaśniali wszystkich zgonów w Polsce zanim wybuchła pandemia. Przecież mieszkalibyśmy w szarym smutnym państwie. To że ktoś się zaszczepi nie oznacza, że nie zaraża. To że statystyki idą w dół wcale nie oznacza, że ludzie się szczepią. Zobaczysz, że za rok ludzie znowu będą chorować i to jest nieuniknione. Przestańmy szufladkować siebie pod względem szczepień.

SpecjalistaOdWszystkiego 19.05.2021 06:51
Nawet do mnie, pro-szczepionkowca, taka argumentacja nie trafia. Szczepie się bo: znam ryzyka (nawet te potencjalne i niepotwierdzone), znam korzyści (szacunkowe - bo badania w trakcie, pewnie zawyżone).

SorryTakiKlimat 19.05.2021 09:47
Jeśli ekspert albo polityk powie, że szczepionki są bezpieczne. To 1 negatywny przypadek na świecie pokazuje, że eksperci/politycy kłamią oraz że szczepionka szkodzi. A ludzie kłamcą nie ufają!

AsusROG 19.05.2021 10:04
Skończ serio.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama