Oto jego treść:
Szanowni Państwo, w związku z trwającym obecnie czasowym wyłączeniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Andersa - Strzelna - 11 Listopada - Pl. Zamkowy w Oławie, większość mieszkańców miasta tracących wiele czasu na stanie w zatorach drogowych spowodowanych w dużej mierze pracującą tam sygnalizacją, pyta publicznie, czy już by tak mogło pozostać na stałe.
My jako Stowarzyszenie wielokrotnie pisaliśmy do GDDKiA prośby o przeprogramowanie sygnalizacji, co pozwoliłoby naszym zdaniem na upłynnienie ruchu. W ostatnim piśmie sami stwierdziliście jednak Państwo, że przeprogramowanie sygnalizacji niewiele pomoże, bowiem jest to obecnie program optymalny, a przywrócenie akomodacji nie rozwiąże problemów z występującymi zatorami.
Naszym zdaniem zakładana budowa obwodnicy drogi krajowej nr 94 także nie poprawi sytuacji, zwłaszcza, że jest to proces dość odległy. Nam mieszkańcom Oławy potrzeba natychmiastowych rozwiązań. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie w tym miejscu dużego ronda, jednak przez zagęszczenie zabudowy wokół jest to w tym momencie już nie możliwe. Wiemy, że sygnalizacja jest tam po to, aby przede wszystkim było bezpieczniej. Pomaga podczas dużego natężenia ruchu bezpiecznie skręcić w lewo w stronę ul. Strzelnej oraz sprawia, że w godzinach szczytu piesi mogą w ogóle przejść przez przejścia dla pieszych znajdujące się w obrębie tego skrzyżowania.
Proponujemy zatem rozwiązanie doraźne polegające na włączaniu sygnalizacji tylko w wyjątkowych sytuacjach. Dodatkowo w godzinach szczytu komunikacyjnego mogliby pojawić się tam policjanci kierujący ruchem. Dwa przejścia dla pieszych w ciągu drogi krajowej 94 mogłyby mieć nawet podczas wyłączonej sygnalizacji aktywne przyciski przejścia "na żądanie" które uruchamiałyby sygnalizację tylko na przed i na tych przejściach pozwalając bezpiecznie przejść pieszym.
Rozwiązaniem docelowym byłoby wyłączenie sygnalizacji na skrzyżowaniu na stałe. W naszym przekonaniu jest to możliwe, jednak po spełnieniu kilku warunków. Ze względu na ograniczoną widoczność podczas skrętu w lewo w ul. Strzelną, powinna powstać tzw. szykana drogowa wyhamowująca pojazdy nadjeżdżające od strony Wrocławia, jednocześnie pozwoliłoby to bezpieczniej przejść przez przejście pieszym. Drugie przejście natomiast w ciągu drogi 94 to na wylocie w stronę Opola mogłoby zostać nieco przesunięte poza skrzyżowanie z pozostawioną sygnalizacją świetlną uruchamianą przez pieszych lub z wyspą na środku. Wszystkie przejścia dla pieszych w obrębie tego skrzyżowania powinny też zostać odpowiednio zgodnie z najnowszymi wytycznymi doświetlone.
W przyszłości, po wybudowaniu planowanego ronda na skrzyżowaniu drogi 94 z ul. Lipową, można by pójść jeszcze dalej i ul. Strzelną oraz Lipową zrobić naprzemiennie jednokierunkowymi.
Szanowni Państwo, Oława jest miastem, gdzie w ostatnich latach powstało wiele nowych firm i zakładów produkcyjny położonych w różnych częściach miasta. Ruch drogowy, który mamy obecnie, przerasta możliwości infrastruktury drogowej. Wiemy, że planowana jest obwodnica, jednak my oczekujemy rozwiązań natychmiastowych, aby ułatwić nam codzienne funkcjonowanie. Takim rozwiązaniem w naszym odczuciu mogą być działania przedstawione powyżej. Dlatego prosimy o przychylenie się do naszej propozycji.
Napisz komentarz
Komentarze