Zdarza się, że oszuści dzwonią do przypadkowych osób i próbują uzyskać dodatkowe, cenne informacje. W takich rozmowach zazwyczaj opisują kryzysową sytuację, która wymaga natychmiastowego działania z Twojej strony, żeby uniknąć strat, na jakie powołują się przestępcy.
Większość szczegółów jest zmyślona: przestępcy podają fikcyjną przyczynę kontaktu, żeby spowodować Twoje zaniepokojenie i skłonić Cię do uwiarygodnienia danych. Rozmowy mogą trwać długo, przestępcy mogą przełączać rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z Centrum Obsługi Klientów lub innych instytucji. Są doskonale przygotowani, w zakresie działania oraz sposobu prowadzenia rozmowy przez instytucję na które się powołują dzwoniąc do Ciebie!
Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów. Rozłącz się i sam zadzwoń na infolinię danej instytucji.
Oszuści mogą Ci zaoferować pomoc w spłacie zaległości powołując się na to, że są pracownikami danej instytucji.
Oszuści będą chcieli za wszelką cenę nakłonić Cię do podania danych osobowych, danych niezbędnych do zaciągnięcia kredytu albo pożyczki lub np. danych konta bankowego czy danych karty płatniczej lub danych potrzebnych do logowania.
Nigdy nie podawaj takich danych. Jeśli to zrobisz, możesz stracić pieniądze.
Oszuści mogą też Cię przekonywać, że Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie lub że ktoś zaciągnął na Twoje dane zobowiązania kredytowe/pożyczkowe i musisz zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację, która zwiększy bezpieczeństwo.
W rzeczywistości wskazany przez nich pro-gram/aplikacja może zrobić coś dokładnie przeciwnego - umożliwi im przejęcie kontroli nad Twoim telefonem, komputerem oraz kontem bankowym.
Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, jeśli namawia Cię do tego osoba, która sama do Ciebie zadzwoniła! Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp do Twojego komputera lub smartfona.
Pamiętaj:
- Pracownik Banku NIGDY nie będzie prosił Cię o za-instalowanie aplikacji np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support na Twoim komputerze lub smart-fonie.
- Pracownik Banku NIGDY nie będzie Cię pytał o login i hasło do logowania na Twoje konto bankowe.
- Pracownik Banku NIGDY nie będzie Cię pytał o peł-ny numer Twojej karty płatniczej, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2.
Pamiętaj bądź czujny! Zawsze weryfikuj kontakt, nie podawaj żadnych istotnych danych, nie dokonuj żadnych transakcji czy przelewów, do których nakłania Cię osoba dzwoniąca! Porozmawiaj z najbliższymi, nie rób nic pod wpływem emocji, jakie wzbudził w Tobie otrzymany telefon! W przypadku powzięcia wątpliwości skontaktuj się z Policją!
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze