Wariant 44 zakłada przebieg linii kolejowej m.in. przez Starorzecze Odry - obszar chroniony programem Natura 2000, ulicę Ogrodową i Leśną w Jelczu, w bezpośrednim sąsiedztwie Pierwszego Stawu oraz przez istniejące posesje mieszkańców Chwałowic. PETYCJĘ MOŻNA PODPISAĆ TUTAJ
- Na wstępie wskazać należy, że 28 lutego 2020 r. Rada Miejska w Jelczu-Laskowicach wyraziła swoje negatywne stanowisko w sprawie SSL CPK w odniesieniu do obszaru gminy Jelcz-Laskowice - czytamy w uzasadnieniu dołączonym do petycji. - W ramach I i II etapu konsultacji społecznych, podczas spotkań przedstawicieli CPK z samorządami, Burmistrz Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice jednoznacznie wyrażał swoje negatywne stanowisko do wariantu 44. Rozważania należy zacząć od kwestii fundamentalnej; mianowicie proponowany wariant 44 ingeruje w sposób oczywisty w integralność gminy „przecinając” ją niemalże na pół. Rozwiązanie takie rzutować będzie negatywnie na możliwość rozwoju gminy, utrudni mieszkańcom gminy komunikację oraz wiązać się będzie z podwyższonymi kosztami realizacji linii kolejowej dużych prędkości z uwagi na konieczność wybudowania licznych obiektów inżynieryjnych takich jak tunele czy wiadukty. Kolejną zbyt daleko idącą ingerencją jest propozycja przebiegu wariantu 44 przez tereny rekreacyjnie cenne dla mieszkańców Gminy Jelcz-Laskowice oraz gmin sąsiadujących (mowa tu o zbiorniku wodnym, plaży, a także otulających je terenach leśnych). Podnieść wypada, że szczególnie w okresie letnim jest to miejsce cieszące się szczególnym zainteresowaniem dużej rzeszy mieszkańców z uwagi na liczne atrakcje, które ono oferuje. Dość wspomnieć o zlokalizowaniu na tychże terenach tzw. „Ośrodka nad stawem” będącego centrum sportów wodnych czy też stanowiącego miejsce spotkań. Tereny leśne stanowią dla mieszkańców naturalne miejsce do pieszych wędrówek czy uprawiania sportu. Nie powinno ujść uwagi także i to, że przebieg wariantu 44 ingeruje także w ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. „Osiedle leśne”).
Istotnym aspektem jest także wyznaczenie wariantu 44 (na odcinku przy miejscowości Chwałowice i Piekary oraz na odcinku od stawu w kierunku Grądów Odrzańskich [PLB20002]) w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy jednorodzinnej. Zgodnie z szacowanym w Prognozie SSL CPK zasięgiem występowania ponadnormatywnego hałasu obszar zlokalizowany w odległości od 50 do 150 m (pora dzienna) i do 260 m (pora nocna) od osi linii kolejowej znajdzie się w zasięgu przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Mając zatem na uwadze stopień zurbanizowania na w/w odcinkach można przyjąć, że liczba osób narażonych na tego rodzaju immisje będzie znaczna, co wiązać się będzie z licznymi procesami odszkodowawczymi (warto tu wskazać, że w procesach o podobnym stanie faktycznych racje były przyznawane mieszkańcom sąsiadującym z uciążliwymi inwestycjami takimi jak drogi szybkiego ruchu czy kolej). Nie powinno ujść uwagi, że w samej już Prognozie SSL CPK wskazano, że „trasowanie przebiegu nowych ciągów komunikacyjnych powinno uwzględniać przede wszystkim omijanie obszarów zwartej zabudowy mieszkalnej”.
Następną kwestią, która rodzi poważne wątpliwości jest ingerencja wariantu 44 w tereny wodonośne zlokalizowane między Nowym Dworem i Piekarami (mowa tu o zbiornikach wodnych GZWP nr 320 i JCWPol nr 96 i 106), gdzie znajdują się ujęcia wody zaopatrujące w wodę pitną miasto Jelcz-Laskowice oraz większość gminy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa należy przyjąć, że koszt prawidłowego wykonania linii kolejowej dużych prędkości w tak ścisłym sąsiedztwie ujęć wody pitnej generować będzie olbrzymie koszty, a i tak nie da gwarancji niepogorszenia jakości czerpanej wody. CAŁA TREŚĆ PETYCJI
Napisz komentarz
Komentarze