Marek Drabiński: - Otrzymaliśmy odpowiedź z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie możliwości wyłączenia sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. 11-Listopada - Strzelna - pl. Zamkowy - Andersa. Niestety, okazuje się, że zaproponowane przez nas rozwiązanie natychmiastowe polegające na pozostawieniu sygnalizacji "na żądanie" tylko nad dwoma przejściami dla pieszych w ciągu drogi krajowej jest wg zarządcy drogi sprzeczne z zapisem rozporządzenia. Nasuwa się jednak od razu pytanie, jak to się ma do skrzyżowania Kutrowskiego - Nowoosadnicza - Lwowska czy też 1 Maja - Gazowa, również w ciągu drogi krajowej, zarządzanej przez autora odpowiedzi ? Tam można, a tutaj nie? Może trzeba by po prostu oba przejścia przesunąć poza obręb skrzyżowania i postarać się wybudować proponowaną przez nas szykanę spowalniającą ruch. Byłoby to rozwiązanie raczej tańsze niż opisana w odpowiedzi planowana modernizacja sygnalizacji. Sprawdziliśmy też, że to samo rozporządzenie, na które powołuje się GDDKiA nakazuje wręcz analizę, czy można innymi środkami osiągnąć zakładane cele, przede wszystkim przez zmiany w organizacji ruchu lub funkcji skrzyżowania, małą modernizację lub przebudowę skrzyżowania! Niestety, zarządca nie odniósł się w ogóle do propozycji zmiany organizacji ruchu w rejonie, po wybudowaniu ronda na skrzyżowaniu Kutrowskiego - Lipowa, a w piśmie proponowaliśmy wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Strzelnej i Lipowej (zaznaczono na planie poniżej - red.). Modernizacja sygnalizacji, o której wspomina dyrekcja, oczywiście jest potrzebna, walczyliśmy o nią kilka lat. Jednak jeżeli chodzi o korki w Oławie, pomoże niewiele. Uważamy, podobnie jak większość kierowców, że aby po Oławie jeździło się płynniej, trzeba rozwiązać problem z sygnalizacją świetlną na tym skrzyżowaniu. Ponieważ na chwilę obecną nie ma dobrej woli co do naszych propozycji, brak też jest wsparcia lokalnych władz, jako Stowarzyszenie Wszystko dla Oławy już dziś deklarujemy, że gdyby udało nam się w 2023 r. w wyborach zdobyć zaufanie mieszkańców, to poprawa tego stanu rzeczy będzie jednym z ważniejszych zadań do wykonania dla naszych radnych. Możliwości jest wiele. Oprócz tych wymienianych powyżej w grę wchodzi także budowa nowego mostu, pomiędzy mostem na Strzelnej a mostem kolejowym, co odciążyłoby znacząco ruch na tym feralnym skrzyżowaniu.
Poniżej publikujemy dwa listy. Odpowiedź GDDKiA oraz reakcję na nią ze strony stowarzyszenia 'Wszystko dla Oławy":
Odpowiadając na pismo, dotyczące sygnalizacji świetlnej na drodze krajowej nr 94 w Oławie (skrzyżowanie ulic PL. Zamkowy – Strzelna – 11 Listopada – Andersa) informujemy, że podtrzymujemy stanowisko wyrażone we wcześniejszej korespondencji. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej uważamy za bezzasadne.
Zaproponowane przez Stowarzyszenie rozwiązanie doraźne polegające na: „włączaniu sygnalizacji tylko w wyjątkowych sytuacjach” przy jednoczesnym „włączaniu na dwóch
przejściach dla pieszych przycisku na żądanie, które uruchamiałoby sygnalizacje tylko na tych przejściach”, jest niemożliwe do zrealizowania z uwagi na niezgodność z przepisami.
Rozwiązanie to, nie spełnia wymogów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Stosując sygnalizację na skrzyżowaniu, należy objąć nią wszystkie grupy uczestników ruchu i wszystkie strumienie ruchu poruszające się po jezdni lub torowisku oraz je przekraczające. Nie pozostawia się jakiegokolwiek wlotu, pasa lub strumienia ruchu w obszarze skrzyżowania bez sygnalizacji.
Propozycja pozostawienia sygnalizacji jedynie na przejściach dla pieszych w ich obecnej lokalizacji jest niezgodna z przepisami. Pozostałe zaproponowane rozwiązania, między innymi postawienie szykan drogowych, przesunięcie przejścia dla pieszych poza skrzyżowanie, również nie są obecnie możliwe do zrealizowania. Z uwagi na zaplanowaną inwestycję, inne przejściowe działania nie są zasadne i nie uzyskają finansowania, a dyscyplina finansów publicznych nie pozwala na podejmowanie działań inwestycyjnych ze środków na bieżące utrzymanie. Jak informowaliśmy w prowadzonej korespondencji do ogólnopolskiego Programu Bezpiecznej Infrastruktury zgłoszono zadanie pod nazwą „Poprawa BRD na drodze krajowej nr 94 w m. Oława na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 ul. Andersa z drogą wojewódzką nr 396 ul. Strzelna i drogą krajową nr 94 ul. 11 Listopada z DG ul. Plac Zamkowy”.
W ramach tego zadania przewidziano modernizację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z przesuniętymi wlotami: drogi krajowej nr 94 ul. Andersa z drogą wojewódzką nr 396 ul. Strzelna po str. prawej w km 123,732 i drogą krajową nr 94 ul. 11 Listopada z droga gminną ul. Plac Zamkowy po stronie lewej w km 123,773 w m. Oława wraz z dedykowanym doświetleniem 4 przejść w obrębie skrzyżowania. Modernizacja sygnalizacji świetlnej będzie obejmowała: przeprojektowanie sterowników ruchu w oparciu o aktualne pomiary natężenia ruchu na ciągu głównym i na wlotach podporządkowanych; wymianę konstrukcji wsporczych wraz z sygnalizatorami; wymianę całego istniejącego okablowania; wykonanie nowych detekcji ruchu (wizyjna (kamery) i pętle indukcyjne) – zakładana praca sygnalizacji w akomodacji; wykonanie sygnalizacji akustycznej dla osób niedowidzących. W ramach zadania powstanie oświetlenie dedykowane 4 przejść dla pieszych (w tym 2 przejść w ciągu głównym na drogi krajowej nr 94 w km 123,712 i w km i 123,796 oraz 2 przejść na wlotach podporządkowanych w km 123,732 i w km 123,773). Oświetlenie przejść dla pieszych będzie stale i zgodne z Wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych.
W ramach zadania zostanie również wybudowana linia kablowa zasilająca oświetlenie drogowe oraz ułożone zostaną płytki dla osób niewidomych i niedowidzących w obrębie tych 4 przejść dla pieszych. Aktualnie trwa procedowanie zabezpieczenia środków finansowych na ten cel.
Z up. Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad
DYREKTOR ODDZIAŁU
Lidia Markowska
*
Szanowna Pani Dyrektor, uprzejmie dziękujemy z odpowiedź na nasze pismo dotyczące propozycji wyłączenia bądź likwidacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. 11-Listopada - Strzelna - pl. Zamkowy - Andersa w Oławie. Państwa argument, że pozostawienie sygnalizacji tylko nad przejściami dla pieszych jest sprzeczne z rozporządzeniem jednak od razu rodzi pytanie jak to się ma do skrzyżowania Kutrowskiego - Nowoosadnicza - Lwowska czy też 1-go Maja - Gazowa również w ciągu drogi krajowej zarządzanej przez GDDKiA. Tam w obrębie skrzyżowania są przejścia osłonięte sygnalizacją. Tam można a tutaj nie można ? Może jest to jednak kwestia interpretacji przepisów. Innym pomysłem na legalność z zapisem w rozporządzeniu jest propozycja przeniesienia obu tych przejść poza obszar skrzyżowania i wybudowanie proponowanej przez nas szykany drogowej spowalniajacej ruch. (chodzi o bezpieczny lewoskręt w ul. Strzelną, gdzie budynek ogranicza widoczność). Być może okazałoby się, że jest rozwiązanie tańsze niż opisana w odpowiedzi planowana modernizacja sygnalizacji.
Pragniemy także zauważyć, że to samo rozporządzenie rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach na które powołuje się Państwo powołujecie nakazuje wręcz analizę czy można innymi środkami osiągnąć zakładane cele, przede wszystkim przez zmiany w organizacji ruchu lub funkcji skrzyżowania, małą modernizację lub przebudowę skrzyżowania. Zastosowanie sygnalizacji świetlnej jako środka poprawy bezpieczeństwa lub warunków ruchu w danym miejscu może być uwzględniane jedynie wtedy, gdy jest niemożliwe lub ekonomicznie nieuzasadnione osiągnięcie założonych celów innymi dostępnymi środkami organizacji ruchu, np. zmianą pierwszeństwa, eliminacją wybranych relacji kierunkowych, kanalizacją ruchu pojazdów, zmianą lokalizacji przystanków komunikacji publicznej lub przejść dla pieszych !
Niestety, nie odnieśliście się Państwo w ogóle do propozycji zmiany organizacji ruchu w rejonie, po wybudowaniu ronda na skrzyżowaniu Kutrowskiego - Lipowa, a w piśmie proponowaliśmy wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Strzelnej i Lipowej. Oczywiście musi to odbyć się przy współpracy pozostałych zarządców dróg DSDiK oraz PZD.
Szanowni Państwo, zdajemy sobie sprawę, że w GDDKiA pracują fachowcy najwyższej klasy. My postrzegamy temat z pozycji zwykłych mieszkańców. Ale to nam to skrzyżowanie sprawia na co dzień wiele problemów, skutecznie paraliżując ruch w mieście. Jako mieszkańcy w śród których jest też wielu specjalistów z zakresu prawa o ruchu drogowym i procesu budowy i oznakowania dróg, proponujemy Państwu założenie grupy roboczej która miała by na celu wypracowanie skutecznych rozwiązań upłynniających ruch drogowy w Oławie.
Z poważaniem
Marek Drabiński
Wszystko dla Oławy
Napisz komentarz
Komentarze