Wypadek pasażera w autobusie – czy zawsze pasażer otrzyma odszkodowanie?
Sytuacja jakich wiele widzimy na drodze – kolejna stłuczka. Tym razem autobusu i samochodu. Czy pasażer autobusu, który doznał urazu podczas takiej stłuczki może uzyskać odszkodowanie? Od kogo?
Kierowca autobusu wykonał nagły manewr hamowania. Pasażer upadł i doznał złamania ręki. Czy taki wypadek pasażera w autobusie, uprawnia go do odszkodowania? Każdy wypadek pasażera w autobusie należy odrębnie przeanalizować, aby udzielić odpowiedzi na takie pytanie.
Kiedy pasażer może uzyskać odszkodowanie za wypadek w autobusie.
Generalną zasadą jest to, że poszkodowany pasażer autobusu może skutecznie uzyskać odszkodowanie, jeżeli na skutek zdarzenia poniósł szkodę oraz jeżeli to on pasażer nie jest wyłącznie winien powstania tej szkody.
Odmowa zapłaty odszkodowania dla pasażera – kiedy może być słuszna
Powróćmy do przykładu nagłego manewru wykonanego przez kierowcę autobusu. Kierowca czy motorniczy, komunikacji publicznej zobowiązany jest do maksymalnej uwagi i zachowania bezpieczeństwa. Nie może wykonywać żadnych nagłych ruchów, chyba że w celu odwrócenia niebezpieczeństwa.
Kierowca, nie może gwałtownie ruszać z przystanku czy hamować na drodze nie upewniwszy się wcześniej, że pasażerowie autobusu są bezpieczni.
Jeżeli kierowca porusza się zachowując powyższe zasady bezpieczeństwa, a pasażer który nie zajął miejsca siedzącego i nie trzyma się uchwytów upadnie na skutek zachwiania równowagi, wówczas to pasażerowi może być przypisana wina za powstanie urazu. Skutkiem tego może go spotkać odmowa zapłaty odszkodowania.
Przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka – co to oznacza
Jeżeli doszło do wypadku w środku komunikacji miejskiej tramwaju, pociągu lub autobusie to z roszczeniem za zadośćuczynienie i odszkodowanie należy wystąpić do przewoźnika. Ten może bronić się przed odpowiedzialnością odszkodowawczą udowadniając, że pasażer doznał wypadku z wyłącznej własnej winy (jak w przykładzie powyżej) lub na skutek winny innej osoby (np. kierowcy innego pojazdu, który spowodował wypadek).
Jeżeli przewoźnik nie udowodni winy innego podmiotu, to on i jego ubezpieczyciel OC są odpowiedzialni za zapłatę odszkodowania za wypadek pasażera w autobusie.
Obowiązki kierowcy autobusu po wypadku z udziałem pasażera
Jeżeli dojdzie do wypadku, w którym uszkodzenia ciała dozna pasażer, to kierowca powinien udzielić pasażerowi pierwszej pomocy i wezwać policję oraz karetkę pogotowia ratunkowego.
Istotną kwestią jest wezwanie na miejsce zdarzenia służby Nadzoru Ruchu tak aby została sporządzona stosowna dokumentacja, która w przyszłości będzie stanowiła podstawę do potwierdzenia zaistniałego wypadku.
Jak ma zachować się pasażer autobusu po wypadku
W sytuacji gdy dojdzie do wypadku w komunikacji miejskiej poszkodowany pasażer autobusu lub tramwaju ma pełne prawo wystąpić o zapłatę odszkodowania.
Jak najwcześniej pasażer winien zadbać o zabezpieczenie dowodów na przebieg zdarzenia. Do zgłoszenia szkody powinien dokumentację medyczną oraz oświadczenia świadków tego wypadku.
Jeżeli w tramwaju lub autobusie znajduje się monitoring to również należy zawnioskować o zapis takiego monitoringu.
Każde zgłoszenie szkody do przewoźnika rozpatrywane jest w sposób indywidualny i najważniejsze jest uzasadnienie poniesienia szkody przez poszkodowanego. Aby je uzasadnić to wnioskujący o odszkodowanie za wypadek w autobusie musi przedstawić okoliczności tego zdarzenia, w wyniku którego doszło do powstania szkody.
Dlatego tak ważne są zgromadzone dowody w postaci notatki policyjnej, dokumentacji sporządzonej przez służby Nadzoru Ruchu po dokumentację medyczną oraz zeznania świadków i zapis z monitoringu.
Wypadek pasażera w autobusie – niełatwo uzyskać odszkodowania od przewoźnika
Zazwyczaj wniosek o odszkodowanie dla pasażera autobusu kierowany jest wprost do przewoźnika. Ten przekazuje zgłoszenie szkody do właściwego ubezpieczyciela OC. Bardzo często poszkodowany pasażer spotyka się z odmową wypłaty odszkodowania ze względu na domniemaną winę pasażera lub na powołanie się na nieszczęśliwy wypadek. Wówczas jedyną drogą do uzyskania odszkodowania jest złożenie pozwu o odszkodowanie do Sądu.
Z tych względów pasażer powinien rozważyć skorzystanie z pomocy podmiotów specjalizujących się w uzyskiwaniu odszkodowania za wypadek pasażera. Dobra kancelaria odszkodowawcza, to kancelaria posiadająca rozległe doświadczenie w prowadzeniu spraw o odszkodowanie za wypadek w autobusie. Ze względów na wiele zawiłości prawnych wskazane jest, aby taki podmiot reprezentował poszkodowanego pasażera już na etapie samego zgłoszenia szkody.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze