Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 11 maja 2025 16:52
Reklama

Jak podróżują Polacy?

Choć Polacy coraz chętniej wprowadzają ekonawyki do swojego stylu życia to w kwestii transportu zmiany idą w wolniejszym tempie. Prawie 50 proc. rodaków wskazuje samochód jako najczęstszy środek transportu. Czy bardziej ekologiczne wybory, takie jak rower lub hulajnoga, mają szansę zdobyć większą popularność i stać się pierwszym wyborem Polaków?
Reklama
Podziel się
Oceń

W raporcie zrealizowanym w ramach kampanii „Nasz Klimat” zbadano postawy respondentów dotyczące odpowiedzialnego przemieszczania się. Ankietowanych zapytano m.in. o sposób podróżowania – 47 proc. badanych odpowiedziało, że samochód to ich podstawowy środek transportu. Na drugim miejscu (16 proc.) wskazano komunikację miejską, a następnie poruszanie się pieszo (12 proc). Co ciekawe, rowery i hulajnogi, szczególnie popularne w dużych miastach, wskazało jedynie 5 proc. badanych.

Reklama

Jak podróżować ekologicznie?

Choć Polacy wydają się być bardzo przywiązani do tradycyjnych form transportu, wprowadzenie zmian w tym obszarze nie jest trudne, czego efekty już są widoczne. W dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców), z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się rowery czy hulajnogi elektryczne wynajmowane na minuty lub godziny. Wiele samorządów wprowadza je w przestrzeni miejskiej za sprawą głosowań w budżetach obywatelskich 
– np. Łódź czy Kraków. Poruszanie się jednośladem zapewnia możliwość szybkiego pokonywania małych dystansów w często mocno zakorkowanym mieście, a także zmniejsza nie tylko hałas i zatłoczenie na drogach, ale także wpływa na redukcję gazów cieplarnianych. 

Jeśli samochód jest koniecznym środkiem transportu, np. ze względu na odległości konieczne do pokonania, warto zastosować popularny na Zachodzie carpooling. To metoda polegająca na wspólnych przejazdach autem w jednym kierunku. Z tego rozwiązania z powodzeniem mogą korzystać współpracownicy mieszkający na tym samym osiedlu lub rodzice, których dzieci uczęszczają do jednej szkoły. Carpooling, z którego wg badania korzysta już co 5 z nas, a co 4 chce spróbować, pozwala nie tylko zmniejszyć ilość emisji spalin przypadającą na jednego pasażera, ale także rozłożyć koszty dojazdów. Kolejnym sposobem na wdrożenie ekonawyków jest stosowanie tak zwanej ekonomicznej jazdy, która pozwala zoptymalizować zużycie paliwa i podzespołów samochodu. Jak wynika z badania, ecodriving stosuje blisko 70 proc. Polaków, a ponad 40 proc. z nich stosuje ten styl jazdy na co dzień.

Dlaczego nadal samochód jest pierwszym wyborem? 

Raport pokazuje, że rodzice dzieci w wieku 0-14 lat częściej niż ogół Polaków wybierają samochód jako środek transportu do pracy (52 proc. rodziców, 47 proc. grupy reprezentatywnej ogółu respondentów). Najprawdopodobniej jest to związane z odwożeniem przez nich pociech do szkół czy przedszkoli. Z maluchami w wieku przedszkolnym trudno podróżować np. hulajnogą, a droga pokonywana pieszo zajmuje zbyt dużo czasu, dlatego tę formę wybiera tylko 4 proc. rodziców. 

Kobiety częściej wybierają komunikację miejską (20 proc.) niż mężczyźni (12 proc). Rzadziej niż inne grupy korzystają z samochodu podczas dojazdów do pracy również osoby z miast powyżej 500 tys. Mieszkańcy aglomeracji mają jednak łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej i wydzielone buspasy, które pozwalają omijać korki. Młodzi dorośli (18-24 lata) najczęściej wybierają komunikację miejską, rower lub hulajnogę. Dlaczego? Często osoby w tym wieku nie mają jeszcze prawa jazdy lub kupno samochodu jest dla nich zbyt dużym wydatkiem, więc w wielu przypadkach ten ekologiczny wybór związany jest z życiową sytuacją. 

Małe kroki – duże znaczenie

Kluczem do sukcesu działań na rzecz klimatu jest metoda małych kroków. Każdy z nas powinien w swoim codziennym życiu wprowadzać nawyki, które pozytywnie wpłyną na środowisko 
– w przypadku transportu wybór jest naprawdę prosty. Zabierzmy się z koleżanką do pracy, wybierzmy się na rynek rowerem, a na weekendowe spotkanie z przyjaciółmi pojedźmy hulajnogą. Małe zmiany mają wielkie znaczenie.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl

Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl)


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: MoniaTreść komentarza: A kogo to interesuje,w tej śmiesznej galerii i tak pustki.Tylko wieśniaki tam chodzą!Data dodania komentarza: 11.05.2025, 16:36Źródło komentarza: Perfumeria Douglas wchodzi do Oławy. Kiedy i gdzie?Autor komentarza: BudowlaniecTreść komentarza: Każdy kumaty wie, czyje stało się byłe Tesco i teren wokół niego. Inwestor ocenia potencjał miejsca i decyduje o przeznaczeniu. Prosty mechanizm. Jego ryzyko biznesowe. Żadne nakazy i regulacje władz i aktywistów, którym "się wydaje". Szkoda tylko, że inwestorom zagranicznym/spoza Oławy jest w wielu przypadkach łatwiej prowadzić działania w Oławie niż przedsiębiorcom lokalnym. Patrz: opisany powyżej przypadek automatycznego ZA na pozwolenie dla stacji BP i blokowanie WENY w identycznym temacie. Z tego "opozycja" w oławskiej RM nigdy się nie wytłumaczyła. Wstyd i żenua po prostu.Data dodania komentarza: 11.05.2025, 15:41Źródło komentarza: Radny Mierzwiak: - Wyjazd z nowego LIDLA, trochę szczegółów... Plusy i minusyAutor komentarza: 123Treść komentarza: DM by otworzyliData dodania komentarza: 11.05.2025, 14:38Źródło komentarza: Perfumeria Douglas wchodzi do Oławy. Kiedy i gdzie?Autor komentarza: HeheszekTreść komentarza: Nie przekonuj "Redaktora", ale przekonaj właścicieli Lidla, żeby tam sklep otworzyli.Data dodania komentarza: 11.05.2025, 14:12Źródło komentarza: Radny Mierzwiak: - Wyjazd z nowego LIDLA, trochę szczegółów... Plusy i minusyAutor komentarza: Bardzo wysoka Gośka z OławyTreść komentarza: Przykre zdarzenie.Data dodania komentarza: 11.05.2025, 14:07Źródło komentarza: Grozi mu kara do 5 lat pozbawienia wolnościAutor komentarza: LudwikTreść komentarza: punkt pierwszy, Hiszpania, Portugalia i Francja - to nie był klasyczny blackout, to była zielona głupota; jest już sporo badań tego tematu punkt drugi, propaganda wojenna już długi czas działa, politycy chcą do konfliktu doprowadzić, ale tak jak w wywiadzie przekazuje się, brak przygotowań ludności. Chyba parę osób pamięta ile pomp na osiedlach stało - teraz brak ich. Pierwsza pomoc, nieznana terminologia w Polsce, w Niemczech zdany kurs pierwszej pomocy jest warunkiem na otrzymanie prawa jazdy; można i tutaj wprowadzić.Data dodania komentarza: 11.05.2025, 14:06Źródło komentarza: Gałuszka: - Nie jesteśmy gotowi na kryzys
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama