Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 05:45
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Jak podróżują Polacy?

Choć Polacy coraz chętniej wprowadzają ekonawyki do swojego stylu życia to w kwestii transportu zmiany idą w wolniejszym tempie. Prawie 50 proc. rodaków wskazuje samochód jako najczęstszy środek transportu. Czy bardziej ekologiczne wybory, takie jak rower lub hulajnoga, mają szansę zdobyć większą popularność i stać się pierwszym wyborem Polaków?

W raporcie zrealizowanym w ramach kampanii „Nasz Klimat” zbadano postawy respondentów dotyczące odpowiedzialnego przemieszczania się. Ankietowanych zapytano m.in. o sposób podróżowania – 47 proc. badanych odpowiedziało, że samochód to ich podstawowy środek transportu. Na drugim miejscu (16 proc.) wskazano komunikację miejską, a następnie poruszanie się pieszo (12 proc). Co ciekawe, rowery i hulajnogi, szczególnie popularne w dużych miastach, wskazało jedynie 5 proc. badanych.

Jak podróżować ekologicznie?

Choć Polacy wydają się być bardzo przywiązani do tradycyjnych form transportu, wprowadzenie zmian w tym obszarze nie jest trudne, czego efekty już są widoczne. W dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców), z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się rowery czy hulajnogi elektryczne wynajmowane na minuty lub godziny. Wiele samorządów wprowadza je w przestrzeni miejskiej za sprawą głosowań w budżetach obywatelskich 
– np. Łódź czy Kraków. Poruszanie się jednośladem zapewnia możliwość szybkiego pokonywania małych dystansów w często mocno zakorkowanym mieście, a także zmniejsza nie tylko hałas i zatłoczenie na drogach, ale także wpływa na redukcję gazów cieplarnianych. 

Jeśli samochód jest koniecznym środkiem transportu, np. ze względu na odległości konieczne do pokonania, warto zastosować popularny na Zachodzie carpooling. To metoda polegająca na wspólnych przejazdach autem w jednym kierunku. Z tego rozwiązania z powodzeniem mogą korzystać współpracownicy mieszkający na tym samym osiedlu lub rodzice, których dzieci uczęszczają do jednej szkoły. Carpooling, z którego wg badania korzysta już co 5 z nas, a co 4 chce spróbować, pozwala nie tylko zmniejszyć ilość emisji spalin przypadającą na jednego pasażera, ale także rozłożyć koszty dojazdów. Kolejnym sposobem na wdrożenie ekonawyków jest stosowanie tak zwanej ekonomicznej jazdy, która pozwala zoptymalizować zużycie paliwa i podzespołów samochodu. Jak wynika z badania, ecodriving stosuje blisko 70 proc. Polaków, a ponad 40 proc. z nich stosuje ten styl jazdy na co dzień.

Dlaczego nadal samochód jest pierwszym wyborem? 

Raport pokazuje, że rodzice dzieci w wieku 0-14 lat częściej niż ogół Polaków wybierają samochód jako środek transportu do pracy (52 proc. rodziców, 47 proc. grupy reprezentatywnej ogółu respondentów). Najprawdopodobniej jest to związane z odwożeniem przez nich pociech do szkół czy przedszkoli. Z maluchami w wieku przedszkolnym trudno podróżować np. hulajnogą, a droga pokonywana pieszo zajmuje zbyt dużo czasu, dlatego tę formę wybiera tylko 4 proc. rodziców. 

Kobiety częściej wybierają komunikację miejską (20 proc.) niż mężczyźni (12 proc). Rzadziej niż inne grupy korzystają z samochodu podczas dojazdów do pracy również osoby z miast powyżej 500 tys. Mieszkańcy aglomeracji mają jednak łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej i wydzielone buspasy, które pozwalają omijać korki. Młodzi dorośli (18-24 lata) najczęściej wybierają komunikację miejską, rower lub hulajnogę. Dlaczego? Często osoby w tym wieku nie mają jeszcze prawa jazdy lub kupno samochodu jest dla nich zbyt dużym wydatkiem, więc w wielu przypadkach ten ekologiczny wybór związany jest z życiową sytuacją. 

Małe kroki – duże znaczenie

Kluczem do sukcesu działań na rzecz klimatu jest metoda małych kroków. Każdy z nas powinien w swoim codziennym życiu wprowadzać nawyki, które pozytywnie wpłyną na środowisko 
– w przypadku transportu wybór jest naprawdę prosty. Zabierzmy się z koleżanką do pracy, wybierzmy się na rynek rowerem, a na weekendowe spotkanie z przyjaciółmi pojedźmy hulajnogą. Małe zmiany mają wielkie znaczenie.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl

Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Przykra informacja. Oby nic poważniejszego pieskowi się nie stało.. Natomiast postawa innych ludzi - to wszechobecne stawianie siebie na pierwszym miejscu, jakikolwiek brak krytycyzmu, szukanie winnych poza sobą, brak empatii i próby zrozumienia innych... cóż .. przeraża każdego dnia tak samo mocno.. czasy są złe, a lepsze nie będą.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 19:09Źródło komentarza: "Przewrócony na ziemię i pogryziony przez dwa psy".Autor komentarza: OlawiankaTreść komentarza: Najbardziej zdewastowana została ul.Brzeska.Tam jest tragedia ,nic się nie trzyma zasad architektonicznych i atmosfery.A na środku stoi moloch oszklony z brudnymi przeszkleniami,który pasuje jak pięść do nosa Tragedia!!!Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:53Źródło komentarza: Twórzmy wspólnie fotograficzną historię Oławy (album 166)Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Na wiosce ,zawsze były przestoje pociągów i tak jest też teraz!O co to halo?!Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:48Źródło komentarza: Jest odpowiedź PKP. Po 15 grudnia na Wiejskiej powinno być lepiejAutor komentarza: ojciec/dyrektorTreść komentarza: Moze byscie napisali kto to byl.Jako gazeta powiatowa.Byla bardzo dobrym dyrektoerm sp5.Troche historii.SzacunData dodania komentarza: 23.11.2024, 17:21Źródło komentarza: Zmarła Janina WarowaAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: I dzieci podwozi?Data dodania komentarza: 23.11.2024, 16:55Źródło komentarza: Chodzi o popularyzację języka niemieckiegoAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Na forach ogólno polskich kolejowych Oława jest ewenementem w skali Europy że w linii prostej 1,5 km dalej stawiają druga stacje , przecież tramwaje dalej mają przystanki we Wro he he to jest paradoks logistyczny , mają z nas niezły śmiech 😉😉Data dodania komentarza: 23.11.2024, 16:47Źródło komentarza: Jest odpowiedź PKP. Po 15 grudnia na Wiejskiej powinno być lepiej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama