Autorem pomysłu jest mieszkaniec Oławy Karol Nowaczyk - tak się mailowo przedstawił, ale nie chce nic więcej o sobie powiedzieć. - Jestem zwykłym szarym człowiekiem i takim wolałbym pozostać - pisze. - Nie jestem w żaden sposób związany ani z Urzędem Miasta, ani tym bardziej z szeroko pojętą branżą reklamową. Ja sam nic na takiej realizacji nie zyskam. Jestem sympatykiem historii wszelakiej i jedyne, co mógłbym uzyskać, to satysfakcję, że coś w mieście zmienia się na dobre i ktoś wykorzystał ten pomysł.
Sam pomysł unikatowy nie jest, na co zresztą wskazuje pan Nowaczyk, wymieniając wiele miejscowości podobnych wielkością do Oławy, które takie trasy już mają.
Dzierżoniów
Bierutów
Kluczbork
Celem powstania tras ma być promocja miasta oraz zwiększenie jego potencjału turystycznego. - Rozmieszczenie tablic informacyjnych przy szczególnie ważnych obiektach pozwoli na przybliżenie ich historii szerszemu gronu osób - turystów, ale nie tylko - pisze pan Nowaczyk. - Fizyczna obecność tablic w przestrzeni miejskiej pozwala na niejakie przenikanie się wartości historycznej prezentowanej na tablicach z sytuacją obecną. Także wielu mieszkańców codziennie mija wiele obiektów, tak naprawdę nie mając o nich zbyt dużo wiedzy i nie zna ich historii. W ostatnich latach przybywa coraz więcej nowych mieszkańców, którzy tej historii tym bardziej nie znają. Takie tablice to także doskonała okazja do przeprowadzenia plenerowych lekcji historii dla dzieci i młodzieży szkolnej. Obecny rok to 790 lat od uzyskania praw miejskich, nie jest to równe 800 lat, ale nadal to jedna z okrągłych rocznic i nie warto czekać kolejnych 10 lat. Taka realizacja tablic informacyjnych idealnie mogłaby się wkomponować w obchody i uczczenie tej rocznicy poprzez szersze przybliżenie najważniejszej historii miasta jak najszerszemu gronu osób.
Oddajmy głos autorowi propozycji:
Stan aktualny
W chwili obecnej istnieją cztery tablice ustawione lata temu przy Urzędzie Miejskim oraz kościołach: NMP Matki Pocieszenia, Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz św. Rocha. Wydaje mi się, że przed remontem rynku podobna tablica znajdowała się też przy ratuszu, ale obecnie już jej nie ma. Problem tych tablic jest jednak taki, że niestety dosięgnął je już ząb czasu, a przede wszystkim ich ilość w skali miasta jest bardzo mała oraz forma przekazu nie jest w obecnych czasach zbyt zachęcająca dla odbiorców - zbyt dużo informacji na zbyt małym formacie, przez co powstała tak zwana "ściana tekstu" bez dodatkowej formy ilustracyjnej w postaci historycznych zdjęć i obrazów.
Widziałem, że w ostatnim czasie uruchomiono grę miejską "Poznaj Oławę" w ramach projektu "Perły Dolnego Śląska" z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. To na pewno krok w dobrą stronę i mogłoby się wydawać, że spełnia ona te cele, o których mówiłem wcześniej, ale moim zdaniem oba podejścia są komplementarne i mogą, a nawet powinny istnieć równocześnie, a nie się wzajemnie wykluczać. Nie każdy biegle posługuje się smartfonem (co szczególnie dotyczy wielu osób starszych), możliwość spaceru z aplikacją skierowana jest jednak do osób, które już wcześniej dowiedziały się o takiej możliwości, przez co nie sprzyja spontanicznemu zwiedzaniu przez osoby przypadkowe, które akurat zauważą fizyczną tablicę. Spacer z aplikacją wymaga też swojego rodzaju zaangażowania i determinacji, bo musi rozpocząć się w konkretnym miejscu (dworzec PKP) i wymaga przejścia pełnej trasy jednym ciągiem bez możliwości ewentualnego kształtowania własnej trasy z pominięciem wybranych punktów. Wszystkie te problemy eliminuje fizyczna instalacja tablic w przestrzeni miejskiej, która pozwala na dotarcie w każdym momencie do znacznie szerszego grona odbiorców, niż aplikacja. To, że nie są to projekty wykluczające się i mogą występować równolegle do siebie, widać chociażby po innych miastach, które także dołączyły do projektu "Poznaj Perły Dolnego Śląska". W Oleśnicy, Świdnicy, Sobótce, Dzierżoniowie, czy Trzebnicy fizyczne tablice także są dostępne i oba podejścia funkcjonują razem obok siebie. Historia każdego miejsca jest na tyle ciekawa i warta szerzenia wśród jak największej liczby osób, dlatego każda kolejna inicjatywa w tym kierunku jest moim zdaniem ważna i potrzebna.
Jakiś czas temu przewinęła mi się gdzieś informacja o planowanej tablicy na temat historii zamku, która miałaby zostać umieszczona na plantach za Urzędem Miasta. To także dobra i cenna inicjatywa, ale być może warto tę tablicę zintegrować z moją propozycją i zamiast umieszczania zaledwie jednej takiej tablicy (aczkolwiek bardzo ważnej) rozszerzyć i rozwinąć ten projekt na całe miasto poprzez wykonanie wszystkich tablic w sposób ujednolicony.
Trasy
Cały projekt składałby się z dwóch głównych tras turystycznej oraz jednej dodatkowej, a także kilku tablic z biogramami osób, które nie należałyby bezpośrednio do żadnej z tras.
Mała trasa turystyczna - poprowadzona w centrum i jego bliskiej odległości.
Duża trasa turystyczna - dużo dłuższa, łączy bardziej oddalone od siebie obiekty.
Szlak kultury i sportu - szlak pomiędzy obiektami muzealnymi, kultury, sportu i rekreacji
Wersja interaktywna mapy z trasami dostępna jest także pod adresem — https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1k3yiryFFp9xWNrZWUkaP5die8JRZyOQ
Mała trasa swój początek ma w Rynku, z kolei duża przy dworcu PKP. Tak naprawdę to tylko umowne miejsca startu, od których liczone są kolejne numery tablic, ale podróż i zwiedzanie można rozpocząć w dowolnie wybranym innym miejscu. Wszystkie trasy w kilku miejscach łączą się ze sobą, a więc umożliwia to dowolne ich łączenie i kształtowanie swoich własnych tras. Wytrwali mogę nawet połączyć je wszystkie przejść śladem całości wszystkich tras "na raz" z niewielką koniecznością cofania się.
Oczywiście przebieg tych tras jest umowny i to tylko propozycja. Oczywistym wymaganiem jest to, aby łączyły one kolejne punkty poszczególnych tras. Zwłaszcza w przypadku dużej trasy możliwości jej różnego poprowadzenia są znacznie większe, w mojej propozycji przebiega ona m.in. poprzez park, obok stawu oraz wzdłuż rzeki Odry i Oławy, a więc oprócz aspektu historyczno-informacyjnego zawiera także walory przyrodnicze.
Trasy są tak poprowadzone, że przechodzą obok wielu punktów handlowych i gastronomicznych, a więc pośrednio także mogą przyczynić się do promowania i reklamy lokalnych biznesów.
Napisz komentarz
Komentarze