Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 12:19
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię Wrocławia W najbliższy czwartek, 12 kwietnia o godzinie 17.00 w Sali Wielkiej wrocławskiego Ratusza odbędzie się uroczysta promocja książki "przez Sępolno, Zalesie i Krzyki... Historia tramwajów we Wrocławiu". Odczyt poprowadzi autor Tomasz Sielicki. Podczas prezentacji będzie można nabyć książkę z podpisem autora.

Kiedy pierwsza kobieta poprowadziła tramwaj we Wrocławiu? Dlaczego wrocławskie tramwaje są akurat niebieskie? Kiedy we Wrocławiu funkcjonowały tramwaje podmiejskie? I co mają wspólnego wrocławskie tramwaje z... odzyskaniem przez Polskę niepodległości? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań będzie można poznać w najbliższy czwartek w Ratuszu podczas prezentacji książki „Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki...”.

Publikacja wydana przez Muzeum Miejskie Wrocławia powstała przy okazji ubiegłorocznej wystawy uświetniającej 135 rocznicę uruchomienia komunikacji tramwajowej w naszym mieście.

– W tym roku mamy także ważną rocznicę, w czerwcu minie bowiem 125 lat, od kiedy we Wrocławiu funkcjonują tramwaje elektryczne – tłumaczy Tomasz Sielicki, autor książki, który zajmuje się dziejami wrocławskiej komunikacji zbiorowej. To najstarszy przykład tego środka transportu na obecnych ziemiach polskich i jeden z pierwszych w ówczesnych Niemczech. – Trzeba podkreślić, że uruchomione w 1893 r. wrocławskie tramwaje elektryczne były prawdziwym eksperymentem. Niemal równocześnie otwarto trasy o łącznej długości 13 km. Była to pierwsza tak rozległa sieć w kraju, a ponieważ tramwaj elektryczny był wówczas pojazdem nader nowatorskim, nie wiadomo było, czy przedsięwzięcie się uda – mówi Sielicki.

Efekt zaskoczył wszystkich, także ojców założycieli – nowinka techniczna przyjęła się we Wrocławiu bardzo szybko, a wcześniej działające w mieście tramwaje konne pozostały daleko w tyle. Osobą, dzięki której Wrocław otrzymał nowoczesne tramwaje elektryczne, był właściciel rodzinnego banku – Heinrich Heimann. Siedziba instytucji do dziś znajduje się w Rynku, na rogu Kurzego Targu, a na starym cmentarzu żydowskim przy ul. Ślężnej można zobaczyć grobowiec Heimanna. Reprodukcja Pawel Passowicz Wyremontowane i odmalowane na niebiesko wagony, 1948. Fot. A. Czelny. Zbiory: Muzeum Miejskie Wrocławia Obsługą tras zajęła się spółka pod nazwą Elektrische Straßenbahn Breslau (Wrocławskie Tramwaje Elektryczne), których siedzibę wraz z zajezdnią ulokowano w podwrocławskiej miejscowości Grabiszyn. To oczywiście późniejsza zajezdnia autobusowa nr VII przy ul. Grabiszyńskiej, obecnie Centrum Historii Zajezdnia. – Ze względu na lokalizację przedsiębiorstwo często nazywano „tramwajami grabiszyńskimi” – tłumaczy Sielicki. Z kolei elektrownię dostarczającą energię elektryczną do sieci trakcyjnej spółka wybudowała przy pl. Rozjezdnym. Cztery kotły oraz trzy maszyny parowe o mocy 150-200 KM każda napędzały dwie prądnice produkujące prąd o napięciu 500V. – Początkowo węgiel do elektrowni dostarczano koleją, ale od 1910 r. po przebudowie estakady i likwidacji bocznicy spółka musiała znaleźć inny sposób – opowiada autor. – Stworzono torowisko tramwajowe na ul. Kolejowej, odgałęziające się od ul. Grabiszyńskiej i nocą przewożono surowiec specjalnymi tramwajami towarowymi. Torowisko na ul. Kolejowej istnieje do tej pory – dodaje.   Zresztą przykładów na przewóz towarów za pomocą tramwajów było we Wrocławiu więcej. I o tym także można przeczytać na łamach książki. – Gdy Georg Bender nosił się z zamiarem utworzenia miejskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego, zaplanował on wykorzystanie torowisk do obsługi służb komunalnych. – Materiały budowlane, poczta, śmieci, a nawet zwłoki – zastosowanie tramwajów miało być naprawdę bardzo szerokie. Wiele z tych planów niestety nie wyszło ze sfery planów. Najbliżej realizacji był system tramwajów-śmieciarek. – Kontenery na śmieci z ulic miały trafiać do kilku punktów zbiorczych na terenie miasta, a stamtąd specjalnymi tramwajami – do zaplanowanej na Tarnogaju spalarni śmieci – mówi Sielicki. Specjalnie dla tego przedsięwzięcia powstało torowisko na ul. Hubskiej – to, które właśnie w tej chwili jest budowane na nowo. – Chociaż fizycznie istniało na początku XX w., to jednak nigdy nie było wykorzystywane, ani w ruchu pasażerskim, ani w towarowym. Inicjatywa miasta nie doczekała się realizacji, a po I wojnie światowej torowisko zaczęło znikać. Innymi przykładami przewozów towarowych we Wrocławiu były tramwaje pocztowe w okresie międzywojennym. Po II wojnie światowej z kolei odgruzowywanie miasta nie powiodłoby się gdyby nie wagony. Gruz wsypywano do lor, czyli otwartych doczep, ciągniętych przez wozy silnikowe. Tramwaj 102Na na ul. Oławskiej, lata 70. XX w. Zbiory: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego „Mkną po szynach niebieskie tramwaje” – ten refren zna chyba każdy wrocławianin. – Śpiewana przez Marię Koterbską „Wrocławska piosenka” rozsławiła nadodrzańskie miasto, a niebieski tramwaj stał się jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych symboli. Dlatego też słowa „Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki” stały się tytułem książki. Bo jest to swoista podróż w czasie i przestrzenni, chociaż niewielkiej, bo zamkniętej w granicach miasta, podróż pomiędzy dzielnicami Wrocławia – tłumaczy Sielicki. 

Co znajdziemy w książce? To barwna opowieść o Wrocławiu i jego transporcie zbiorowym.

 – Chciałbym, aby czytelnicy wybrali się w magiczną podróż przez dekady i prześledzili jak zmieniało się nasze miasto przez pryzmat jego komunikacji: jak zmieniały się wagony, ich kolory i wyposażenie, herb Wrocławia na burtach, język, jakim mówiono, przepisy korzystania z tramwajów, sposób zakupu biletów, słowem – codzienność nadodrzańskiej metropolii – mówi autor. Tramwaj „zeppelin” na pl. Solidarności, 1913 r. Zbiory: A. i T. Koryccy Na ponad dwustu stronach można poznać historię wrocławskiego transportu zbiorowego począwszy od pierwszych konnych omnibusów, poprzez tramwaje konne i pierwsze tramwaje elektryczne, założenie miejskiego przedsiębiorstwa tramwajowego, uruchomienie trolejbusów do Brochowa, I wojnę światową i kryzys lat 20., wielkie inwestycje komunalne w Republice Weimarskiej, II wojnę światową i oblężenie Festung Breslau, żmudną odbudowę infrastruktury po wojnie oraz jej późniejszą rozbudowę, rozkwit komunikacji autobusowej, pojawienie się pierwszych tramwajów przegubowych, strajk w zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej, powódź w 1997 r., aż po powstanie tramwaju Plus i czasy nam współczesne. Tekst został uzupełniony bogatym materiałem ilustracyjnym. – To przede wszystkim pocztówki oraz fotografie dawnego Wrocławia, a także projekty budowlane zajezdni lub rysunki techniczne wagonów, reprodukcje dokumentów, biletów, a nawet zdjęcia guzików czy starych kasowników – wyjaśnia Tomasz Sielicki. – Szczególnie ważne jest to, że wiele z tych ilustracji dostarczyli sami wrocławianie, dawni pracownicy MPK oraz miłośnicy komunikacji zrzeszeni w Klubie Sympatyków Transportu Miejskiego. Rysunki pokazujące dawne wagony przygotował z kolei dawny mieszkaniec Wrocławia, mieszkający obecnie w Berlinie pan Karl-Heinz Gewandt, który od dzieciństwa pasjonuje się transportem miejskim – dodaje Sielicki. Tramwaj linii okólnej, lata 50. XX w. Zbiory: Tomasz Sielicki 

Książkę można nabyć w oddziałach Muzeum Miejskiego Wrocławia, m.in. w Ratuszu oraz Pałacu Królewskim. Będzie to można uczynić również w czwartek, 12 kwietnia . W tym dniu o godzinie 17.00 odbędzie się uroczysta prezentacja książki. Będzie to okazja do wysłuchania prelekcji autora na temat historii wrocławskiej komunikacji, a po niej krótkiej dyskusji.

 T. Sielicki, Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki... Historia tramwajów we Wrocławiu, Wrocław 2017 Format A-4 ponad 220 stron ponad 270 ilustracji


Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki

Tramwajem przez historię. Ciekawe spotkanie i promocja książki


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

andrzejek 10.04.2018 09:13
super, dziękuję za zamieszczenie informacji.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: AlbertTreść komentarza: Można porozmawiać z firmami żeby przeniosły produkcję za miasto. W mieście zostawić banki, lombardy, urzędy i restauracje. Wtedy nie będzie korków. Ja tam rozmawiałem ze znajomym i mówił że na razie obwodnicy nie będzie. Na razie pieniędzy nie ma. A firmy przeprowadzkę sfinansują z własnej kieszeni. Ja naprawdę mam dużo fajnych pomysłówData dodania komentarza: 25.11.2024, 11:28Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: Wysoka jak topolaTreść komentarza: Zakłady produkcyjne są całkiem niedaleko, masz przecież pomiędzy Reńskim a torami sporą działkę oznaczoną jako tereny obiektów produkcyjnych.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 09:08Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: AlbertTreść komentarza: Lepiej tam zrobić duże zakłady produkcyjne. Wtedy nie będzie korków bo pracownicy nie będą wjeżdżać do miasta. Zawsze mam fajne pomysły ale nikt nie chce mnie słuchaćData dodania komentarza: 25.11.2024, 07:51Źródło komentarza: W rejonie ulic Paderewskiego i Zacisznej powstanie parkAutor komentarza: ParagrafTreść komentarza: Romanowski nie został oczyszczony. Ma nadal postawionych 11 zarzutów. Sąd odniósł się do jego zatrzymania. A to nie to samo.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 20:52Źródło komentarza: OŁAWA Radny miejski z PiS dostał pracę w spółce miejskiejAutor komentarza: PrzyzwoityTreść komentarza: A Romanowski, którego tak TVN jak i politycy Platformy skazali jeszcze przed wyrokiem właśnie został oczyszczony z zarzutów i wypuszczony, sąd ogłosił także, że przeszukanie nieruchomości było bezpodstawne. Ale o uniewinnieniu cisza. Za to pompują kandydata Platformy na wszystkie strony, zdjęcia z dzieciństwa, dmuchają w balonik, za to kandydata PIS i Kaczyńskiego maglują. A ludzie mogą zrobić wręcz odwrotnie. Chociaż wolałbym, by prezydent był z tej samej opcji, bo kandydat PIS będzie wszystko wetował. Oczywiście jestem za tym, by opozycja, szczególnie dobrzy radni Albert i Gawlas doprowadzili do kontroli ZWIK i jej prezesa.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 19:31Źródło komentarza: OŁAWA Radny miejski z PiS dostał pracę w spółce miejskiejAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Oława ma prawdziwy skarb w postaci orkiestry. Właśnie wróciliśmy z koncertu i jesteśmy zachwyceni. Dziękujemy za mile spędzone popołudnie.Data dodania komentarza: 24.11.2024, 19:19Źródło komentarza: 15-lecie Oławskiej Orkeistry Dętej. Są jeszcze bilety
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama