Informacja prasowa firmy:
Oława, odległa o 27 kilometrów na południowy wschód od stolicy Dolnego Śląska, to nie tylko centrum administracyjne powiatu oławskiego, ale także ważny punkt na mapie regionalnego rozwoju. W ostatnim czasie miasto to doczekało się istotnej inwestycji infrastrukturalnej, która odmieniła krajobraz komunikacyjny aglomeracji. Firma wybudowała tam nowe rondo w ciągu drogi krajowej nr 94.
Realizacja nowego ronda w ciągu drogi krajowej nr 94 w Oławie stanowiła wydarzenie o dużym znaczeniu dla lokalnej społeczności. Od lat mieszkańcy Oławy oraz podróżujący tą trasą oczekiwali na poprawę warunków drogowych, które znacząco wpłynęłyby na płynność ruchu i bezpieczeństwo na drodze. W kontekście rosnącego ruchu samochodowego i potrzeby modernizacji infrastruktury drogowej, budowa ronda stanowiła istotny krok w kierunku rozwoju regionalnej sieci drogowej.
Prace o wartości ponad 12 mln złotych zostały zrealizowane przez firmę BERGER Bau i zakończyły się niemal rok wcześniej niż przewidywała zawarta umowa. To dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców. Podróżujący DK94 zyskali płynniejszy przejazd, szczególnie w przypadku korków na autostradzie A4. Inwestycja była możliwa do zrealizowania dzięki porozumieniu zawartemu 3 października 2022 roku pomiędzy GDDKiA – zarządcą drogi krajowej nr 94 – a Zarządem Powiatu Oławskiego, będącym zarządcą drogi powiatowej nr 1570 D. Obie strony partycypowały w kosztach wykonania robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego. Ponadto, koszty projektu budowlano-wykonawczego, wykupu nieruchomości oraz rozbiórki budynku przy ul. ks. F. Kutrowskiego 8 pokrywał Zarząd Powiatu Oławskiego.
Wymiar inwestycji
Nowe rondo w ciągu drogi krajowej nr 94 stanowi kluczowy punkt na trasie DK94, która jest często wybierana jako alternatywa dla autostrady A4, zwłaszcza przez kierowców unikających korków. To czterowlotowe rondo zostało wybudowane na skrzyżowaniu ulic ks. Kutrowskiego i Lipowej, integrując różne trasy komunikacyjne. W ramach inwestycji oprócz samego ronda, powstały także nowe ścieżki rowerowe, chodniki oraz przejścia dla pieszych, zapewniając bezpieczny i wygodny dostęp dla wszystkich użytkowników drogi. Przebudowano także zjazdy do przyległych posesji, zmodernizowano kanalizację deszczową oraz rozwiązano kolidujące sieci infrastrukturalne, aby zapewnić płynność ruchu i bezpieczeństwo na drodze.
Niezwykłym odkryciem podczas prac było znalezienie kapsuły czasu pochodzącej z połowy XIX wieku w wnętrzu przeniesionego pomnika. Nadało to historycznego kontekstu tej inwestycji.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Warto podkreślić, że priorytetem inwestycji było zapewnienie bezpieczeństwa na każdym polu – od ochrony wszystkich użytkowników drogi po pracowników biorących udział w realizacji projektu.
- Podczas budowy ronda musieliśmy wykonać wyburzenie budynku mieszkalnego zlokalizowanego w miejscu inwestycji w sposób zapewniający absolutne bezpieczeństwo osób postronnych oraz pracowników. Z bezpieczną rozbiórką budynku poradziliśmy sobie dzięki całkowitemu zamknięciu drogi dla ruchu pieszego oraz samochodowego. Teren został zabezpieczony przed dostępem osób trzecich. Dopiero wtedy przystąpiliśmy do wykonania prac. Całość trwała około 8 godzin – mówi Paweł Kurkowski, kierownik budowy z firmy BERGER Bau.
Ekspert BERGER Bau dodaje, że kolejnym wymiarem zapewnienia bezpieczeństwa była przebudowa skrzyżowania podporządkowanego na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Usprawniło to możliwość włączenie się do ruchu kierowcom jadącym od strony dróg powiatowych, dla których włączenie się do ruchu na drodze krajowej sprawiało znaczne utrudnienia z uwagi na duże natężenie ruchu:
- Ruch pieszych oraz rowerzystów został wydzielony poprzez wykonanie szerokich ciągów pieszo-rowerowych, odseparowanych od ruchu samochodowego barierami. Wykonano przejścia dla pieszych z azylami w wyspach dzielących pas ruchu. Całość tras pieszo-rowerowych zastała oznakowana znakami pionowymi oraz poziomymi.
Dbałość o środowisko
Podczas realizacji projektu nie wystąpiła konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co świadczy o zgodności działań z obowiązującymi przepisami oraz minimalnym wpływie inwestycji na środowisko naturalne. Kierownik Budowy z BERGER Bau wskazuje jednak, że zgodnie z zasadami odpowiedzialności ekologicznej i troski o ochronę środowiska, podczas całego procesu realizacji projektu należało ścisłe przestrzegać przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Szczególną uwagę zwracano na wywóz i właściwą utylizację odpadów pochodzących zarówno z prac rozbiórkowych, jak i z prac drogowych oraz sieciowych. Działania te miały na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz zachowanie harmonii z otaczającym ekosystemem.
Całość inwestycji została wkomponowana w otoczenie z dbałością o zieleń miejską. Tereny przyległe do ronda zostały urządzone z nasadzeniem niemal 80 drzew i 450 krzewów, nadając nowej przestrzeni estetyczny i ekologiczny wymiar.
Realizacja nowego ronda w ciągu drogi krajowej nr 94 w Oławie przez firmę BERGER Bau to istotny krok naprzód dla lokalnej infrastruktury drogowej. Nowe rondo przynosi liczne korzyści infrastrukturalne dla lokalnej społeczności i ruchu w regionie. Poprawia komfort pieszych oraz rowerzystów, zwiększając jednocześnie poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu, tereny zielone wokół ronda zyskały więcej przestrzeni, a sam przejazd w kierunku autostrady A4 stał się bardziej płynny i efektywny. Dzięki współpracy między instytucjami oraz zaangażowaniu specjalistów, udało się zrealizować ten projekt sprawnie i z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron.
Napisz komentarz
Komentarze