BĄDŹMY CZUJNI I OSTROŻNI!
Wydawać by się mogło, że oszustwa na BLIK, które od dłuższego czasu są nagłaśniane przez służby oraz banki, nie powinny już mieć miejsca. Jednak co kilka dni do jednostek policji, w tym do Komendy Powiatowej Policji w Oławie, zgłaszają się osoby, które dały się oszukać, tracąc dużą część pieniędzy posiadanych na koncie.
Policja apeluje!!
Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową lub informacją o próbie włamania na konto bankowe nie kryje się oszust. Warto osobiście udać się do banku, zadzwonić na inny numer niż ten, z którego przyszła wiadomość, lub skontaktować się bezpośrednio ze znajomym, by upewnić się, czy naprawdę potrzebuje pieniędzy.
Na oszustwa związane z rzekomą pomocą znajomemu w nagłej potrzebie narażeni są użytkownicy Facebooka, którzy za pośrednictwem Messengera mogą otrzymywać prośby o przelew BLIK od osób podszywających się pod ich znajomych
Tylko w ciągu dwóch minionych dni, tj. w czwartek i piątek (8 i 9 lipca), do oławskiej jednostki policji wpłynęło aż 7 zgłoszeń dotyczących oszustw, m.in. związanych z informacją o próbie włamania na konto bankowe oraz prośbą od "znajomego" o pilny przelew Mieszkańcy powiatu, którzy dali się oszukać, stracili łącznie prawie 30 000 złotych
Sposób działania oszustów jest zawsze taki sam. Najpierw dochodzi do włamania i przejęcia konta na portalu społecznościowym, czasem także poczty elektronicznej. Następnie oszust, podszywając się pod naszego znajomego, przesyła prośbę o pożyczenie pieniędzy. Prośbie często towarzyszy tło sytuacyjne – np. domniemany znajomy stoi przy kasie w sklepie i zapomniał gotówki, a terminal płatniczy obsługuje jedynie kody BLIK.
Otrzymując takie wiadomości, bądźmy czujni! To wcale nie musi być nasz znajomy i wcale nie musi stać w sklepowej kolejce – najczęściej jest to nieznana nam osoba, która czeka na podanie kodu BLIK przed bankomatem umożliwiającym wypłatę gotówki bez użycia karty debetowej. Wpisując otrzymany kod, oszust może opróżnić nasze konto ze wszystkich środków.
Podobnie jest z telefonami z rzekomego "zielonego banku" z informacją o próbie włamania na konto. Choć numer na telefonie może wyglądać jak infolinia naszego banku, zanim zaczniemy wykonywać polecenia osoby podszywającej się pod pracownika banku i przekazywać jej kody BLIK z oszczędnościami życia, sami skontaktujmy się z oddziałem banku, gdzie mamy konto, lub zadzwońmy na infolinię, by upewnić się, czy to nie jest oszustwo!
Oszuści cały czas są aktywni i nadal wykorzystują metody takie jak spoofing, czyli podszywanie się pod inne podmioty lub użytkowników, oraz phishing, czyli zdobywanie danych osobowych lub logowań, które służą im do popełniania przestępstw.
Obie metody pozwalają przestępcom działać na naszą szkodę. Kliknięcie w fałszywy link, podanie swoich danych wrażliwych lub przesłanie zdjęcia dokumentów czy karty to zachowania wysokiego ryzyka, które mogą mieć poważne konsekwencje!
Policja przypominamy o konieczności zachowania ostrożności
Jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o szybką pomoc finansową, zawsze:
- zadzwońmy do osoby, która wysłała wiadomość, i zanim zdecydujemy się na przelew BLIK, potwierdźmy jej prośbę,
- korzystajmy z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych,
- nie podawajmy nikomu danych do logowania do swoich serwisów społecznościowych, aby uniknąć przejęcia profilu przez niepowołane osoby,
- nigdy nie klikajmy w nieznane linki i nie wpisujmy danych do logowania ani informacji z kart kredytowych.
Jak się uchronić przed utratą danych logowania?
Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe w serwisie Facebook. Opcja ta będzie wymagała podania dodatkowego hasła SMS podczas logowania, co w przypadku przejęcia loginu oraz hasła uniemożliwi niepowołanej osobie dostęp do Twojego profilu.
Zwróć uwagę na adres strony, na której się logujesz. Swoje dane logowania do Facebooka wprowadzaj TYLKO na stronie facebook.com. Jest to jedyna strona, na której możesz to bezpiecznie zrobić.
Napisz komentarz
Komentarze