ODPOWIEDŹ BURMISTRZA z 9 września:
Sz. P. Marek Drabiński
Radny Rady Powiatu w Oławie
Korzystając z korespondencji oraz w ślad za licznymi interwencjami Mieszkańców w pierwszej kolejności zwracam się z prośbą o informację dot. planowanych przez Powiat Oławski robót w zakresie wykonania i remontu ciągów pieszych i dróg w obrębie ul. Zwierzyniec Duży w Oławie, remontu chodników przy ul. Nowy Górnik, ul. Zielnej oraz ul. Dzierżonia w Oławie i przyjętych przez Państwa, tj. Powiat Oławski rozwiązań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa we wskazanym obszarze.
W odpowiedzi natomiast na Pańskie pismo z dnia 25.08.2024 r. dot. wstrzymania prac związanych z budową parkingu obrok dworca kolejowego w Oławie do czasu oddania do użytkowania przystanku kolejowego Oława Zachodnia poniżej przesyłam informację w sprawie.
Działania zmierzające do uporządkowania terenu przyległego do dworca PKP w Oławie oraz strefy pod wiaduktem podjęte zostały już w 2020 r. Zrealizowane zadanie w zakresie budowy parkingu w systemie „Parkuj i Jedz” (Park&Ride oraz B&R) w Oławie i utworzenie ponad 100 miejsc postojowych oraz ok. 130 miejsc dla rowerów nie zaspokoiło w całości potrzeb mieszkańców, co przełożyło się na w dalszym ciągu intensywne wykorzystanie terenów bezpośrednio sąsiadujących z dworcem kolejowym, w tym pozostawianiem samochodów w obrębie parku miejskiego, wzdłuż drogi powiatowej ul. Spacerowej (obecnie po montażu słupków BRD ograniczono ilość miejsc parkingowych) oraz w strefie pod wiaduktem, a także w obrębie budynków mieszkalnych w sąsiedztwie dworca.
W wyniku prowadzonych uzgodnień z właścicielem i zarządcą terenu pod wiaduktem w ciągu drogi DK94 w Oławie oraz na podstawie opracowanej przez Gminę Miasto Oława w roku 2022 koncepcji zagospodarowania terenu z przeznaczeniem na budowę parkingu w rejonie ul. Spacerowej przy PKP w Oławie wyrażona została przez GDDKiA Oddział we Wrocławiu zgoda na zmianę sposobu użytkowania terenu pod obiektem mostowym na zorganizowanie parkingu. W konsekwencji wcześniejszych działań w roku 2023 wyłoniony został Wykonawca dokumentacji projektowej budowy infrastruktury przesiadkowej P&R oraz B&R przy Dworcu Kolejowym w Oławie.
Zadanie to zostało również wytypowane do zrealizowania z finansowym wsparciem środków zewnętrznych i zgłoszone do dofinansowania dla projektów w ramach Strategii ZIT wspieranych w programie FenIKS 2021-2027, o czym niejednokrotnie informowaliśmy chociażby na sesjach Rady Miejskiej w Oławie. Jednocześnie informuję, że projektowana infrastruktura przesiadkowa obejmuje swoim zakresem budowę parkingu wraz z odwodnieniem i oświetleniem oraz zagospodarowaniem terenu w rejonie ul. Spacerowej przy PKP w Oławie dz. nr 49AM 91 i 62 AM 92, tj. zarówno w strefie pod wiaduktem jak i na obszarze działki gminnej bezpośrednio sąsiadującej z obecnym dworcem kolejowym. W ramach zadania przewiduje się wykonanie do 50 miejsc postojowych dla samochodów oraz do 80 miejsc dla rowerów, wykonanie nawierzchni ciągów pieszo-jezdnych wzbogaconych o komponenty zieleni. Wskazać również należy, że sam sposób zagospodarowania w/w terenu nie jest dowolny, a ściśle uzgodniony z właścicielami i zarządcami terenu oraz z wojewódzkim konserwatorem zabytków, w związku z czym sugerowanie rozwiązań bez wcześniejszej weryfikacji możliwości ich zastosowania wydaje się być bezzasadne.
W kwestii Pańskiej propozycji sytuowania modelu parowozu Silesia w obrębie dworca głównego nadmieniamy, że brak jest na ten czas uzgodnień, z zarządcą terenu, z uwagi na możliwą przyszłościową zmianę zagospodarowania terenu w jego obrębie. Cieszy więc fakt, o którym z przyjemnością informujemy, że w realizowanym przez Gminę Miasto Oława zadaniu dot. utworzenia ośrodka edukacji historycznej w ramach przebudowy części budynku ratusza w Oławie dla zwiększenia potencjału infrastruktury kulturalnej (zadanie realizowane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych) temat początków kolejnictwa, w tym otwarcia w maju 1842 r. linii kolejowej z Wrocławia do Oławy stanowiącej pierwszy odcinek Kolei Górnośląskiej, a także rozwoju kolejnictwa, szlaków handlowych i Oławy w latach 1740-1900 zostanie szeroko zaprezentowany i omówiony. A będzie to wyłącznie jeden z wątków prezentowanych w ramach ścieżki zwiedzania realizowanego centrum edukacji tworzonego dla mieszkańców naszego miasta i wszystkich, którzy o bogatej historii Oławy będą chcieli dowiedzieć się więcej.
W nawiązaniu do Pańskich propozycji reorganizacji w/w parkingu przy ul. Różanej w Oławie przekazujemy, że na podstawie wizji lokalnej i po konsultacjach z zarządcą terenu ustalono przeniesienie części stojaków rowerowych oraz elementów małej architektury, w tym m. in. ławek i koszy oraz zorganizowanie w obrębie parkingu dodatkowych miejsc postojowych. Wskazywana przez Pana wiata rowerowa jest wykorzystywana i jej lokalizacja nie ulegnie zmianie. Jednocześnie informujemy, że inwestycja budowy parkingu w Oławie wykonana została na podstawie zatwierdzonej decyzji o pozwoleniu na budowę oraz dokumentacji projektowej i w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Zwracamy uwagę, że założenie wprowadzenia drobnych zmian w organizacji parkingu przy ul. Różanej nie spowodują znacznego przyrostu miejsc parkingowych. Dodatkowo wskazać należy, że realizowane obecnie przez zarządce infrastruktury kolejowej zadanie dot. modernizacji budynku dworca kolejowego w Oławie wraz z zagospodarowaniem terenu przed budynkiem wpłynie na ograniczenie istniejących miejsc postojowych, stąd potrzeba zabezpieczenia strefy parkowania przy budynku dworca z wykorzystaniem terenów miejskich. Jednocześnie zwrócić należy uwagę, na konieczność przystosowania infrastruktury do potrzeb mieszkańców i przyjezdnych w związku ze wzrostem atrakcyjności i możliwości korzystania z komunikacji zbiorowej w transporcie oraz podjęcia prób powiązania komunikacji w mieście w sposób jak najbardziej płynny i komfortowy dla użytkownika. Budowa dworca Oława Zachodnia i skomunikowanego z nim centrum przesiadkowego i parkingu nie tylko nie wpłynie na zmniejszenie zajętości parkingów w obrębie dworca głównego, a umożliwi korzystanie z transportu kolejowego mieszkańcom Oławy i miejscowości ościennych, którzy dotychczas ze względów logistycznych korzystali z przejazdów samochodem bądź bardziej dostępnych przystanków kolejowych, np. stacji w Lizawicach.
Reasumując, procedowane przez Gminę Miasto Oława projekty i zadania realizowane są konsekwentnie na przestrzeni lat z ukierunkowaniem na dynamicznie rozwijające się Miasto i infrastrukturę w sposób zmierzający do zoptymalizowania rozwiązań i wsłuchiwaniem się w potrzeby Mieszkańców. W ślad za tym również zwracamy się z prośbą o informację dot. planowanych inwestycji infrastrukturalnych i drogowych realizowanych w mieście przez Powiat Oławski, w tym m. in. dot. remontu chodników przy ul. Zwierzyniec Duży, ul. Nowy Górnik, ul. Zielnej i ul. Dzierżonia w Oławie, które są w Państwa zarządzie. Zwracamy uwagę, że brak tej oczywistej infrastruktury od lat budzi dezaprobatę Mieszkańców. Ponownie więc zwracamy się z prośbą, w szczególności też mając na względzie zbliżający się okres jesienno – zimowy, kiedy to uciążliwości związane z brakiem przedmiotowej infrastruktury są szczególnie odczuwalne, o podjęcie pilnych działań zmierzających do uporządkowania w/w terenów i doprowadzenia infrastruktury w obrębie wskazanych ulic do obowiązujących standardów w zgodności z oczekiwaniami Mieszkańców.
BURMISTRZ
MIASTA OŁAWA
/-/ Tomasz Frischmann
Niżej list Marka Drabińskiego do władz Oławy:
Napisz komentarz
Komentarze