Wystawa znajduje się na 8 podwójnych stelażach wystawowych. Na 16 planszach, oprócz warstwy narracyjnej, będzie można zobaczyć bogatą ikonografię ze zbiorów Ośrodka „Pamięć i Przyszłość”, Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Narodowego Archiwum Cyfrowego, biblioteki cyfrowej POLONA, agencji fotograficznej East News, Archiwum Polskiej Agencji Prasowej, Muzeum Historycznego w Lubinie, Archiwum Państwowego we Wrocławiu oraz ze zbiorów prywatnych Karola Machiego, Wojciecha Połomskiego, Pawła Rychtera i Piotra Sroki. Autorem wystawy jest Piotr Sroka z Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Czterdzieści lat Ogórka porusza bardzo szeroką tematykę produkcji i znaczenia autobusów Jelcz 043 oraz pokrewnych, ze szczególnym uwzględnieniem modelu należącego do Centrum Historii Zajezdnia, który w tym roku obchodzi swoje 40 ,,urodziny”. Narracja rozpoczyna się już od lat 20 XX w. i sytuacji autobusów w Polsce w okresie międzywojnia. Następnie opisane są trudne, powojenne początki PKS – u i zakładu produkcji w Jelczu, by płynnie przejść do głównego przedmiotu wystawy, czyli popularnego Ogórka. Historia tego modelu opisana jest od jego czeskiego pierwowzoru, czyli Skody RTO i licencji, którą otrzymała od Skody fabryka w Jelczu. Opisano między innymi modele Ogórka przeznaczone do transportu międzymiastowego, miejskie w wariancie 272 MEX, czy przegubowe AP – 02. Modele te przedstawione są zarówno pod kątem motoryzacyjnym, ale również, a może przede wszystkim, osadzone w kontekście ówczesnej sytuacji kraju. Na wystawie znajduje się zatem np. plansza poświęcona strajkowi w Zajezdni nr VII, gdzie to właśnie Jelczami zablokowano wjazd do zakładu. Narrację kończy opowieść o modelu Ogórka Zajezdni i historię jego odrestaurowania przez konsorcjum złożonego z wrocławskiego MPK, Politechniki Wrocławskiej, Spółki Jelcz oraz NSZZ „Solidarność” Regionu Dolny Śląsk. Przytoczono również wydarzenia organizowane przez Centrum Historii Zajezdnia, które związane są z Ogórkiem, na czele z akcją Autobusem do Zajezdni.
Napisz komentarz
Komentarze