Po wprowadzonych przez rząd Prawa i Sprawiedliwości zmianach w systemie oświaty, 1 września 2016 do I klasy pójdą dzieci 7-letnie (rocznik 2009) oraz 6-letnie (rocznik 2010), które wcześniej chodziły do przedszkola. Jeżeli nie chodziły, a rodzice chcą je wysłać do I klasy - muszą mieć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o gotowości szkolnej. W Oławie rekrutacja do klas I szkół podstawowych na rok szkolny 2016/17 rozpocznie się 7 marca. Nie będzie zerówek w miejskich przedszkolach, ponieważ muszą one zapewnić miejsca i możliwość realizacji wychowania przedszkolnego dzieciom 4 i 5-letnim. Rodzice sześciolatków składają wnioski o przyjęcie do oddziału przedszkolnego w szkołach podstawowych. Mogą to również zrobić rodzice dzieci pięcioletnich (rocznik 2011). Wtedy maluchy w szkołach realizują roczny obowiązek wychowania przedszkolnego. Do przedszkoli będą przyjmowane dzieci zamieszkałe w Oławie, w wieku od 3 do 5 lat (roczniki 2013 - 2011), w miarę wolnych miejsc w placówkach. Może pojawić się problem z przyjmowaniem 3-latków, ponieważ miejsca muszą mieć cztero- i pięciolatki. Rekrutacja rozpoczęła się 15 lutego. Siedmiolatki - jak dawniej, sześciolatki - różnie W tym roku dylematów nie mają rodzice dzieci, które decyzją poradni zostały odroczone od obowiązku szkolnego. W ubiegłym roku poszły do zerówki (najczęściej w szkołach) w wieku 6 lat, a nie jak pozostałe dzieci - w wieku 5 lat. W większości przypadków odraczano maluchy, które intelektualnie nie odbiegały od rówieśników, ale nie były dostatecznie dojrzałe emocjonalnie i społecznie. Teraz muszą podjąć naukę w I klasie. Na przykład w jednej z zerówek w Szkole Podstawowej nr 2, na 25 uczniów, 9 dzieci było odroczonych. One z pewnością są gotowe do rozpoczęcia nauki w I klasie, a co z resztą? Monika Mączyńska, wychowawczyni klasy "0" z SP nr 2 tłumaczy, że materiał I klasy nie różni się zbytnio od tego, czego dzieci uczą się w zerówce. Zmiany w programach nauczania spowodowały, że teraz w I klasie uczy się tego, co dawniej było w zerówce. Nie ukrywa jednak, że 6-latki emocjonalnie różnią się od 7-latków. Podkreśla, że decyzja, czy zostawić dziecko na drugi rok w zerówce, zależy od rodziców, którzy najlepiej znają swoje pociechy.
Dylematy samorządu i nauczycieli Rodzice mówią, że nauczyciele i dyrektorzy szkół delikatnie sugerują, aby jednak nie zostawiać 6-latków w klasie "0". Pozostawienie ich w zerówkach może grozić zwolnieniami nauczycieli. Mówiła o tym na styczniowej sesji Małgorzata Pasierbowicz, zastępca burmistrza Oławy: - Wierzę w rozsądek rodziców. Sześciolatki przez rok przygotowały się, aby iść do I klasy. To zależy od rodziców, my zapewniamy właściwe warunki edukacji. Oddziały zerówki będą w szkołach, bo przedszkola ich nie pomieszczą. Aby zapewnić miejsca w przedszkolach, proponuje się rodzicom 5-latków, aby zapisywali dzieci do zerówek. - Jest taka możliwość, a to odciąży przedszkola - mówiła wiceburmistrz Pasierbowicz. - Rodzice mają czas na decyzję do 31 marca. To okres końcowy. Po tym czasie będzie jasne, jak będzie w Oławie. Szkoły muszą być dostosowane i spełniać warunki, jakie są na nie nałożone. Wszystko okaże się po zakończeniu naboru. Za rok problem może być jeszcze większy, bo wtedy obowiązek wychowania przedszkolnego ma objąć także dzieci 3-letnie. Chyba, że znów coś się zmieni.
Aby pomóc rodzicom w podjęciu decyzji, nauczyciele radzą, na co zwrócić uwagę
Dziecko sześcioletnie dojrzałe do podjęcia nauki w szkole podstawowej powinno posiadać następujące umiejętności: * znać swoje imię i nazwisko, wiek, adres zamieszkania, umieć opowiedzieć o pracy rodziców; * umieć narysować rysunek postaci ludzkiej (postać powinna być kompletna, części ciała proporcjonalne do całości, rozmieszczone właściwie); * umieć obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania, nie wychodzić poza linie, kolorując obrazek, nazwać to, co narysowało; * umieć ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej, lepić z plasteliny; * dobierać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta; * łączyć zbiory według określonej cechy, np. wielkość, kolor; * wskazywać różnice w pozornie takich samych obrazkach; * rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt; * liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest; * dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10; * mieć dobrą koncentrację uwagi; * być zainteresowane własną pracą i jej efektami; * być odporne na niepowodzenia; * być wytrwałe przy dłuższym wysiłku; * prawidłowo wymawiać wszystkie głoski; * nazywać głoskę na początku i na końcu wyrazu; * dzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby; * umieć opowiedzieć treść obrazka, posługując się mową zdaniową; * rozwiązywać proste zagadki; * słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki; * wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych; * wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost; * doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej; * zgodnie bawić się z rówieśnikami; * działać sprawnie, umieć podporządkować się słownym poleceniom; * wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki; * mieć dobre tempo pracy; * umieć nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi; * być wrażliwe na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.
Jakie objawy w zachowaniu i w rozwoju dziecka świadczą o niedojrzałości szkolnej?
- obniżona sprawność ruchowa, czyli niezgrabność podczas biegania, skakania, trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki;
- trudności z precyzyjnym wykonywaniem codziennych czynności, np. zawiązywaniem na kokardkę sznurowadeł, zapinaniem guzików, posługiwaniem się nożyczkami;
- słaba orientacja w schemacie ciała, kłopoty z ustaleniem stron, z określeniem kierunku na prawo, na lewo, od siebie, przed, za sobą;
- trudności dziecka w odwzorowywaniu figur geometrycznych, np. rombu, kwadratu,
- trudności z wyodrębnianiem elementów z całości, a także łączeniem ich w całość (budowanie z klocków, układanie mozaiki według wzoru); * niedostrzeganie szczegółów różniących dwa obrazki;
- trudności w orientacji w czasie, w określaniu dni tygodnia, pór roku;
- trudności w odtwarzaniu prostej melodii i rytmu;
- trudności z zapamiętywaniem wierszyków czy tekstu opowiadania;
- nieprawidłowa wymowa, wady wymowy;
- trudności w różnicowaniu głosek podobnych (s-z, w-f, b-p), zaburzenia słuchu fonematycznego, trudności w analizie i syntezie głoskowej;
- trudności w rozpoznawaniu liter podobnych kształtem (m-n, l-t, b-d);
- trudności w opanowywaniu nauki czytania.
Monika Gałuszka-Sucharska [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze