Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 22:45
Reklama BMM
Reklama
Reklama
News will be here

Dlaczego chcemy zostać Dawcą szpiku?

. W bazie Dawców szpiku Fundacji DKMS zarejestrowanych jest ponad 1,6 mln potencjalnych Dawców, spośród których już 7246 osób oddało szpik lub krwiotwórcze komórki macierzyste, dając drugiej osobie szansę na życie. Te wszystkie osoby nie zostałyby Dawcami potencjalnymi - i faktycznymi -  gdyby nie ich motywacja! 26 października obchodzimy Światowy Dzień Donacji i Transplantacji, dlatego warto sprawdzić, co nas – Polaków – skłania do tego, aby zostać Dawcą szpiku.

Polacy chcą pomagać - i pomagają !

Co skłoniłoby 39 proc. uczestników badania, przeprowadzonego przez dom badawczy Biostat, do rejestracji w bazie Dawców szpiku? Okazuje się, że byłaby to chęć udzielenia bezinteresownej pomocy! Nieco mniej, bo 37 proc. respondentów do rejestracji skłoniłaby świadomość, że jest to często jedyny sposób na uratowanie życia Pacjenta, a dla 34 proc. silną motywacją do podjęcia takiej decyzji stałaby się osoba chora w rodzinie. Dla 20 proc. uczestników pewność, że proces pobrania szpiku jest bezpieczny, byłaby wystarczającym powodem do tego, aby zostać potencjalnym Dawcą szpiku. Nie bez znaczenia byłby także apel o rejestrację osoby chorej – dla 13 proc. oraz rekomendacja kogoś z rodziny – 11 proc. Tylko 1 proc. respondentów stwierdziło, że nic nie skłoniłoby ich do zarejestrowania się w bazie Dawców szpiku.

Dlaczego nie jesteśmy Dawcami?

Prawie 29 proc. ankietowanych wskazało, że główną przyczyną, przez którą nie są zarejestrowani jako potencjalni Dawcy szpiku, jest stan zdrowia, uniemożliwiający rejestrację. Częstym powodem niezarejestrowania się w bazie Dawców szpiku jest także obawa przed pobraniem szpiku i komórek macierzystych (prawie 21 proc.). Wpływ na to mają niestety wciąż funkcjonujące – choć już w mniejszym stopniu - mity, związane z ideą dawstwa, pośród których nadal najpopularniejszym jest ten dotyczący pobrania szpiku - z kręgosłupa! Tu warto podkreślić, że materiału do przeszczepienia od Dawcy nie pobiera się z kręgosłupa, a z talerza kości biodrowej – rzadziej stosowana metoda (jedynie 20 proc. przypadków) oraz z krwi obwodowej (częściej stosowana metoda – 80 proc. przypadków). Respondenci jako jedną z przyczyn wskazywali także brak wiedzy o tym, w jaki sposób zarejestrować się do bazy (8 proc.) oraz przekonanie, że rejestracja zajmuje zbyt dużo czasu (8 proc.). A przecież do bazy Dawców szpiku można dołączyć "online", zamawiając ze strony www.dkms.pl bezpłatny pakiet rejestracyjny do pobrania samodzielnego wymazu z wewnętrznej strony policzka. To kilka prostych – i szybkich – kroków, które trwają około 10 minut, a mogą uratować komuś życie. Powody dla których nie rejestrujemy się jako Dawcy szpiku

Dawcy zarejestrowani o powodach rejestracji

Prawie 26 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, stanowili zarejestrowani w bazie Dawcy szpiku. 70 proc. z nich wskazało, że tym, co skłoniło ich do zapisania się w bazie, była chęć i potrzeba pomocy. Na decyzję 7 proc. wpływ miała rodzina i znajomi, a dla blisko kolejnych 7 proc. apel osoby chorej stał się powodem rejestracji. Wśród odpowiedzi ankietowani wskazali także kampanię w telewizji - 3 proc. oraz informacje w szkole i na uczelni (3 proc.) jako te czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o rejestracji. A co zdaniem zarejestrowanych Dawców szpiku skłoniłoby osoby jeszcze niezarejestrowane do zapisania się do bazy Dawców szpiku i komórek macierzystych? 6 na 10 badanych uznało, że powodem, który skłoniłby osoby niezarejestrowane do dołączenia do bazy Dawców byłaby świadomość, że można komuś uratować życie. Dużą popularnością cieszyła się również odpowiedź, że takim bodźcem mogłaby być świadomość, że to nic nie kosztuje – i nic się nie traci (34 proc.). Odpowiadając na to pytanie, Dawcy zarejestrowani zwrócili także uwagę na fakt, że choroba nie wybiera i każdy z nas może kiedyś potrzebować pomocy – to właśnie według 33 proc. przekonałoby do zarejestrowania się w bazie osoby, które jeszcze się wahają. 34 proc. respondentów stwierdziło, że jeśli osoby niezarejestrowane wiedziałyby, iż oddanie szpiku i komórek macierzystych nie wymaga wysiłku i jest łatwe, to dołączyliby do rejestru Dawców szpiku. - Najważniejszy wniosek z badania jest optymistyczny – Polacy mają silną wewnętrzną motywację do pomagania innym. Czasem do podjęcia tej odpowiedzialnej – i ratującej życia – decyzji potrzebny jest zewnętrzny bodziec, jak apel chorej osoby, zachęta bliskiej osoby lub znajomego, czy informacja w mediach - ale i tak najwięcej zależy od nas samych. Bardzo nas to cieszy, bo decyzja o dołączeniu do bazy potencjalnych Dawców powinna być podjęta świadomie, ponieważ od niej może zależeć kiedyś życie osoby chorej na nowotwór krwi - komentuje wyniki Magdalena Przysłupska, rzecznik prasowy Fundacji DKMS. *** Misją Fundacji DKMS jest znalezienie Dawcy dla każdego Pacjenta na świecie potrzebującego przeszczepienia komórek macierzystych. Fundacja działa w Polsce od 2008 roku jako niezależna organizacja pożytku publicznego oraz jako Ośrodek Dawców Szpiku w oparciu o decyzję Ministra Zdrowia. To największy Ośrodek Dawców Szpiku w Polsce, w którym zarejestrowanych jest ponad 1,6 mln (październik 2019), spośród których 7246 osób (październik 2019) oddało swoje krwiotwórcze komórki macierzyste lub szpik Pacjentom zarówno w Polsce, jak i na świecie, dając im tym samym drugą szansę na życie. Aby zostać potencjalnym Dawcą, wystarczy przyjść na organizowany przez Fundację Dzień Dawcy szpiku lub wejść na stronę www.dkms.pl i zamówić pakiet rejestracyjny do domu.

(ck)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: PrzyzwoityTreść komentarza: Kiedyś ruch towarowy odbywał się koleją spalinową na Zwierzyniecką i Portową. Teraz mamy co raz większy ruch. Bierz leki gocha bo gorzej z tobą.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:22Źródło komentarza: Wypadek - śmierć na A4, droga będzie długo zablokowanaAutor komentarza: Gocha ze ZwierzyńcaTreść komentarza: Kiedyś kierowca tira to był gość. Teraz to debil , albo Ukrainiec . Widać to przed wjazdem do Ergisu. P.s. Są i tacy , co parkują tam jak należy więc ..... , kierowca gość.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 15:45Źródło komentarza: Wypadek - śmierć na A4, droga będzie długo zablokowanaAutor komentarza: Bój w hucieTreść komentarza: Szukajcie go na Górnym Śląsku. Jak widać na zdjęciu, wsiadł do próżnej węglarki, dalej połączcie sobie kropki.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 15:32Źródło komentarza: Zaginął czternastoletni KacperAutor komentarza: nieuśmiechnięciTreść komentarza: Ustawiczne pranie mózgów.Najpierw zabawy młodzieży ze śmiercią a teraz to.Coś mi tu zaciąga ruskim.Czas na emeryturę babciu zamiast robić z siebie młodzieżówkę mądrą inaczej.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:04Źródło komentarza: Chodzi o popularyzację języka niemieckiegoAutor komentarza: WiarusTreść komentarza: Nie ma to jak poczuć odrzut kałacha na ramieniu. Krótkie weekendowe szkolenie wojskowe powinien przejść każdy młody mężczyzna a może i kobiety też. Broń wirtualna też dobra, aby wyrabiać w sobie nawyki strzeleckie i poznać sztukę celowania, jako pierwszy etap wtajemniczenia. Szkoda, że nie ma ćwiczenia dla rezerwy.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 13:09Źródło komentarza: OŁAWA W Piątce postrzelająAutor komentarza: KtośTreść komentarza: Wirtualne strzelanie jak wirtualny seks . Niby coś było ale dalej prawiczek.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:11Źródło komentarza: OŁAWA W Piątce postrzelają
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama