Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 23:12
Reklama Hipol
Reklama
News will be here

Za kilka lat większość dzieci z Oławy będzie umiała pływać

Rozmowa ze Zbigniewem Szwarcem, prezesem spółki Baseny Miejskie "Termy Jakuba"

- Minęło dwa lata od powstania krytego basenu, zanotowaliście ponad 300 tysięcy wejść. To chyba dobry wynik?

- To wszystkie wejścia, razem ze szkołami. W porównaniu z pierwszym rokiem funkcjonowania, zanotowaliśmy duży wzrost - zwiększyliśmy frekwencję do blisko 190 tys. wejść. Frekwencja różnie się układa. W godz. 6.00 - 8.00 z basenu korzystają amatorzy rannego pływania, przed pracą. 8.00 - 14.00 - to czas dla szkół i na naukę pływania oraz emerytów, rencistów i osób pracujących w systemie trzyzmianowym. W godz. 6.00 - 14.00 cena biletów jest najniższa. Potem mamy "martwe okno" - uczniowie już nie pływają, a większość mieszkańców jeszcze nie wróciła z pracy. Wtedy odbywają się treningi sekcji pływackiej. Największe obłożenie zaczyna się o 17.00. To jest obszar, w którym jest bardzo dobrze, bo widać nawyki korzystania z basenu.

- To pokazuje, jak zmienia się w Oławie sposób spędzania wolnego czasu, po pracy?

- Tak, i tu widać największy postęp. W każdym oknie widać progresję, ale wieczorami basen jest najbardziej zapełniony. Koszty utrzymania są jednak zawsze takie same - czy na basenie jest 5 osób, czy 60, bowiem trzeba trzymać parametry technologiczne, niezależnie od frekwencji. Ze wzrostu frekwencji jestem bardzo zadowolony.

- Gdy budowano basen pojawiały się szacunki, ile miasto będzie dopłacało do jego funkcjonowania. Co najwięcej kosztuje i jaki jest bilans finansowy?

- Najdroższe są media: ciepło, energia elektryczna oraz woda i ścieki. Jesteśmy też zakładem pracy - ponosimy koszty pracy. Ważne są też bieżące koszty, związane z bieżącą eksploatacją, żeby utrzymać obiekt w takim stanie, w jakim jest - jak najdłużej. Warto pamiętać, że to obiekt, który wymaga 24-godzinnego dozoru technologicznego oraz parametrów i temperatury. Sprzątanie i dezynfekcja odbywają się w nocy. To wszystko generuje koszty. Miasto dokapitalizuje naszą spółkę. Rok 2014 spółka "Termy Jakuba" zamyka stratą w granicach 570 tys. zł. To duża różnica w porównaniu z 2013, w którym strata wynosiła 781 tys. zł. To zauważalny progres i myślę, że jest szansa, by strata była jeszcze mniejsza. Podstawą oceny basenu powinno być to, po co został zbudowany i w jakim celu powołano spółkę. Mówi o tym także uchwała Rady Miejskiej - ma pełnić funkcję użyteczności publicznej w dziedzinie sportu i rekreacji.

- Od początku było wiadomo, że to działalność, do której trzeba będzie dopłacać.

- Tak, ale w spółce to jest traktowane jako strata, w przypadku obiektów budżetowych - wkład miasta to dotacja, stąd różnica w postrzeganiu.

- Czy w takim obiekcie można na czymś zaoszczędzić?

- Są stałe koszty, a obiekt musi funkcjonować tak, jak funkcjonuje, albo nawet lepiej. Są dwie rzeczy, na których nie warto oszczędzać, bo się straci - bezpieczeństwo i jakość. Poziom bezpieczeństwa trzeba nieustannie monitorować i go poprawiać. Bezpiecznie nie jest wtedy, gdy ratownik musi wskakiwać do wody, tylko wtedy, gdy wszystko działa. To się nie dzieje samo. Ważna jest odpowiedzialność opiekunów. Mówimy też o bezpieczeństwie higienicznym. Ten reżim, który wprowadziliśmy. Apeluję o ubieranie klapek basenowych, niewchodzenie w butach do strefy mokrej, umycie się przed wejściem na basen. Bezpieczeństwo higieniczne to też praca urządzeń, odpowiedzialnych za czystość wody. To niby drobne rzeczy, ale razem tworzą ważną całość. Regulamin ma zapobiegać niepożądanym sytuacjom i naprawdę ma racjonalne przesłanki.

- Stąd te wszystkie restrykcyjne wymogi - pilnowanie szerokości majtek czy klapek. Czy to ma znaczenie?

- Ma znaczenie, bo trzeba pamiętać, że każdy ma nawyki. Dwóm, trzem pokoleniom oławian, korzystanie z basenu kojarzy się z basenem otwartym, a to dwa różne światy. My nie z przekory i nie dla utrudnienia życia wprowadziliśmy reżim higieniczny, ale dlatego, aby korzystający mieli jak najlepsze warunki. Jedni klienci stosują się do niego bardziej, inni mniej,a chodzi o to, aby ci, którzy stosują się mniej, nie zmienili warunków wypoczynku. To nie jest żaden nasz wymysł.

- Czy to może mieć wpływ na pojawianie się bakterii, np. gronkowca?

- Woda jest regularnie badana, ale najważniejsze jest to, że w wodzie znajdzie się to, co ludzie do niej wniosą - na butach, na ubraniu, na ciele. Z obiektu korzysta kilkanaście tysięcy osób i trzeba o tym pamiętać. Basen jest bezpieczny, spełnia wszystkie wymogi, ale nie jest to stan dany raz na zawsze i wciąż trzeba nad tym pracować.

- O co chodzi z tym monitoringiem w szatniach?

- Autor tak zaprojektował kamery, które znajdują się nad przebieralniami, że stwarzają one wrażenie, jakoby obejmowały przebieralnie. Absolutnie tak nie jest, są skierowane na szafki. Nikt nikogo nie podgląda, obraz obejmuje jedynie szafki. Monitoring służy po to, aby w sytuacjach spornych lub trudnych, sprawdzić wątpliwą sytuację. Rozbudowaliśmy go na hali basenowej i przy wejściu, aby zwiększyć bezpieczeństwo klientów.

- W tegorocznym budżecie jest 500 tys. zł na dokapitalizowanie "Term Jakuba". Wiąże się to także z ulgami na ceny biletów dla posiadaczy oławskiej karty dużej rodziny. Analizowaliście koszty?

- Zostałem powołany do zespołu, który przygotowywał tę kartę. W lutym prawdopodobnie podejmie uchwałę Rada Miejska  i "Termy Jakuba" przystąpią do tego. Proponujemy 50% zniżki na godzinny bilet basenowy, od ceny normalnej - zamiast 8 zł - 4 zł, zamiast 11 zł - 5,5 zł, w weekendy zamiast 12 zł - 6 z, dla każdego członka wielodzietnej rodziny. Każdy będzie miał swoją kartę i nie trzeba przychodzić razem. To duża ulga, ale oznacza mniejsze przychody basenu. Dzisiaj trudno oszacować koszty wprowadzenia ulg, bo nie wiemy, ile osób wyrobi karty i ile będzie korzystało z basenu. Także z jaką częstotliwością. Na korzystanie z basenu mają wpływ dwie rzeczy - cena i nawyk. Ile zarabiamy i czy potrzebujemy basenu? Wiadomo, że jako społeczeństwo zarabiamy mało, ale czy gdybyśmy zarabiali więcej, wydawalibyśmy więcej na rozrywkę na basenie? Nasze ceny są poniżej kosztów wytwarzania usługi. Powinniśmy więcej zarabiać, ale też kształtować pewne nawyki.

- Jak przekonać kogoś, kto nie umie pływać, nigdy nie był na basenie, aby zaczął z niego korzystać. Są ludzie, którzy nie przyjdą nawet, jeśli będzie za darmo.

- To właśnie kwestia nawyku. Organizujemy dużo promocji, gdy bilety są po 2, 5 zł, a basen nie pęka w szwach. Do godziny 14.00 bilet dla seniorów kosztuje 6 zł. Widać zmiany, ale to proces, musi minąć kilka lat.W tym widzę rolę naszej działalności informacyjnej i marketingowej. Nie chcemy być tylko beneficjentami tych nawyków, chcemy je kreować. Stąd klub pływacki, nauka pływania, różne akcje.

- Możemy zaryzykować tezę, że za kilka lat większość oławskich uczniów będzie umiała pływać?

- Miasto dotuje naukę pływania i należy z tego korzystać. Dzieci nauczą się pływania i bezpiecznego korzystania z wody. Dzieci do 5. roku życia korzystają z basenu za darmo. W ubiegłym roku było 10 tysięcy takich wejść. Oswajają się z wodą. Moje pokolenie nie miało takiej okazji, był tylko basen odkryty. Basen to także sauny, wprowadziliśmy ceremonie zapachowe, przyjeżdżają do nas klienci z Brzegu, Wrocławia. Najważniejsze, że widać tendencję wzrostową.

- Plany na ten rok?

- Ciągłe zwiększanie frekwencji. Chciałbym, aby z basenu korzystało więcej osób starszych, aby się nie bały, nie wstydziły. Najtańszy karnet dla seniora kosztuje 50 zł w dni powszednie do godz. 14.00 - to dziewięć godzinnych wejść na basen. Warto zrobić rodzicom taki prezent. Chciałbym, aby rosła frekwencja na zawodach. Będziemy kreować zdrowe spędzanie wolnego czasu, chcemy być obecni w życiu sportowym Oławy. Mamy fajny obiekt, na który długo czekaliśmy, więc korzystajmy z niego! Warto przyjść i spróbować. Pływanie działa pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie.

- Czy zamknięcie otwartego basenu w lecie, poprawiło wam frekwencję?

- Odnotowaliśmy wzrost frekwencji w lipcu, ale w innych miesiącach - była ona jeszcze wyższa. Wzrost w lipcu jest wpisany w ogólnoroczny trend.

- Czy prezes wie coś o przebudowie odkrytego basenu? Pokazywaliście piękną wizualizację.

- Są założenia, że po modernizacji tego obiektu, znajdzie się w zarządzie naszej spółki. Interesujemy się tym tematem, mamy propozycje na potem, aby można było na tym zarabiać. Bardzo bym chciał, aby basen odkryty został zmodernizowany jak najszybciej, bo to zwiększa atrakcyjność tego terenu i wszyscy z tego skorzystamy.

Rozmawiała Monika Gałuszka-Sucharska


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

KOMENTARZE
Autor komentarza: RedaktorTreść komentarza: Przykra informacja. Oby nic poważniejszego pieskowi się nie stało.. Natomiast postawa innych ludzi - to wszechobecne stawianie siebie na pierwszym miejscu, jakikolwiek brak krytycyzmu, szukanie winnych poza sobą, brak empatii i próby zrozumienia innych... cóż .. przeraża każdego dnia tak samo mocno.. czasy są złe, a lepsze nie będą.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 19:09Źródło komentarza: "Przewrócony na ziemię i pogryziony przez dwa psy".Autor komentarza: OlawiankaTreść komentarza: Najbardziej zdewastowana została ul.Brzeska.Tam jest tragedia ,nic się nie trzyma zasad architektonicznych i atmosfery.A na środku stoi moloch oszklony z brudnymi przeszkleniami,który pasuje jak pięść do nosa Tragedia!!!Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:53Źródło komentarza: Twórzmy wspólnie fotograficzną historię Oławy (album 166)Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Na wiosce ,zawsze były przestoje pociągów i tak jest też teraz!O co to halo?!Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:48Źródło komentarza: Jest odpowiedź PKP. Po 15 grudnia na Wiejskiej powinno być lepiejAutor komentarza: ojciec/dyrektorTreść komentarza: Moze byscie napisali kto to byl.Jako gazeta powiatowa.Byla bardzo dobrym dyrektoerm sp5.Troche historii.SzacunData dodania komentarza: 23.11.2024, 17:21Źródło komentarza: Zmarła Janina WarowaAutor komentarza: SpecjalistaOdWszystkiegoTreść komentarza: I dzieci podwozi?Data dodania komentarza: 23.11.2024, 16:55Źródło komentarza: Chodzi o popularyzację języka niemieckiegoAutor komentarza: Oława OKTreść komentarza: Na forach ogólno polskich kolejowych Oława jest ewenementem w skali Europy że w linii prostej 1,5 km dalej stawiają druga stacje , przecież tramwaje dalej mają przystanki we Wro he he to jest paradoks logistyczny , mają z nas niezły śmiech 😉😉Data dodania komentarza: 23.11.2024, 16:47Źródło komentarza: Jest odpowiedź PKP. Po 15 grudnia na Wiejskiej powinno być lepiej
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama