Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 13:22
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

W rytmie fabryki

Codzienne zajęcia, często monotonne, urozmaicili grą na kolorowych trąbkach i cymbałkach. Tak wyglądał 30 listopada dzień pracy w jelczańskiej fabryce Elica, produkującej okapy kuchenne. W zabawie wzięli udział pracownicy produkcji, biura oraz szefostwo

Jelcz-Laskowice 
Elica szkoli przez sztukę

Projekt E-straordinario, bo tak się nazywa, powstał we współpracy włoskiej firmy Elica i Fundacji Ermanno Casoli, od lat zaangażowanej w promowanie relacji pomiędzy światami sztuki i produkcji oraz HR-em. Początkowo był to projekt ekstremalny. Dziś jest innowacyjną metodą szkolenia pracowników firmy. To cykl szkoleń merytorycznych i warsztatów, podczas których światowej klasy artyści i pracownicy firmy tworzą wspólne dzieło.
- Sztuka wnosi do firmy system wartości alternatywnych, skoncentrowanych na ludziach i zależnościach emocjonalnych, kulturowych, historycznych i społeczności - mówi Małgorzat Milczarek, z jelczańsko-laskowickiej firmy Elica. - Sztuka współczesna skłania do myślenia, przełamuje schematy i pomaga promować innowacyjność.
- Projekt wpisuje się w proces wymiany kulturowej, którą Elica rozpoczęła między swoimi siedzibami, rozrzuconymi po świecie - dodaje Marco Scippa, dyrektor polityki personalnej. - Uważam, że inwestowanie w ludzi, odwaga wykorzystania nowych technik i wspieranie ich rozwoju zawodowego i osobistego, to najlepszy sposób, aby być innowacyjnym i wykazywać stabilność, a zarazem dynamikę i nowoczesność.

Sala koncertowa w hali

Wszytko zaczęło się jesienią tego roku. Fundacja Casoli, związana z Elicą, zaprosiła Stacha Szabłowskiego, krytyka i kuratora sztuki, do zrealizowania projektu artystycznego w jelczańsko-laskowickim zakładzie Elica. Po obejrzeniu firmy, krytyk przyjął propozycję, bo pozwalała na zmianę dwóch reguł obowiązujących w sztuce. - Zwykle jest pokazywana w przeznaczonych do tego miejscach, takich jak muzea, galerie, teatr, a tak być nie musi - czytamy w liście do pracowników Eliki. - Sztuka jest częścią życia. Opowiada o nim i je pokazuje, więc może dziać się wszędzie. Po drugie. W sztuce zwykle obowiązuje podział na artystów i widzów. To też nie jest konieczne. Sztuka nie musi być obrazem, rzeźbą lub innym przedmiotem zamkniętym w muzeum. Sztuka może być działaniem, zdarzeniem, sytuacją, czymś, co się dzieje między ludźmi. Może się zdarzyć wszędzie, również w fabryce. Zamiast ją oglądać, można w niej uczestniczyć, wspólnie robić.
Kurator i przedstawiciele fundacji zaprosili do współpracy Grzegorza Drozda, wszechstronnego artystę wizualnego, dla którego sztuka jest czymś żywym. Przyjechali do fabryki 29 listopada i przywieźli ze sobą mnóstwo zabawnych, kolorowych instrumentów muzycznych. Fabryka stała się wielką salą koncertową, a pracownicy muzykami, bo grać mógł każdy. Wykształcenie muzyczne nie było konieczne. Wystarczyły chęci i odrobina odwagi. Akcja miała na celu kreowanie efektywnej komunikacji, budowę zespołu oraz poczucia tworzenia czegoś razem. Ważnym elementem dodatkowym była dobra zabawa.

Dlaczego muzyka?

Podczas jesiennej wizyty kuratora sztuki w fabryce zauważono, że najważniejszym elementem pracy jest rytm. Zadania i czynności, które wykonuje każdy pracownik, mają jeden cel - produkcję. By osiągnąć ten cel, wszyscy muszą działać w określonym rytmie, dostosowanym do innych.
- Zupełnie jak w orkiestrze, gdzie trzeba współpracować, aby wykonać utwór - tłumaczy Stach Szabłowski.
Stąd pomysł na instrumenty muzyczne i zabawę w orkiestrę. Każdemu pracownikowi firmy dodano instrument muzyczny do codziennych narzędzi pracy. Następnie, po wykonaniu obowiązkowych czynności, każdy grał krótki fragment muzyczny, nie opuszczając stanowiska pracy. W ten sposób dźwięki wydobywane z instrumentów wpleciono w odgłosy fabryki. Wszystko rejestrował kamerą wideo Grzegorz Drozd. Bazując na nagraniach performance’u, zmontuje z tego film. Efekty można będzie zobaczyć wiosną przyszłego roku w firmie Elica i na stronie internetowej włoskiej fundacji. Instrumenty wykorzystane podczas warsztatu będą przeznaczone na cele charytatywne.  
- Mam nadzieję, że akcja, do której zapraszamy, pozwoli zobaczyć i usłyszeć fabrykę w inny sposób, zobaczyć w innym świetle swoją pracę, jej organizację i rytm - napisał w liście do pracowników Eliki Stach Szabłowski, zachęcając do udziału w akcji. - Jedna z najważniejszych rzeczy, jakie możemy odkryć za pomocą sztuki, to fakt, że nic nie jest raz na zawsze ustalone. Świat można zmieniać. Każda zmiana zaczyna się od wyobrażenia sobie czegoś inaczej. Najważniejsze jest jednak to, abyśmy razem próbowali tworzyć niezwykłe momenty.

To naprawdę dobra zabawa

Tę nowoczesną metodę szkolenia Elica wypróbowała w swoich włoskich fabrykach i promuje od lat, zdobywając wiele nagród i tytułów. Od 2009 roku należy do grona najlepszych pracodawców we Włoszech. W polskiej fabryce, gdzie pracuje około 500 osób, projekt zrealizowano po raz pierwszy. Wzięło w nim udział 2/3 załogi. - Ja i moi koledzy nie wzięliśmy udziału w tej zabawie - mówi jeden z pracowników, który chce zachować anonimowość. - Ponieważ udział w projekcie był dowolny, zrezygnowaliśmy. Nie podobał nam się pomysł gry na tych dziwnych  instrumentach. Nie chcieliśmy się ośmieszać.
 Wśród tych, którzy jednak odważyli się zagrać, była Katarzyna Grzyb, księgowa:
- Superzabawa, nigdy się z czymś takim nie spotkałam - mówi.
- Gdy poinformowano nas o projekcie, głosy pracowników były podzielone. Część z nas miała obawy i zastanawiała się, czy w ten sposób nie zrobi z siebie klowna. Mimo to zdecydowana większość wzięła udział w zabawie i nie żałuje. Ja zagrałam na cymbałkach, chociaż nigdy wcześniej tego nie robiłam.

Wioletta Kamińska
[email protected]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama