Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 6 maja 2025 16:14
Reklama

Dwóch nauczycieli w jednej klasie

Bożena Wierzbicka - dyrektor SP nr 5, sześć lat temu wprowadziła w swojej placówce ideę integracji. Wspólnie uczą się dzieci z dysfunkcjami i zdrowe. Jest już pięć takich oddziałów. Efekty są zaskakujące. - To prawdziwa rewolucja w kształceniu - mówi
Reklama
Podziel się
Oceń

Oława. O psychice malucha

Reklama

- Jesteście jedyną szkołą w Oławie, która wprowadziła klasy integracyjne...

- Tak. Traktowaliśmy to jako wizję i misję. Wcześniej pracowałam na Górnym Śląsku. Tam jest taki kierunek szkoły i tam zdobyłam doświadczenie. Postanowiłam przenieść to tutaj. Uczniów z różnymi dysfunkcjami jest bardzo wielu.

- Czym jest spowodowane to, że pojawia się coraz więcej dysfunkcji?

- Tym, że jest duży postęp w diagnozowaniu dzieci. Oprócz najbardziej znanych - dysgrafii i dysleksji - jest mnóstwo nowych dysfunkcji. Sama rodzina nie poradzi sobie w walce z nimi. Tu trzeba pomocy specjalistów. Na Górnym Śląsku pracowałam ze świetną psycholog, która mnie w to „wkręciła”. Uświadomiła, że ogromnie ważną rzeczą przy tworzeniu klas integracyjnych jest odpowiednia kadra specjalistów.
 

- Czym oni się wyróżniają, dlaczego nie może być to tylko nauczyciel przedmiotu?

- To muszą być ludzie z wąską specjalizacją. Ukierunkowani i wykształceni, by jak najskuteczniej walczyć z daną dysfunkcją. W ciągu sześciu lat okazało się, że są ciągle nowe problemy, nawet nazewnictwo wciąż się zmienia. Bez superspecjalisty ani rusz. Zwykły nauczyciel nie zawsze potrafi powiedzieć, co jest przyczyną dziwnych zachowań dziecka. Początkiem, który mówił o dziecku zaburzonym emocjonalnie, jest słynne ADHD, które nie zawsze było dobrze diagnozowane. Nie wolno mylić czegoś, co jest zwykłym zaburzeniem emocjonalnym i może wynikać z powodów rodzinnych, a co innego dziecko z nadpobudliwością ruchową i brakiem koncentracji. Teraz badania neurologiczne i psychiatryczne pozwalają na szybkie i skuteczne wykrycie zaburzenia, ale żeby wiedzieć, w jakim kierunku badać malucha, potrzebny jest dobrze wykształcony nauczyciel. To pedagog wspomagający przygotowuje delikatną materię, by wspólnie z dzieckiem i rodziną walczyć z problemem. Tu fachowcy muszą być przygotowani stuprocentowo. Mamy pedagoga Piotra, który specjalizuje się w dzieciach na pograniczu autyzmu. Świetnie zna się na tym i jest trafiony w dziesiątkę.
Tutaj nie ma czasu na praktyki, trzeba wiedzieć, co i jak robić. Liczy się czas i skuteczne działanie. Pedagog, dziecko i rodzice muszą tworzyć całość. Zanim przyjmiemy malucha do klasy integracyjnej, spotykamy się przez dwa miesiące i rozmawiamy z rodzicami. Musimy poznać zwyczaje i problemy takiego dziecka.

- Czyli podstawa to solidny fundament?

- Musi tak być, bo inaczej nie odnieślibyśmy sukcesu, 
a sukces to praca grupy. W szkole pracuje pięciu pedagogów wspomagających, pedagog szkolny, psycholog i logopeda. To oni wraz z rodzicami tworzą zespół, który jest w stanie poprawić możliwości dziecka.

- Jak wygląda taka klasa?

- Są bardzo komfortowe warunki. W grupie jest 18 dzieci, w tym od trzech do pięciu z różnymi dysfunkcjami. Jednocześnie działa dwóch nauczycieli - wiodący i pedagog wspomagający przypisany dzieciom, które pracują inaczej i wolniej. Te maluchy potrzebują specjalnych metod, realizując obowiązująca podstawę programową.

- Czy te dzieci uczą się czegoś innego?

- Nie, przyswajają tę samą wiedzę, ale w inny  dostępny dla nich sposób.

- A czy te prawidłowo rozwijające się inaczej traktują kilku rówieśników pracujących nowymi metodami?

- Bycie w grupie ze zwykłymi dziećmi sprawia, że maluchy uspołeczniają się i funkcjonują w normalnym społeczeństwie. Nie stanowią grupy, która jest odizolowana. To fantastycznie działa w obie strony. Dzieci uwrażliwiają się, przyjaźnią, są w świetnych relacjach.

- Co się zmieniło w „Piątce”, od kiedy wprowadziliście integrację?

- Bez przerwy doposażamy szkołę. Są specjalne, małe salki, z bardzo drogim specjalistycznym sprzętem. W nich nauczyciele pracują z pojedynczym uczniem. Ale największą siłą, jaką mamy, to wiedza. Wciąż się rozwijamy, wszystko zmienia się tak szybko, że nie ma miesiąca, żeby grupa nauczycieli, pracujących nad integracją, nie korzystała ze szkoleń. Najwięcej inwestujemy w doskonalenie nauczycieli. Mamy w zerówce dziewczynkę, która jest niedosłysząca i nauczyciel wciąż poszukuje jak najlepszych, nowych metod na skuteczniejszą  naukę. Prowadzi obserwacje w innych szkołach.

- Skąd bierzecie na to pieniądze?

- Nasza szkoła wchodzi w program „Innowacyjne wsparcie szkół, uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne uczniów”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.Wyposażenie kupujemy 
m. in. z subwencji oświatowej. Nasze cztery nauczycielki, pracujące w integracji, podjęły też studia finansowane przez Unię Europejską. To nauka dwóch najnowszych metod pracy - integracji sensorycznej, angażującej całe ciało i zmysły dziecka, i metoda Dennisona, podczas której uruchamiane są dwie  półkule mózgowe jednocześnie. To poprawia pamięć i zdolność uczenia się.

- Jakie są pierwsze objawy, które powinny zaniepokoić rodzica. Nie wszystko przecież widać gołym okiem, czasami drobnostka wyróżniająca dziecko ma ogromne znaczenie...

- To prawda. W rozwoju maluchów wszystko ma znaczenie. Podam prosty przykład. Jest grupa kilkulatków i większość z nich, kiedy widzi drzewo, od razu biegnie i bez oporów wspina się na górę, a dwoje patrzy z przerażeniem na kolegów. Boją się przestrzeni i wysokości. To jest pierwszy sygnał. Niektóre ubiorą się w każdą rzecz, a inne za nic w świecie. Są dzieci, które nigdy nie włożą golfu, nie lubią tego, to ma związek z pewnymi zaburzeniami. Niepokojące są wszelkie objawy lękliwości dziecka. Znam przypadek chłopca, który nie był w stanie pokonać bariery piasku, bał się stanąć na nim. Rodzice zauważyli, że coś jest nie tak, gdy pojechali z synem nad morze. Dzieci z zespołem Aspargera mają na przykład bardzo szczegółowe zainteresowania, do tego stopnia, że wiedzą na dany temat absolutnie wszystko, startują w konkursach i zajmują w nich pierwsze miejsca. Mamy malucha, który uwielbia samochody i różnica jest taka, że on się uczy liczyć na samochodach, a zwykłe dziecko na liczbach. Przy okazji wykonywania działań, wymienia markę auta i wszystko, co o nim wie. Jest taki sam przypadek z chłopcem, który fascynuje się motylami. Na ich temat wie absolutnie wszystko i wciąż drąży, próbuje dowiedzieć się jeszcze więcej.

- Z pani wypowiedzi wynika, że wszystko wygląda pięknie i metoda integracji jest rewolucyjna, ale czy wśród rodziców dzieci zdrowych byli tacy, którzy mieli wątpliwości co do uczęszczania ich dzieci do klasy integracyjnej? Nie wierzę, że wszyscy są tak tolerancyjni...

- Na początku nie było to łatwe zadanie. Nikt mi wprost tego nie powiedział, ale różne opinie krążyły. Na szczęście teraz jest większy poziom świadomości społecznej. Wszyscy podpisują zgodę na integrację jak jeden mąż, wręcz oczekują, żeby w takiej grupie było ich dziecko. To innowacyjne metody pracy, a przy diagnozach wewnętrznych te klasy uzyskują lepsze wyniki, bo wszystko opiera się na zindywidualizowaniu nauki.

- A co z dziećmi ze wsi? Przecież nie tylko w mieście rodzą się maluchy z dysfunkcjami. Czy te spoza miasta mają szansę dostać się do SP nr 5 w Oławie?

- Wciąż jest to niedopracowane i najbardziej mnie niepokoi. Na razie na korzystanie z takiej pomocy nie mogą liczyć wszystkie dzieci wiejskie. Chciałabym, aby i one mogły korzystać z wypracowanych metod, jakie funkcjonują w naszej szkole. 
Organem prowadzącym Szkołę Podstawową nr 5 jest Urząd Miejski i tymczasem co dzieci z Oławy mają możliwość korzystania z nauki w tej szkole. Na przyjęcie kolejnego dziecka muszę otrzymać zgodę organu prowadzącego. Najczęściej się to udaje, ale to powinno być zorganizowane nieco inaczej...

- Ale jak? Czy macie już jakąś propozycję rozwiązania problemu?

-  Być może wystarczyłoby jakieś porozumienie na szczeblu miasta i gminy, które refundowałoby naukę dziecka spoza miasta w naszej szkole.

- Jakie jest pani największe marzenie? Czego pani życzyć?

- Marzę o tym, żebyśmy nie musieli odmawiać żadnemu dziecku. Chcemy dać szansę każdemu. Pragnę, żeby w Szkole Podstawowej nr 5 w Oławie było miejsce dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Jeżeli my teraz profesjonalnie pomożemy maluchom, to państwo nie będzie musiało w przyszłości utrzymywać chorego człowieka.
  

Rozmawiała 
Agnieszka Herba
powiatowa@gmail.com


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama