Rumpler C-VIII (ozn. producenta 6 A8)
- Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy. zbudowany i oblatany w listopadzie 1917 r. w wytwórni Rumpler Flugzeugwerke (Berlin Johannisthal) Jakkolwiek zaliczony do klasy C, czyli wywiadowczych, zaprojektowany był jako samolot szkolny dla uczniów pilotów i obserwatorów, łącznie z nauką strzelania, bombardowania, łączności radiowej i rozpoznania fotograficznego. Napęd stanowił słabszy silnik Argus As-III. Wprowadzenie samolotu C-VIII miało wpłynąć na zmniejszenie strat w sprzęcie i personelu na bojowych samolotach Rumpler. Wyprodukowano 125 sztuk wersji C VIII, przednich modeli Rumplera - ponad tysiąc. Wprowadzono je na początku 1918 r. do tzw. Flieger Ersatz Abteilungen, ośrodków szkolno-treningowych lotnictwa niemieckiego, gdzie były używane do końca wojny w listopadzie 1918 r.
- Użytkownicy Rumplera C VIII: Cesarskie Niemcy, Finlandia, Holandia do 1924 (w 1918 zakupiono 40 maszyn) Polska - 6 szt.
- Konstrukcja: dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
- Skrzydła dwudźwigarowe kryte płótnem.
- Kadłub kratownicowy. Przód pokryty blachą, część środkowa i grzbiet sklejką, reszta płótnem. Kabiny odkryte.
- Usterzenie spawane z rur stalowych.
- Podwozie klasyczne stałe.
- Uzbrojenie - 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. Lekki ładunek bomb.(ok 50 kg)
- Silnik: tłokowy, rzędowy, sześciocylindrowy (Opel) Argus As-III o mocy 132 kW (180 KM) waga 295 kg, górnozaworowy (dwa zawory na cylinder), dwa gaźniki, dwa iskrowniki Bosch, smarowanie ciśnieniowe, chłodzony wodą, bez reduktora. W Polsce stosowano silniki rzędowe Stoever o mocy 132 kW (180 KM), Argus As-III Bz o mocy 136 kW (185 KM), Benz Bz-III o mocy 110 kW (150 KM) i Benz Bz-IIIa o mocy 132 kW (180 KM). Praktycznie każdy płatowiec C-VIII miał u nas inny silnik.
Dane techniczne C-VIII:
- Rozpiętość - 12,18 m, długość - 8,02 m, wysokość - 3,2 m, powierzchnia nośna - 36,2 m kwadratowego.
- Masa własna - 874 kg, masa użyteczna - 500 kg, masa całkowita - 1374 kg.
- Prędkość max - 140 km/h, czas wznoszenia na wys. 1000 m - 4` 25", pułap - 5000 m, zasięg - ok. 500 km, czas lotu - 4 h
Przemysław Pawłowicz
Źródło: Morgała A. "Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924" Wyd. Bellona; Wyd. Lampart Warszawa 1997.
Podziękowanie dla Andrzeja Korzeniowskiego za udostępnienie zdjęcia.
Napisz komentarz
Komentarze