Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 05:29
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

Zima stulecia, czyli co złomowano w Oławie

Żeby podnieść zawaloną konstrukcję, trzeba było zabezpieczyć pirotechniczne ładunki foteli katapultowych, opróżnić instalacje ciśnieniowe i pozostałe, dopiero po tym można było powyciągać rozbite samoloty. Skasowano wtedy 22 "Iskry". Pozostałe cztery udało się wyremontować. I tu zaczyna się wątek oławski
Zima stulecia, czyli co złomowano w Oławie
Koniec Układu Warszawskiego oznaczał również złomowanie ogromnej ilości samolotów. Fot z oławskiego "Wtórmetu"

Właśnie niepostrzeżenie minęła kolejna. rocznica zimy stulecia - kataklizmu, który sparaliżował Polskę, przyniósł gigantyczne straty materialne, przyniósł też śmierć wielu naszych rodaków. Niektóre pamiętne wydarzenia tej zimy, także dotyczące innych miejsc w Polsce, w pewien sposób są związane z historią Oławy. Ponieważ mamy kronikarski obowiązek utrwalania dziejów naszego miasta, dzisiaj o materialnych pozostałościach tamtej klęski żywiołowej, które wciąż pozostają w Oławie.

Największa katastrofa

Zima 1978/1979 r. była jedną z najcięższych w dziejach PRL i przeszła do historii jako "zima stulecia". Sparaliżowany był transport, wiele fabryk musiało przerwać produkcję. Na blisko dwa tygodnie zamknięto wszystkie szkoły, do akcji skierowano ogromne siły, masowo wykorzystywano wojsko i ciężki sprzęt, choć śnieg nie ustępował. Trzydziestego stycznia 1979 roku na radomskim lotnisku wojskowym (60. Lotniczy Pułk Szkolny) doszło do wyjątkowego wypadku, a zarazem poważnej katastrofy budowlanej. Obciążony wieloma tonami mokrego śniegu runął dach lotniczego hangaru, niszcząc i uszkadzając 27 samolotów: 26 egz. TS-11 "Iskra" i jednego An- 2.

W dziejach polskiego lotnictwa to była i jest największa jednorazowa, utrata tak wielu maszyn. Nikomu nic się nie stało. Szczęśliwym przypadkiem nikogo w czasie katastrofy nie było wewnątrz hangaru. Ze wspomnień tych, którzy tam wtedy służyli, wynika, że w tym ocaleniu pomogło... szkolenie polityczne. Przesunięto je o jeden dzień, a wcześniej, w terminie katastrofy, była zaplanowana typowa obsługa sprzętu, a więc przy każdym samolocie miało pracować kilku mechaników. Zmieniono rozkład zajęć i właśnie tego dnia runął dach.

Po katastrofie wszyscy mieli jeszcze więcej pracy, bo to nie było zwykłe uporządkowanie rumowiska. Żeby podnieść zawaloną konstrukcję, trzeba było zabezpieczyć pirotechniczne ładunki foteli katapultowych, opróżnić instalacje ciśnieniowe i pozostałe, dopiero po tym można było powyciągać rozbite samoloty. Skasowano wtedy, ogółem 22 "Iskry", pozostałe cztery udało się wyremontować. I tu zaczyna się wątek oławski... 

ARTYKUŁ w CAŁOŚCI przeczytasz w e-wydaniu: dostępne TUTAJ

Przemysław Pawłowicz


Oława. Ostatni lot polskiego Miga 21

Koniec Układu Warszawskiego oznaczał również złomowanie ogromnej ilości samolotów. Fot z oławskiego "Wtórmetu"

Pas lotniska Brzeg Skarbimierz. Na widocznym wschodnim progu pasa doszło do opisywanej katastrofy polskiego Miga 21

Prawy statecznik pionowy Su 27 (w kodzie NATO "Flanker")

Zdjęcie Jaka 28 po katastrofie w Skarbimierzu . Widoczne uszkodzenia statecznika i kabiny pilota


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Janusz 22.04.2020 14:12
Oj kiedyś to było, działo się w tej Oławie, naprawdę ale były czasy ........... no kiedyś to było , niezłe wirachy były tyle molotów zniszczyli , jaki rozmach.

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama