Droga, zgodnie z definicją, to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych. Powinna mieć też odpowiednią podbudowę przygotowaną do ruchu pojazdów o danym tonażu i natężeniu.
Za kadencji BBS, czyli w ostatnich 20 latach, w naszym mieście powstała, nie licząc kilku ciągów osiedlowych, tak naprawdę tylko jedna droga z prawdziwego zdarzenia, tj. łącznik ul. Iwaszkiewicza z DK 94. Choć i ta miała oraz ma wiele wad w postaci braku lewoskrętów, o które mieszkańcy długo walczyli, przejść dla pieszych czy zatok autobusowych. W 2018 roku przed wyborami Pan Burmistrz wpadł na pomysł, aby pokrywać drogi polne cienką warstwą asfaltu i hucznie obwieszczać sukces w postaci budowy dróg ulgi. W latach 2018 i 2019 na budowę dróg o powierzchni mineralno-asfaltowej wydano 2 379 063,57 zł. Po licznych zgłoszeniach mieszkańców zrobiliśmy dokładny przegląd części tych dróg. Okazuje się bowiem, że wiele z nich już teraz, po niespełna dwóch latach od wybudowania, jest w opłakanym stanie. Jako stowarzyszenie mieszkańców wykonaliśmy dokumentację fotograficzną kilku z nich, jednocześnie wysłaliśmy zapytanie o okres gwarancji. Na ulicy Szmaragdowej wybudowanej w 2019 r. jest ponad 40 miejsc, gdzie asfalt jest popękany na kilku metrach kwadratowych. Podobnie jest na innych drogach. Może pozwoli to na uratowanie części publicznych środków. Szanowni Państwo, poza tegorocznym 2-3 tygodniowym incydentem, ostatnie zimy były nadzwyczaj ciepłe, więc nie można zwalać winy na warunki atmosferyczne. Tutaj trzeba szukać przyczyn gdzie indziej. Mianowicie według nas te drogi to element propagandy kosztującej nas podatników niestety sporo. To zwykła prowizorka polegająca na pokryciu cienką warstwą asfaltu istniejących poniemieckich ciągów wykorzystywanych przez rolników. Za kilka lat, kiedy obecnego Burmistrza już nie będzie, pozostałość po tych drogach będzie problemem jego następców. Inny problemem zgłaszanym przez mieszkańców są przejeżdżające przez osiedla mieszkaniowe tranzytem samochody stwarzające dodatkowe zagrożenie dla pieszych, bowiem brak jest chodników. Dlatego apelujemy do Pana Burmistrza o rozważenie możliwości zmiany oznakowania na części z nich na "Strefą zamieszkania". Pozwoli to na ograniczenie prędkości do 20 km/h i wprowadzi pierwszeństwo dla pieszych. Jeżeli chodzi o miejsca do parkowania, to i tak na większości z tych ulic zgodnie z MPZP miejsca postojowe powinny być zapewnione przez właściciel posesji na ich terenie.
Oto zestawienie, ile kosztowały nas poszczególne drogi w latach 2018, 2019.
Gajowa 109 144 zł, Złota 147 206 zł, Nefrytowa 151 349 zł, Brylantowa 66 036 zł, Kwarcowa 74 943 zł, Nw. Górnik 113 642 zł, Krasińskiego 84 870 zł, Szmaragdowa 900 193 zł, Złota 23 447 zł, Południowa 171 265 zł, Malachitowa 129 703 zł, Lema 108 578 zł, Cicha-Spacerowa 93 111 zł, Leśna 82 471 zł, Staszica 61 524 zł, Poranna 61 576 zł.
Na zdjęciach ulice Szmaragdowa i Jodłowa. W 2020 r. też wykonano takie inwestycje. Na fotce pokazujemy, jak wygląda dziś jedna z nich (ul. Serdeczna) po kilku miesiącach...
""Wszystko dla Oławy"
Napisz komentarz
Komentarze