Funkcja i zasada działania
Do optymalnej pracy silnika niezbędna jest pewna ilość powietrza. Średnio 1 litr benzyny wymaga 15 kg (!) powietrza. Powietrze to musi mieć bardzo wysoką jakość: określoną temperaturę, gęstość, nasycenie tlenem i oczywiście czystość. Nawet mikroskopijne cząsteczki kurzu mogą powodować szybkie zużycie precyzyjnie zaprojektowanych elementów, dlatego jakość filtracji powietrza jest nie tylko problemem.
Najbardziej niebezpieczną formą zanieczyszczenia powietrza jest piasek: niefiltrowane ziarna piasku ścierają powierzchnie metalowe jak papier ścierny, czyniąc je całkowicie niezdatnymi do użytku. Drugim najgroźniejszym wrogiem jest woda. Para wodna przedostająca się do bloku cylindrów powoduje powstawanie rdzy, która ma silne właściwości ścierne. Wreszcie, zwykły kurz, sadza z toru, a nawet pyłki kwiatów nie przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia samochodu. Filtr powietrza silnika ma za zadanie jak najskuteczniej oczyszczać zasysane powietrze.
W normalnych warunkach pracy filtr powietrza zmniejsza zużycie silnika o 15-20%, a w trudnych warunkach o 200%.
Filtr powietrza jest montowany pod maską w specjalnej obudowie: powietrze dostaje się do środka przez kanał powietrzny, przechodzi przez element filtrujący i jest dalej kierowane do przepływomierza powietrza, a następnie do komory spalania. Układ i sposób montażu umożliwia wymianę filtra powietrza w warsztacie lub we własnym zakresie w ciągu kilku minut.
Jak często należy wymieniać filtr powietrza?
Z reguły w większości podręczników do różnych samochodów sugeruje się wymianę przy każdym planowanym przeglądzie technicznym, z uwzględnieniem zaleceń producenta silnika. Zwykle przebieg od wymiany do wymiany wynosi 15-30 tys. km. Jeśli kierowca samodzielnie serwisuje samochód, powinien nie tylko wymieniać wkład zgodnie z przepisami, ale także regularnie kontrolować stan filtra i stopień jego zanieczyszczenia.
Chodzi o to, że jazda po zakurzonych drogach (np. nieutwardzonych drogach wiejskich) prowadzi do tego, że wymiana opon może być konieczna znacznie wcześniej niż się spodziewamy. Pamiętaj, że jeśli element nie zostanie wymieniony w odpowiednim czasie, może to doprowadzić do niepożądanych konsekwencji.
Wystarczy wyjąć filtr powietrza i ocenić jego stan. Może to zrobić prawie każdy właściciel samochodu. W nowoczesnych samochodach element filtrujący jest montowany w specjalnej plastikowej skrzynce pod maską, która jest przykryta pokrywą. Pokrywa jest mocowana za pomocą specjalnych zatrzasków lub przykręcana kilkoma śrubami. W takich przypadkach należy użyć śrubokrętu
Jak wymienić filtr powietrza
Do komory spalania musi dopływać czyste powietrze, aby utworzyć mieszankę paliwowo-powietrzną. Warunki, w jakich jeżdżą samochody, są dalekie od ideału. W powietrzu jest pełno kurzu, brudu, elementów spalania, much i innych śmieci, które dostaną się do komory spalania, zatkają układ paliwowy i w przeciwnym razie uszkodzą silnik, jeśli nie zostaną oczyszczone. Aby uniknąć takich problemów, stosuje się filtr powietrza. Powietrze jest przez niego zasysane, a zanieczyszczenia osadzają się na filtrze, który należy okresowo wymieniać.
Film o wymianie filtra powietrza z autodoc.pl
Czynności związane z wymianą filtra:
-
Wykręcić śruby mocujące pokrywę filtra powietrza
-
Lekko podnieś korpus filtra powietrza
-
Wyjąć element filtrujący z obudowy filtra
-
Włóż nowy element filtrujący do obudowy filtra
-
Dokręcić śruby mocujące pokrywę filtra powietrza.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze