Poszło o interpretacje art. 24 f ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, mówiący, że radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
Zdaniem Klubu Radnych Obywatelska, przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Mazurek narusza ten przepis. Tak piszą w uzasadnieniu wniosku o wygaszenie mu mandatu:
- Przewodniczący Rady Miasta Oława Pan Krzysztof Mazurek jest Prezesem Zarządu i Dyrektorem biura Związku Powiatowo - Gminnego „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe” z siedzibą w Oławie, który to prowadzi zorganizowaną działalność gospodarczą. Związek ten w swojej działalności wykorzystuje również mienie gminne między innymi w postaci środków pieniężnych pochodzących z budżetu Gminy na rzecz związku (załączniki nr 1 i 2).
Pozostała dokumentacja przekazywania środków finansowych na stronie BIP URZĄD MIEJSKI OŁAWA ) oraz poprzez korzystanie z przystanków autobusowych będących również mieniem komunalnym (Uchwała Rady Miejskiej wskazująca w uzasadnieniu powyższe, załącznik nr 3). Zatem wobec radnego Pana Krzysztofa Mazurka spełnione są wszystkie przesłanki wynikające z art. 24 f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Dalej dodają:
- Nie bez znaczenia jest również fakt, że radny Pan Krzysztof Mazurek będąc obecnie Prezesem Zarządu i Dyrektorem biura Związku Powiatowo – Gminnego „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe” z siedzibą w Oławie jest obecnie zatrudniony w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A. (umowa o pracę na czas nieokreślony). Jednocześnie w/w Spółka Akcyjna PKS w Oławie na podstawie zawieranych umów jest operatorem realizującym zadania Związku „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe” tj. świadczy usługi w zakresie transportu publicznego. Zgodnie z §14 punkt 14 Statutu Związku - zarząd Związku, którego prezesem jest Pan Krzysztof Mazurek odpowiada za zawieranie umów o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Oraz:
- Pan Krzysztof Mazurek jako przewodniczący Rady Miasta Oława czyli organu stanowiącego i kontrolnego Gminy, a tym samym kontrolującego pracę burmistrza nie jest zupełnie niezależny od Burmistrza Miasta Oława, już choćby z tego powodu, że burmistrz (również wiceburmistrz) jako reprezentanci Gminy Miasta Oława w Zgromadzeniu Związku Powiatowo-Gminnego „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe” współdecydują o wyborze członków zarządu Związku, w którym to Pan Krzysztof Mazurek jest Prezesem pełniąc jednocześnie funkcję Dyrektora biura tegoż Związku i z tego tytułu pobiera określone wynagrodzenie (Oświadczenie majątkowe radnego gminy za 2020 r.). Składowe tegoż wynagrodzenia w sposób pośredni pochodzą między innymi z budżetu Gminy Miasta Oława, która to w postaci składek członkowskich przekazuje określone kwoty pieniężne na rzecz Związku każdego roku.
Zdaniem wnioskodawców, obowiązkiem Rady Miejskiej Oławy w takiej sytuacji jest stwierdzenie wygaśnięcia mandatu radnego.
*
Wojewoda dolnośląski, do którego ten wniosek o wygaśnięcie mandatu także trafił, nie dopatrzył się w sytuacji zawodowej Krzysztofa Mazurka naruszenia prawa.
Piszę tak:
- Zgodnie z dyspozycją art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zgodnie z art. 72a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.) powiaty mogą tworzyć związki z gminami, tworząc związek powiatowo-gminny wyłącznie w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Oznacza to, że związek - z woli zrzeszonych w nim powiatów i gmin - wyręcza je w realizacji powierzonych mu zadań. Jego pozycja, oceniana pod kątem przedmiotu działalności, nie jest więc odmienna od pozycji zrzeszonych jednostek samorządu terytorialnego. Nie jest on też "jednostką wyspecjalizowaną", zawodowo trudniącą się wykonywaniem powierzonych zadań, lecz organizacją powiatów i gmin umożliwiającą im połączenie sił w celu łatwiejszego i o większej skali zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnot samorządowych. Aktywność wykonywana w sferze użyteczności publicznej pozbawiona jest charakteru gospodarczego, gdyż jej celem nie jest zysk, lecz realizacja zadań własnych samorządów - w konsekwencji ex lege nie jest to działalność gospodarcza (...). Poprzez pojęcie „przedsiębiorca” rozumie się przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.), a także m.in. osobę prawną, organizującą lub świadczącą usługi o charakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Z przepisu § 2 Statutu Związku wynika, iż Związek wykonuje zadania w zakresie powiatowo-gminnych przewozów pasażerskich - zgodnie z art. 4 pkt l0 a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1371 ze zm.). Przepis ten stanowi, że pojęcie „powiatowo-gminne przewozy pasażerskie” oznacza przewóz osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywany w granicach administracyjnych gmin i powiatów, które utworzyły związek powiatowo-gminny. Ponadto - zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Główną Księgową Związku, Panią Beatę Dębską - „Związek „OPGP” nie prowadzi działalności zarobkowej (...). Ponieważ Związek „OPGP” nie prowadzi działalności gospodarczej tym samym nie występuje wyodrębnienie tego typu działalności w księgach rachunkowych Związku”. Natomiast - z uwagi na brak jakichkolwiek działań mogących wskazywać na ewentualne naruszenie przepisu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - poza przedmiotowym postępowaniem wyjaśniającym pozostaje kwestia zatrudnienia Pana Krzysztofa Mazurka w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A. (...).
Ja to wszystko ocenią radni? Jak zagłosują?
Napisz komentarz
Komentarze