Konferencja miała na celu pokazanie, że istnieje wariant, który może łączyć, a nie dzielić. Jest także interpelacja posła Jarosa z apelem do pozostałych parlamentarzystów z naszego regionu, aby do niej dołączyli. Proponowany alternatywny przebieg nowej trasy zbiega się z tym, co już kiedyś proponował na naszych łamach Marek Drabiński - on też uczestniczył w piątkowym spotkaniu
KDP WROCŁAW-WARSZAWA WARIANT ALTERNATYWNY NR 2 (Mapka niżej)
Projekt zgody z forsowanym w 2012 r. pomysłem Prezydenta Dutkiewicza, przez istniejące linie kolejowe nr 143 do Oleśnicy, dalej linią 181 do Wieruszowa, dalej budowa nowej linii Wieruszów - Sieradz, dalej linią nr 14 Sieradz - Łódź Kaliska, poprzez nowy tunel pod Łodzią i dalej z Łodzi do Warszawy, przez CPK.
Żeby osiągnąć czas przejazdu na poziomie 2,5h, to cała linia musiałaby być zmodernizowana do 160/200 km/h, a nowe odcinki budowane na 200 km/h. Potrzeba też budowy drugiego toru na odcinku Oleśnica - Wieruszów. Budowa tej linii pozwoliłaby w końcu uzyskać najkrótsze dwutorowe połączenie pomiędzy Wrocławiem i Warszawą, z którego oprócz pociągów pasażerskich mogłyby, po wybudowaniu torów bocznych na stacjach pośrednich, korzystać składy towarowe, które muszą obecnie jeździć linią jednotorową o ograniczonej przepustowości, przez Grabowno Wielkie lub trasą okrężną przez Częstochowę, po części także jednotorową, co powoduje dość długie czasy przejazdów z Wrocławia do stolicy. Całość była by zasilana prądem stałym, z którego mogły by korzystać konwencjonalne lokomotywy i Elektryczne Zespoły Trakcyjne stanowiące absolutną większość na sieci PKP.
Założenia:
1) Wrocław Gł. - Wrocław Popowice linią nr 271
2) Wrocław Popowice - Oleśnica 26,846km modernizacja do V=160, oraz budowa 3 toru w celu zwiększenia przepustowości.
3) Oleśnica - Wieruszów 55,360 km modernizacja V=200
4) Wieruszów - Sieradz 55 km budowa nowej linii V=200
5) Sieradz - Łódź Kaliska 59,480 km modernizacja V=160
6) Łódź Kaliska - Łódź Fabryczna ukończenie budowy tunelu pod Łodzią
Szacowane koszty;
ad. 1) brak koszów, linia po remoncie.
ad 2) ok. 800 mln zł
ad 3) ok. 1900mln zł
ad 4) ok. 2100mln zł
ad 5) ok.1750mln zł
ad 6) inwestycja w toku.
Tak więc łącznie to ok. 6,5 mld zł. przy uzyskanym czasie przejazdu (Wrocław - Warszawa) 2,5 godziny. Dla porównania łączny koszt budowy KDP Wrocław - Łódź forsowanej przez CPK to ok 33 mld zł, czasem przejazdu 1 godzina 50 minut. Jednak z prądem przemiennym o napięciu 25 kV, co sprawi, że na tą linię wjadą tylko nieliczne lokomotywy dwusystemowe stanowiące obecnie kilkuprocentowy odsetek używanego taboru na sieci PKP. Ponadto projekt KDP zakłada przejazd lekkich pociągów towarowych, co przy tak drogiej inwestycji w dalszym ciągu nie usprawni ciężkiego ruchu towarowego pomiędzy Wrocławiem i Warszawą.
Zaoszczędzone środki w kwocie 26, 5 mld zł można przeznaczyć na jakże potrzebne bieżące inwestycje usprawniające codzienne życie mieszkańców miast leżących na trasie przebiegu tych linii. Takie miejscowości jak Wrocław, Oleśnica, Syców, Kępno, Wieruszów, Sieradz uzyskały by dostęp no szybkiej i nowoczesnej kolei. A pozostałe środki można by przeznaczyć na budowę przystanków, skrzyżowań wielopoziomowych i wiele innych potrzebnych inwestycji w regionie.
Napisz komentarz
Komentarze