Jak kontrolować jakość przy outsourcingu usług IT?
Decydując się na outsourcing usług IT trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że w ramach takiej współpracy obie strony muszą darzyć się zaufaniem. W biznesie nie ma jednak miejsca na obietnice bez pokrycia. Kiedy deleguje się istotne zadania specjalistom z zewnątrz, oczekuje się jak najwyższej jakości wykonanych usług i/lub stworzonych produktów. Z tego względu konieczne jest ustalenie warunków kontroli prac. Najrozsądniej omówić te kwestię jeszcze przed podpisaniem umowy, a następnie trzeba zadbać oczywiście o odpowiedni zapis w jej warunkach.
W jaki sposób można jednak kontrolować jakość outsourcingu IT? Istnieje sporo metod i najlepiej łączyć kilka z nich. Najpopularniejsze są:
- korzystanie z systemów CRM i DMS,
- cykliczne organizowanie spotkań,
- przygotowywanie raportów i sprawozdań,
- zautomatyzowany help desk.
Jeśli planuje się dłuższą współpracę, ale ma się co do niej wątpliwości, zawsze można też zdecydować się na audyt. W tym celu należy nająć specjalistę, który oceni dotychczasowe działania dostawcy usług. Zadaniem tym może też zająć się przedstawiciel podstawowego zespołu (jeśli posiada się w firmie dział IT). Dzięki temu można zawczasu się zorientować, czy warto kontynuować outsourcing, czy konieczne będą zmiany.
Dlaczego powinno się kontrolować outsourcing IT?
Kontrola jest niezwykle ważna przy outsourcingu IT, ponieważ współpraca tego typu ma wiele plusów, ale ma i swoje minusy. Przede wszystkim w praktyce nie ma się stałego nadzoru nad osobami wykonującymi powierzone im zadania. Do tego mogą pojawiać się pewne zakłócenia czy utrudnienia komunikacyjne, ze względu na wolniejszy czas reakcji. Sprawa jest trudniejsza w szczególności, gdy outsourcing wykonuje firma z zagranicy, z innej strefy czasowej.
Przy tym trzeba pamiętać, że w tym przypadku konieczne jest przekazywanie cennych, często wrażliwych danych firmy. Wykonawca musi dbać o ich bezpieczeństwo, by ograniczyć do minimum ryzyko ich utraty czy wycieku.
Nie mniej ważną kwestią jest też kontrola realnego czasu pracy i ponoszonych z tego tytułu opłat. Jeśli zgodnie z umową rozliczenia mają następować na bieżąco, a nie na podstawie z góry ustalonej stawki, dobrze jest upewnić się, za co się płaci.
Komu zlecić outsourcing IT, by mieć gwarancję najwyższej jakości?
Kiedy chce się zainwestować w outsourcing IT, warto wybrać sprawdzoną, zaufaną firmę z wieloletnim doświadczeniem i wieloma rekomendacjami. Najlepiej, by miała dużą bazę wykwalifikowanych specjalistów, z szerokim wachlarzem umiejętności. Liderem na polskim rynku jest firma ITDS – outsourcing inżynierów IT. Pozwala szybko znaleźć idealne osoby czy całe zespoły gotowe do świadczenia usług na najwyższym poziomie. Postaw na profesjonalistów, którym można zaufać!
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze