Każdy właściciel pojazdu, który po 1 stycznia 2024 roku dokona nabycia na terytorium kraju lub sprowadzi pojazd z zagranicy, będzie zobowiązany złożyć wniosek o rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w drodze spadku, termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożonego wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
Ponadto, właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić starostę w ciągu 30 dni, o:
- zbyciu pojazdu,
- zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Wysokość kar administracyjnych od dnia 1 stycznia 2024 roku:
- niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni – 500 zł,
- niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni – 1000 zł,
- niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – 1000 zł,
- niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – 2000 zł,
- niezawiadomienie starosty w terminie 30 dni o zbyciu pojazdu (bez względu na ilość dni przekroczenia) – 250 zł.
Zgodnie z ww. przepisami, od 1 stycznia 2024 r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania. Przypominamy też naszym Mieszkańcom, że zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie wymaga wizyty w Wydziale Komunikacji i można je:
- przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP na adres Starostwa Powiatowego w Oławie na adres skrzynki: /sp-olawa/SkrytkaESP
- przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Systemu Pojazd i Kierowca – www.esp.pwpw.pl
- przesłać drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Oławie, ul. 3 Maja 1, 55-200 Oława,
- złożyć w Biurze Obsługi Klienta znajdującego się w budynku starostwa.
Przypominamy, że do zawiadomienia o zbyciu pojazdu należy dołączyć czytelną kopię dokumentu przenoszącego prawo własności zawierającego kompletne dane kupującego – imię i nazwisko, pełny adres, PESEL, w przypadku sprzedaży pojazdu firmie, pełny adres i NIP/REGON nabywcy, w przypadku sprzedaży pojazdu obcokrajowcowi – imię i nazwisko, pełny adres, serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten dokument.
Napisz komentarz
Komentarze