Radny Skrzydłowski miał pretensje do burmistrza Piotra Stajszczyka i prezesa ZGK Władysława Czubaka o to, że radni i mieszkańcy nie zostali wcześniej poinformowani o planowanych podwyżkach. O sprawie pisaliśmy tutaj:
Prezesa ZGK Władysława Czubaka nie było na sesji RM, więc nie mógł odnieść się do postawionych zarzutów. Skontaktowaliśmy się z nim, zadając kilka pytań.
Pierwsze dotyczyło tego, czy podobnie jak Krzysztof Skrzydłowski uważa, że radni i mieszkańcy powinni być wcześniej informowani o planowanych podwyżkach.
- Nie uważam, że radni i mieszkańcy nie byli wcześniej, tzn. przed otrzymaniem rachunku z nowymi cenami, informowani o podwyżkach - podkreśla Władysław Czubak. - Art.24e. ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z 7 czerwca 2001 roku, określa konkretny sposób informowania społeczności gmin o nowych taryfach cen i opłat. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne powinno zamieścić zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na swojej stronie internetowej lub udostępnić ją w punktach obsługi klientów. Właściwy wójt (burmistrz lub prezydent miasta) powinien zamieścić zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej właściwej gminy. W przypadku ostatniej podwyżki cen wody i ścieków ZGK Sp. z o.o. w odpowiednim czasie tj. 28 maja umieścił na swojej stronie internetowej decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zatwierdzającą nową taryfę wraz z taryfą oraz dodatkowo wyciąg z taryfy. Decyzję wraz z taryfą również i gmina umieściła na swoich stronach w tzw. BIP-ie. W taki też sposób informowano społeczność gminy, w tym także radnych o zmianach cen wody i ścieków w 2018 i w 2021, kiedy wchodziły w życie poprzednie taryfy.
Prezes dodał także, że:
- w przypadku ostatniej podwyżki, dodatkowo w wydaniu gazetowym Gazety Powiatowej z 6 czerwca 2024 zamieszczono informację o nowych cenach wody i ścieków oraz jej skutkach,
- już 24 maja br do ZGM TBS Sp. z o.o. oraz Spółdzielni Mieszkaniowej w Jelczu -Laskowicach wysłano z ZGK informację o nowych cenach wraz z decyzją oraz taryfą. Na tej podstawie mieszkańcy nieruchomości zarządzanych przez ZGM TBS otrzymali w pierwszej połowie czerwca pisma informujące o nowych wymiarach czynszu a Spółdzielnia Mieszkaniowa niezwłocznie zamieściła stosowne ogłoszenia na tablicach ogłoszeń w jej zasobach,
- 28 maja na tablicy ogłoszeń w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie przy ul. Techników 8, umieszczono informacje własną spółki o nowych cenach wody i ścieków.
Z czego wynikają podwyżki, czy można było ich uniknąć lub wprowadzić w mniejszej wartości?
- Wspomniana wcześniej ustawa, w art. 20 zobowiązuje przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne do składania wniosków o zatwierdzenie nowych taryf cen i opłat w cyklach trzyletnich - tłumaczy prezes Czubak. - Upraszczając więc podstawą nowych cen są:
- uzasadnione koszty ponoszone w okresie poprzednim,
- skutki zmian warunków ekonomicznych oraz wielkość usług i warunki ich świadczenia,
- dodatkowe koszty wynikające z planowanych wydatków inwestycyjnych, na podstawie wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń i sieci.
W naszym przypadku tak się złożyło, że w czasie obowiązywania poprzedniej taryfy wystąpiły bardzo istotne zmiany warunków ekonomicznych, czego wszyscy doświadczyliśmy, a ich miarą może być skumulowana inflacja za lata 2021-2022- 2023 wynosząca prawie 34%, czy też dynamika minimalnego wynagrodzenia wynosząca w tym okresie ok. 29%. W pierwszym półroczu 2024 roku zakup energii elektrycznej i usługi jej przesyłu kosztuje nas o 42% więcej niż w 2023 i to pomimo stosowania w naszym przypadku ceny maksymalnej tj. 693 zł./MWh. Ponadto zapominamy lub nie wiemy, że jeśli gmina buduje urządzenia kanalizacji sanitarnej na terenach wiejskich, to inwestycje te, po wniesieniu ich na majątek ZGK (do czego gmina jako jedyny właściciel ZGK ma prawo) są najpierw źródłem dodatkowych kosztów dla ZGK – podatku od nieruchomości i amortyzacji, a źródłem przychodów, dopiero wtedy kiedy mieszkańcy na swój koszt podłączą swoje domy do tych sieci. W latach 2021-2022 gmina wniosła na majątek ZGK inwestycję pt. „kanalizacja w Minkowicach” za kwotę ok. 15,8 mln zł. W 2023 roku zapłacony od tej inwestycji podatek dla gminy to kwota ok. 300 tys. zł. a przychód netto ZGK z tytułu odbioru ścieków od mieszkańców Minkowic w 2023r. to tylko ok. 62 tys. zł. Różnica - to strata ZGK.
W przypadku mieszkańców pobierających wodę i odprowadzających ścieki bytowe, w pierwszym okresie taryfowym, tj. od 01.06.2024 do 31.05.2025r. ceny wzrosną średnio o 26,1%. W drugim okresie liczonym od 01.06.2025r. do 31.05.2026r. w stosunku do cen z pierwszego okresu ceny wzrosną o ok. 8,5%. W trzecim zaś w stosunku do drugiego spadną o 1,8%. Takiej skali podwyżek nie można było uniknąć. Powiem więcej - zarząd ZGK w celu ograniczenia rozmiarów podwyżki podjął decyzję o zmniejszeniu o 1/4 z dniem 01.01.2024 kosztów amortyzacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Teoretycznie - radni gminy Jelcz-Laskowice, na wniosek burmistrza mogą podjąć uchwałę o dopłacie z budżetu gminy do cen np. ścieków lub o zwolnieniu z obowiązku podatkowego właścicieli sieci i urządzeń służących zbiorowemu zaopatrzeniu w wodę i zbiorowemu odprowadzaniu ścieków.
Podczas posiedzenia Rady Miejskiej Krzysztof Skrzydłowski dopytywał w jakiej kondycji finansowej jest ZGK oraz jakie zostały podjęte działania, aby uniknąć podwyżek.
Tak odnosi się do tego prezes Władysław Czubak: - Odpowiadając na to pytanie informuję, że kondycja finansowa ZGK znana jest jej organom: zarządowi, Radzie Nadzorczej oraz właścicielowi tj. gminie Jelcz-Laskowice. Ponadto w cyklach rocznych Rada Miejska Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice informowana jest o sytuacji ekonomiczno-finansowej ZGK. Ani umowa spółki ZGK, ani obowiązujące w Polsce prawo nie nakłada na spółkę prawa handlowego, nienotowaną na giełdzie, informowania publicznie o jej sytuacji finansowo-ekonomicznej.
Napisz komentarz
Komentarze