Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 4 maja 2025 20:28
Reklama BMM

OŁAWA W małym garażu zbudował samolot! A nawet dwa!

Lisiecki. Niedoceniony konstruktor (cz.2)
OŁAWA W małym garażu zbudował samolot! A nawet dwa!
W małym garażu zbudował samolot! A nawet dwa!
Podziel się
Oceń

-  Ten samolot był trudny w pilotażu - opowiada Pawłowicz. - Trzeba było stateczność kierunkową korygować ustawieniem statecznika. Konstruktor liczył, że będzie łatwo, ale prosto nie było. 

Reklama

Samolot Lisieckiego przed hangarem w Skarbimierzu

 

I tłumaczy. W samolotach dwusilnikowym śmigła pracują najczęściej w przeciwnych kierunkach, co powoduje stabilizację maszyny. Kiedy pan Jan dołożył silniki od trabanta do swojego samolotu, oba śmigła kręciły się w jedną stronę, bo bardzo trudno przebudować silnik, aby obracał śmigło w przeciwną stronę. Ostatecznie samolot nie trzymał kierunku, skręcał przy starcie, nawet mimo maksymalnego wciśnięcia steru kierunku.

Silniki były raczej zbyt małej mocy. Sterowanie było również odmienne od ogólnie przyjętego, np. "pełny gaz" był do tyłu (dźwignią), a nie do przodu. Ponoć Lisiecki to później przerobił z uwagi na oczywiste wymogi i nawyki pilotów.

Dwusilnikowy samolot jeszcze przed malowaniem

 

Pawłowicz wspomina, że kiedyś na pasie startowym w Skarbimierzu doszło do lekkiego zderzenia samolotu Lisieckiego z mercedesem konstruktora. Auto jechało obok rozpędzającej się maszyny, którą jednak ściągało w bok i doszło do kontaktu. 

- Silniki od trabanta okazały się za słabe  i dlatego pan Lisiecki poszedł w stronę Prząśniczki, bo dokumentacja projektowa była dostępna, to sprawdzona maszyna, prostsza, z jednym silnikiem i większą pewnością na latanie.

Zanim przejdziemy do Prząśniczki, spróbujmy jednak ustalić, co się stało z pierwszym samolotem Lisieckiego. 

- Drewno i szmaty się popaliły, a reszty... nie ma - mówi pani Wandzia.

Jan Lisiecki na podwórku z wnuczką Kariną (córką Elżbiety) przy swoim samolocie (arch. rodzinne)

 

Więcej światła rzuca na sprawę Lila, córka Lisieckiego: - Raz pojechałam do Skarbimierza, bo taty długo nie było w domu, nie wracał. Pojechałam z mężem zobaczyć, co się stało, że tak długo go nie ma. Było już ciemno, druga w nocy. Na miejscu usłyszałam, że jakiś hangar się pali. Potem okazało się, że faktycznie był pożar, prawdopodobnie podpalenie. Nie tylko samolot ojca się wtedy spalił. Tata bardzo się po tym załamał, bo nigdy go nie zdążył wypróbować tak mocniej, gdzieś dalej nim polecieć.

Córka wylicza, że samolot istniał 2-3 lata.

 
Prząśniczka

 

Po kłopotach z pierwszym samolotem, przy drugim Lisiecki sięgnął po sprawdzoną konstrukcję. J-1. Prząśniczka to jednomiejscowy samolot amatorski, górnopłat o prostej i lekkiej, drewnianej konstrukcji ze stałym podwoziem i silnikiem pchającym umieszczonym za kabiną pilota. Samolot zaprojektował i zbudował pod koniec lat 60. konstruktor amator Jarosław Janowski z Łodzi. Dokumentacja maszyny została udostępniona i każdy, kto chciał, mógł sobie coś takiego skonstruować. Oczywiście przez lata PRL takie pomysły były zwalczane przez władze, którym nie podobała się idea prywatnych samolotów, bo łatwo można by nimi uciekać na zachód, ale z czasem powstało kilka, może nawet kilkanaście Prząśniczek. 

Lisiecki budował swoją w latach, gdy już nie było już ograniczeń politycznych, tylko materiałowe, bo jednak trzeba było się postarać o odpowiednią stal, o silniki, płótno itp.

Jednosilnikowa Prząśniczka już prawie gotowa

 

  - Często zaglądałem wtedy do garażu pana Janka - mówi Pawłowicz. - Mimo że pomysł był gotowy, to jednak wykonanie i pewna myśl techniczna Lisieckiego w tym wszystkim była, choćby samo dostosowanie silnika z volkswagena garbusa na potrzeby samolotu. Dlaczego akurat taki silnik? Bo jest chłodzony powietrzem, lżejszy, a stosunek mocy do wagi odpowiedni do takiego małego drewnianego samolotu. W układzie też wspaniałym, bo to tzw. bokser, cztery cylindry wystają (po dwa) na boki, a więc łatwo się chłodzą powietrzem. Taki silnik jest optymalny dla samolotu, wzajemne znoszenie się sił układu korbowego powoduje, że w silniku nie trzeba stosować mas wyważających, całość jest lekka, dynamiczna, o niskim poziomie drgań. Samolot jest w wersji pchającej, silnik i śmigło, jest za pilotem, co daje pewne ułatwienia konstrukcyjne. 

Według Pawłowicza Lisiecki zbudował swoją Prząśniczkę, piękne pomalowaną w biało-zielone pasy, zaledwie w ciągu roku. To było możliwe, bo maszyna jest udana, dobrze przeliczona, a przede wszystkim prosta. Znany jest przykład konstruktora z Łodzi, który na drugim piętrze zbudował swoją Prząśniczkę, a potem trzeba było maszynę wyciągać... przez okno.  

Prząśniczka przed hangarem w Skarbimierzu

 

 

Jedna z Prząśniczek, jest obecnie do obejrzenia w Muzeum Lotnictwa w Krakowie - niemal identyczna jak ta Lisieckiego. 

- Widziałem jej próbne loty - mówi Pawłowicz. - Za mercedesem wieźliśmy ją wtedy na lotnisko w Skarbimierzu. Pamiętam dobrze  rozmowy po oblocie Prząśniczki. Pan Jan zaprosił nas wtedy do siebie na obiad, który żona przygotowała. To było takie swoiste podsumowanie projektu. Długo wtedy rozmawialiśmy.

Pilotem wykonującym pierwsze próby był Stanisław Pasternak (ur. 1937), znakomity pilot, instruktor w Aeroklubie Wrocławskim, historyk sztuki, literat, konstruktor lotniczy. Znacząca postać lotnictwa, pilot agrolotnictwa w Afryce i Iranie. Miałem okazję wykonać kiedyś z nim lot na An-2, to ważne wspomnienia. Tego dnia był również obecny Marcin Pasternak, syn pilota.

Co się stało z drugim samolotem Lisieckiego? Nie wiadomo.

- Obdzowniłem całe środowisko, dzwoniłem też do pilota, który oblatywał samolot Lisieckiego, do jego znajomych, ale nikt nie wie, co się z stało z tą Prząśniczką - mówi Pawłowicz. 

Szkoda, bo - jak zapewnia Tomasz Jurczak - zrobiłby wiele, aby obok "oławskiego jelcza" w Muzeum Motoryzacji Wena stanął "oławski samolot". - To byłby nasz kolejny wyjątkowy eksponat i pamiątka po niezwykłym konstruktorze Janie Lisieckim, który za życie nie był doceniany tak, jak na to zasłużył.

Pani Władzia wylicza, że już w 2008 samolotu w domu nie było: - Jak się skończyły prace przy samolotach, zaledwie parę lat później odszedł, bo on nie mógł spokojnie usiedzieć.

Jan Lisiecki zmarł 21 marca 2011 roku. Pochowany jest w Oławie. 

 

Jerzy Kamiński

 

*

 

Autorska konstrukcja Lisieckiego (dane z samolotypolskie.pl)

Dwumiejscowy górnopłat.

Skrzydła mają klapy i lotki.

Kabina zakryta z miejscami obok siebie.

Statecznik pionowy, poziomy klasyczny.

Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie: - system ratunkowy.

Napęd - 2 silniki Trabant o mocy 17 kW (23 KM). Planowane było zastosowanie silników Victor lub Rotax 447.

Dane techniczne: rozpiętość - 11 m, długość - 5,5 m, wysokość - 2,5 m, powierzchnia nośna - 15,5 m2. Masa własna - 315 kg, masa całkowita - 475 kg.



Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

<div data-type="_mgwidget" data-widget-id="1768557">

</div>

<script>(function(w,q){w[q]=w[q]||[];w[q].push(["_mgc.load"])})(window,"_mgq");

</script>

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: GrażynkaTreść komentarza: No tak dwa głosy będzie miała, siebie i Drabińskiego. Jakie ma kompetencje?Data dodania komentarza: 4.05.2025, 20:25Źródło komentarza: "Wszystko dla Oławy" pyta o pozwolenie dla Jack-Polu. Odpowiedzi nie maAutor komentarza: ...Treść komentarza: Dlaczego w pierwszych rzędach ułożone alejki z kafelek a w dalszych nic się nie dzieje?Data dodania komentarza: 4.05.2025, 19:20Źródło komentarza: Duży cmentarny MINUS!Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Ma działalność obok radny powiatowy i radna miejska. Jaka jest ich aktywność w radzie?Data dodania komentarza: 4.05.2025, 18:47Źródło komentarza: Pan Ernest pyta czy jest szansa na uporządkowanie tego skweru?Autor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: No to jak to jest? Jaśnikowski dostał osobną umowę na koszenie cmentarza a cmentarz nie skoszony? Za co miasto mu płaci? To był chyba bardzo dużo błąd, że miasto jednak zdecydowała się kontynuować z nim współpracę.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 18:34Źródło komentarza: Duży cmentarny MINUS!Autor komentarza: ZorientowanyTreść komentarza: Ona już nie taka młoda , ale ubrała się niestosownie do sytuacjiData dodania komentarza: 4.05.2025, 17:01Źródło komentarza: OŁAWA. Obchody 234. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 MajaAutor komentarza: Herr FlickTreść komentarza: Baner reklamowy firm właścicieli z układu. O ironio, wśród nich człowiek który kazał wyburzyć wieżowiec, aby wykupić i przejąć cały plac wraz z przyległymi działkami.Data dodania komentarza: 4.05.2025, 15:55Źródło komentarza: "Niech ten mural przypomina o sile kultury, historii oraz o ludziach, którzy ją tworzyli"
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama