Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 4 lutego 2025 03:47
Reklama Hipol
Reklama ZWiK

#WIEMCOROBIĆ - rusza kampania społeczna poświęcona ochronie dzieci przed zagrożeniami online

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci rozpoczyna ogólnopolską kampanię #wiemcorobić, której celem jest zwiększenie świadomości na temat zagrożeń, takich jak child grooming i sextortion. Kampania obejmie działania edukacyjne i prewencyjne skierowane do dzieci, rodziców oraz nauczycieli i ma pomóc rozpoznawać i przeciwdziałać niebezpieczeństwom kryjącym się w internecie. Inicjatywa, realizowana dzięki wsparciu Pepco, uzyskała patronat honorowy Ministra Sprawiedliwości, Rzecznika Praw Dziecka oraz Komendanta Głównego Policji, a w jej organizację zaangażowane jest szerokie grono specjalistów, w tym m.in.: sędzia, psychoterapeuta, psychiatra dziecięcy, psycholog, pedagog seksualny czy przedstawiciele policji.
  • Źródło: KPP w Oławie
Podziel się
Oceń

#wiemcorobić: Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w cyfrowym świecie?

Kampania #wiemcorobić to szeroko zakrojona inicjatywa, której zadaniem jest zarówno edukacja, jak i praktyczne wsparcie dzieci, rodziców oraz nauczycieli w radzeniu sobie z zagrożeniami w internecie.

„Naszym celem jest zwiększenie społecznej świadomości o zjawiskach takich jak child grooming i sextortion oraz wykształcenie nawyków i reakcji pozwalających chronić się przed tymi niebezpieczeństwami. Zależy nam, aby każde dziecko, które doświadczyło przemocy online, zamiast odpowiadać sprawcy, czym prędzej zgłosiło zdarzenie właściwym instytucjom oraz aby nie wstydziło się, ani nie obawiało oceny czy odrzucenia ze strony dorosłych, którzy powinni je wspierać” – mówi Marta Kwiatek z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, koordynatorka Telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży 800119119.pl.

Zmniejszenie stygmatyzacji ofiar oraz zachęcanie młodzieży do zgłaszania przestępstw to podstawowe założenia kampanii. Kampania skierowana jest również do dorosłych – rodziców i nauczycieli, którym dostarczy narzędzi, aby mogli skuteczniej wspierać dzieci i młodzież w obliczu zagrożeń.

„Na stronie internetowej wiemcorobic.pl już można znaleźć spot wideo i materiały informacyjne skierowane do dzieci i młodzieży, dotyczące ścieżki postępowania w przypadku zetknięcia się z groomerem lub szantażystą. Dostępny jest też specjalny formularz, przez który można zgłosić takie przestępstwo oraz informacje, gdzie szukać wsparcia psychologicznego. Nauczyciele zyskają wkrótce dostęp do scenariuszy lekcji przygotowanych przez ekspertów oraz do narzędzi, które pozwolą im rozpoznawać sygnały zagrożeń i reagować na potrzeby uczniów w trudnych sytuacjach. Zależy nam na zbudowaniu świadomości i zapewnieniu konkretnego wsparcia, aby wszyscy odbiorcy – dzieci, ich rodzice i nauczyciele – czuli, że wiedzą, co mogą zrobić w obliczu zetknięcia się z niebezpieczeństwem ze świata online” – dodaje Marta Kwiatek.

Czym dokładnie jest child grooming?

Child grooming to proces psychologicznej manipulacji, w której sprawcy powoli zdobywają zaufanie dziecka, by zbliżyć się do niego z zamiarem wykorzystania seksualnego. W ramach kampanii powstały m.in. materiały edukacyjne, które pomogą dziecku nauczyć się rozpoznawać niepokojące sygnały, np. gdy osoba po drugiej stronie ekranu:

  • izoluje dziecko od bliskich lub próbuje kreować z nim „sekrety”,

  • wykazuje podejrzanie dużą uwagę i sympatię wobec dziecka,

  • prosi o nagie zdjęcia lub proponuje spotkanie w realu,

  • przesyła własne roznegliżowane zdjęcia lub inne materiały pornograficzne.

Ekspertka kampanii, psychoterapeutka Julia Norman, podkreśla: „Nie wszystkie dzieci potrafią wyczuć, kiedy przekraczane są ich granice, wiele z nich ma też trudności z asertywną obroną swoich granic. Grooming to proces subtelny, jednocześnie bardzo niebezpieczny, dlatego tak ważne jest, by młodzi ludzie wiedzieli, jak się przed nim chronić i aby nie bali się zgłaszać swoich wątpliwości”.

Sextortion – wyrafinowany podstęp

Drugim kluczowym zagadnieniem kampanii jest sextortion – przestępstwo polegające na szantażowaniu ofiary groźbą upublicznienia intymnych zdjęć lub filmów w celu wymuszenia korzyści finansowych. Sprawcy na ogół wykorzystują manipulację i podstęp, aby nakłonić swoje ofiary do udostępnienia kompromitujących materiałów.

„Dzieci często wchodzą w te relacje w poszukiwaniu akceptacji i bliskości, ale gdy sprawca zaczyna je szantażować, czują się winne i przestraszone. Ważne jest, by wiedziały, że mają prawo do wsparcia i że istnieją konkretne kroki, które mogą podjąć w celu interwencji. Interwencja to zbieranie dowodów, rozmowa z rodzicami, psychologiem szkolnym, telefonem zaufania lub zgłoszenie sprawy na policji” – mówi Magda Mroziewicz, psycholożka szkolna i konsultantka Telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży 800119119.pl, jedna z ekspertek kampanii.

Eksperci wspierają kampanię #wiemcorobić

Kampania #wiemcorobić realizowana jest przy wsparciu szerokiego grona specjalistów, w tym sędzi, psychoterapeuty, psychologa, pedagoga seksualnego, psychiatry dziecięcego oraz przedstawicieli policji. Eksperci zapewnili wsparcie merytoryczne, które umożliwiło stworzenie materiałów edukacyjnych odpowiadających na realne potrzeby dzieci, młodzieży i dorosłych w obszarze internetowych zagrożeń. Honorowy patronat nad kampanią objął Minister Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Dziecka oraz Komendant Główny Policji, a realizacja projektu jest możliwa dzięki wsparciu firmy Pepco.

„Cieszymy się, że możemy być częścią tak ważnej inicjatywy, która zwiększa bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników internetu i wspiera ich świadomy rozwój w cyfrowym świecie. Jako firma od lat działająca na rzecz dobrostanu rodzin i dzieci, wierzymy, że edukacja o zagrożeniach internetowych oraz dostarczanie konkretnych narzędzi ochrony są niezbędne w obliczu wyzwań, które stawia nam dzisiejsza rzeczywistość. Dlatego z dumą wspieramy tę kampanię, aby najmłodsi mogli korzystać z zasobów internetu w sposób bezpieczny i świadomy” – mówi Kasia Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci i materiały przygotowane w ramach kampanii

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, organizacja non-profit działająca od 1919 roku, od lat angażuje się w działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, promując wartościowe treści edukacyjne oraz wspierające rozwój młodego pokolenia choćby przez takie programy jak „Cyfrolatki”, realizowany również dzięki wsparciu firmy Pepco.

W ramach kolejnego etapu kampanii #wiemcorobić zostaną udostępnione dodatkowe materiały skierowane do nauczycieli, w tym scenariusze lekcji i film edukacyjny. Zainteresowani będą mieli okazję również wziąć udział w webinarze.


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

sonobi.com, 4dd284a06a, RESELLER, d1a215d9eb5aee9e
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
Media.net, 8CUTQ396X, DIRECT
video.unrulymedia.com, 926913262, RESELLER

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: AlbertTreść komentarza: Mi się nie podoba. Ile to kosztowało ?Data dodania komentarza: 3.02.2025, 20:54Źródło komentarza: Ferie z dmuchańcami, czyli dobra zabawa i dużo pozytywnej energiiAutor komentarza: NnTreść komentarza: A kierowcy tirów którzy regularnie parkują na końcu ulicy Nadbrzeżnej to widzą znaki ? Czy służby nie widzą że kierowcy mają bezpłatny parking... Dziś też parkuje. Kiedy przy zjeździe z mostu postawią odpowiednie znaki i zakończy się cofanie tirów . Blokowanie drogi i stwarzanie zagrożenia w ruchu drogowym.Data dodania komentarza: 3.02.2025, 20:54Źródło komentarza: Ponad pół tysiąca tablic 𝐒𝐓𝐎𝐏 Zły KierunekAutor komentarza: HeheszekTreść komentarza: A było że będzie darmowy? Kolejne kłamstwo i Frischa i wszystkich kandydatów na burmistrza w wyborach, bo każdy i ten przystanek, i parking obiecywał.Data dodania komentarza: 3.02.2025, 18:22Źródło komentarza: Centrum przesiadkowe przy nowym przystanku. Tak będzie wyglądałoAutor komentarza: MaszynistaTreść komentarza: Chyba nie widziałeś przejazdu w mieście! No tak jak będą światła to je z pewnością zauważą jak znaku nie widzą 🤣Data dodania komentarza: 3.02.2025, 17:58Źródło komentarza: To nie pierwsza tragedia w tym miejscu. Przejazd potrzebuje zmianAutor komentarza: MaszynistaTreść komentarza: Widoczność na przejeździe jest idealna. Ludzi trzeba edukować bo tumany a i tak to wszystko o kant d rozbić. Ostatnio jadę pociągiem 20 km/h na tym przejeździe a baran w bmw ładuje mi się centralnie pod lokomotywę mimo trąbienia. Przepisy są jednoznaczne. Znak STOP i wszystko w temacie i po temacie. Odnośnie hałasu to sami wiedzą gdzie domy stawiają. Kolej była pierwsza więc niech sobie okna na dzwiękochłonne wymienią a nie płaczą!Data dodania komentarza: 3.02.2025, 17:55Źródło komentarza: To nie pierwsza tragedia w tym miejscu. Przejazd potrzebuje zmianAutor komentarza: Łukasz2Treść komentarza: Ani słowa tam nie ma o płatnym parkingu. Kolejne kłamstwa Frischmanna?Data dodania komentarza: 3.02.2025, 16:57Źródło komentarza: Centrum przesiadkowe przy nowym przystanku. Tak będzie wyglądało
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama