Tak od wiosny tego roku wygląda szkoła podstawowa w Domaniowie po termomodernizacji. Termomodernizacji kosztowała 21 906 544,17 zł. W tym samym czasie modernizowana była szkoła podstawowa w Wierzbnie.
- Dobrze zaprojektowana szkoła, przemyślana organizacja przestrzeni wspólnej, zawsze może być lepsza – bardziej dostosowana do potrzeb użytkowników, bardziej innowacyjna i lepiej wspierająca procesy edukacyjne oraz społeczne - informuje w mediach społecznościowych "PORT pracownia i studio architektury". - W ramach termomodernizacji Szkoły Podstawowej w Domaniowie udało nam się wprowadzić szereg udogodnień, które czynią ją bardziej funkcjonalną, estetyczną i przyjazną zarówno dla uczniów, jak i całej społeczności.
Najważniejsze wprowadzone zmiany:
1. Usprawniona organizacja przestrzeni wspólnej:
Wnętrza zostały uporządkowane, a komunikacja w szkole poprawiona dzięki czytelnym oznaczeniom, kolorystycznemu wyróżnieniu stref oraz zastosowaniu piktogramów. Dzięki temu młodsze dzieci łatwiej odnajdują się w budynku.
2. Kolorystyka i akcenty wspierające koncentrację:
Klasy zostały pomalowane w jasnych, neutralnych barwach z delikatnymi akcentami kolorystycznymi. Ściany zachowano w dużej części puste, aby uniknąć nadmiaru bodźców, jednocześnie umożliwiając prezentację prac uczniów w wyznaczonych miejscach.
3. Przestrzenie do relaksu i skupienia:
Wprowadzenie kącików relaksacyjnych na korytarzach oraz miejsc do odpoczynku pozwala uczniom regenerować siły w czasie przerw. Dzięki temu przestrzeń szkoły lepiej wspiera ich rozwój społeczny i emocjonalny i uwzględnia różne potrzeby uczniów.
4. Dostosowanie dla osób niepełnosprawnych:
Szkoła stała się dostępna dla uczniów z różnymi potrzebami dzięki rampom i windzie, oznaczeniom oraz odpowiednio zaprojektowanym kolorystyką posadzek uwzględniając potrzeby osób niedowidzących.
5. Sale lekcyjne:
Sale nauczania początkowego zostały wyposażone w nowe meble oraz wydzielone strefy w których można się wyciszyć . Klasy dla starszych wiekowo otrzymały spójny sposób graficzny w taki sposób aby kolory nie rozpraszały dzieci podczas lekcji.
6. Nowe wejście jako wizytówka szkoły:
Przebudowano główne oraz tylne wejście, podkreślając jego funkcję wizualną i użytkową. Nowoczesna forma zyskała na estetyce, co podnosi rangę budynku jako lokalnego centrum edukacji.
7. Partycypacja uczniów w tworzeniu przestrzeni:
W proces projektowania ważne było aby przestrzenie wspólne miały miejsca w których można eksponować prace oraz osiągnięcia uczniów. Po przez miedzy innymi sklejkowe elementy stanowiące zabezpieczenie ścian korytarzy uczniowie mogą współdecydować o niektórych elementach wystroju, takich jak dekoracje w strefach relaksu czy projekty kącików tematycznych. Dzięki temu dzieci bardziej identyfikują się z przestrzenią szkoły.
8. Szkoła jako centrum życia społecznego:
Po lekcjach budynek pełni funkcję miejsca różnorodnych zawodów sportowych i zajęć rozwijających zainteresowania. Stworzono wielofunkcyjne przestrzenie umożliwiające organizację wydarzeń oraz zajęć pozalekcyjnych.
Szkoła w Domaniowie jest dowodem na to, że przemyślane projektowanie przestrzeni edukacyjnej przy projekcie termomodernizacji może przynieść realne korzyści zarówno uczniom, jak i całej społeczności. Dążenie do lepszej organizacji, estetyki oraz funkcjonalności sprawia, że codzienne korzystanie z budynku staje się przyjemnością, a miejsce to zyskuje nową tożsamość jako przyjazne, twórcze i otwarte.
Napisz komentarz
Komentarze