Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 30 stycznia 2025 06:36
Reklama Hipol
Reklama ZWiK

RAPORT: Polacy w ferworze świątecznych przygotowań!

Ostatnie dni przed świętami to czas najbardziej intensywnych przygotowań i nie mniejszych emocji. Przeprowadziliśmy ankietę wśród naszych użytkowników, aby dowiedzieć się, jak wyglądają plany Polek i Polaków na Boże Narodzenie. Porównaliśmy również jej wyniki z danymi z zeszłego roku, a widoczne różnice są naprawdę ciekawe!
Podziel się
Oceń

 

Ile z nas nie obchodzi Bożego Narodzenia?

Dla większości Polaków Boże Narodzenie to czas spotkań rodzinnych, wspólnego spożywania tradycyjnych potraw oraz wymiany prezentów. Zdecydowana większość ankietowanych, bo ponad 91%, odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy celebruje to Święto.

W porównaniu do ubiegłego roku, gdzie niemal 89% respondentów zadeklarowało obchodzenie Świąt, możemy zauważyć delikatny spadek. Nie zmienia to jednak faktu, że Boże Narodzenie pozostaje jednym z najważniejszych okresów w roku dla większości Polaków, ale również dla branży handlowej.

Promocje i oszczędności

Pomimo rosnących kosztów życia, nie wszyscy planują oszczędzać na tegorocznych zakupach świątecznych. Z ankiety wynika, że 72% respondentów zamierza ograniczyć wydatki, natomiast reszta deklaruje, że nie przewiduje ograniczania wydatków. Wśród sposobów oszczędzania najczęściej wymieniano:

  • Szukanie promocji (82%)
  • Ograniczanie ilości kupowanego jedzenia (41,5%)
  • Wybór tańszych produktów spożywczych (37%)

Wyniki z ubiegłego roku są podobne, bo 73,5% respondentów planowało oszczędzać na zakupach, głównie poprzez szukanie promocji.

Przedświąteczne wydatki

Jeśli chodzi o miejsce robienia zakupów, wygrywają sklepy, które oferują najlepsze promocje (57,5%). Przed rokiem również promocje były wyznacznikiem dobrego miejsca na zakupy, jednak osób, które zwracały na to uwagę, było więcej, bo 68%.

A ile Polki i Polacy mają zamiar wydać na świąteczne zakupy spożywcze? Najczęściej (35%, rok temu 42%) 100-500 zł oraz 500-1000% (29%, rok temu 26%). Jak widać, część osób w tym roku może pozwolić sobie na więcej. 21,5% jeszcze nie wie i nie potrafi określić przybliżonej kwoty

.

Jak natomiast wygląda budżet na prezenty? Podobnie, jak w przypadku jedzenia, najpopularniejsze zakresy kwot to 100-500 zł (31%) oraz 500-1000 zł (22%). Zeszłoroczne wyniki są podobne.

Nie zaskakuje, że ankietowani największą część świątecznego budżetu wydadzą na produkty do przygotowania potraw (60%) i prezenty (48%).

Przedświąteczny stres

Świąteczne przygotowania dla wielu osób nieodłącznie wiążą się niestety także z rosnącym poziomem stresu. Aż 38% respondentów przyznaje, że przedświąteczna krzątanina jest dla nich stresująca.

Wśród najbardziej stresujących aspektów zakupów wymieniano tłumy w sklepach (66%), wysokie koszty (62%) oraz brak czasu na przygotowania (37%).

W porównaniu z 2023 rokiem, kiedy 41% wskazało zakupy jako źródło stresu, widać utrzymującą się tendencję ankietowanych do stresowania się świątecznym maratonem po supermarketach.

Aby ograniczyć stres związany z zakupami, warto zrobić je z dużym wyprzedzeniem. 21,5% ankietowanych przyznało, że zaczyna przygotowania do Świąt przynajmniej miesiąc wcześniej, a prawie 53% zaczyna 2-4 tygodni przed Świętami. 

Na zakupy najczęściej poświęcamy kilka godzin (55,5%) lub nawet kilka dni (29%).

Innym sposobem na ograniczenie nerwów jest dokładne zaplanowanie zakupów. Najczęściej wybieranymi są przeglądanie gazetek promocyjnych (75%) i robienie listy zakupów (66%).

Ulubione świąteczne potrawy

Na wigilijnym stole królują tradycyjne smaki. Respondenci wskazali swoje ulubione potrawy, z których najpopularniejsze to:

  1. Pierogi
  2. Karp
  3. Barszcz

Nieodłącznym elementem świąt w Polsce jest karp. W tym roku na stołach pojawi się on u 59% ankietowanych. Warto zauważyć, że w poprzednim roku tradycja spożywania karpia była praktykowana rzadziej, bo u 54% respondentów.

Jednym z ciekawych wniosków płynących z ankiety jest popularność samodzielnego przygotowywania potraw. Aż 59% ankietowanych deklaruje, że wszystkie dania na ich stole są efektem własnej pracy, co pokazuje, że dla wielu osób Święta to również czas zaangażowania w tradycje kulinarne.

Kolejne 36% twierdzi, że kupi tylko kilka gotowych potraw, a 4% kupi większość świątecznych przysmaków.

Świąteczne tradycje

Samodzielne przygotowywanie potraw i jedzenie karpia to tylko część z tradycji kultywowanych przez użytkowników Mojej Gazetki. 

Większość ankietowanych (43,5%) przyznaje, że na ich stołach znajdzie się tradycyjne 12 potraw. Jednak niewiele mniej (42%) postawi na stole mniej dań. W ubiegłym roku tradycja 12 potraw na wigilijnym stole była istotna dla 42% ankietowanych, podczas gdy prawie 54% respondentów planowało przygotowanie mniejszej liczby dań. 

92% zadeklarowało także, że kupuje prezenty pod choinkę. Rok temu było to 91%.

Również rodzinne spędzanie Wigilii jest popularnym zwyczajem ankietowanych. Ponad 48% z nich ugości przy wigilijnym stole 6 lub więcej osób (rok temu 43%), w tym ponad 15% spędzi Wigilię w ponad 10-osobowym gronie (rok temu 15,5%).

Szczegóły badania

Dane wykorzystane w badaniu pochodzą z ankiety przeprowadzonej w aplikacji Moja Gazetka w dniach 16-1.12.2024 na grupie 271 osób.

Dane z 2023 roku pochodzą z poniższego badania: https://mojagazetka.com/blog/wydatki-swiateczne-2023

O Mojej Gazetce

Moja Gazetka jest darmową aplikacją gromadzącą najnowsze gazetki promocyjne oraz jedną z najpopularniejszych aplikacji zakupowych w Polsce. Współpracujemy z ponad 70 sieciami handlowymi, zapewniając im możliwość dotarcia z ofertą do stale rosnącej grupy świadomych konsumentów.


Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: JanyszTreść komentarza: każdy może pisać tylko niech się zastanowi co pisze komentujecie wszystko i wszystkich nie macie z reguły pojęcia jak wygląda praca w tej Firmie , nie komentujcie ludzi którzy robią wszystko aby pracownicy zarabiali w miarę godziwie , pewnie punkt widzenia od miejsca siedzenia , jeśli piszą te komentarze pracownicy to tylko ci co zarabiają dobrze ale mogę ich zrozumieć , natomiast jeśli piszą to osoby którzy nie pracują w naszej firmie niech nie komentują tego co Organizacja Związkowa robi i nie robi tego dla siebie ,wszystko co robią ma służyć wszystkim pracownikom bez podziału , jeśli nie jesteś z nami to nie przeszkadzaj , bo i tak dostaniesz to co wszyscy , Nie obrażajcie nikogo powodzenia dla was ZwiązkowcyData dodania komentarza: 30.01.2025, 05:13Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: bater79Treść komentarza: I to jest właśnie,w punkt trafienie.Jak można dawać tyle kasy na pierwszą drużynę? I rodzice dzieci też dają tylko o wszystkim nie wiedzą....Data dodania komentarza: 30.01.2025, 05:10Źródło komentarza: Gaszenie pożaru w "Moto-Jelczu"Autor komentarza: bater79Treść komentarza: A Miłosz to ten od grila i kiełbasy?Data dodania komentarza: 30.01.2025, 05:08Źródło komentarza: Gaszenie pożaru w "Moto-Jelczu"Autor komentarza: AnnaTreść komentarza: A gdzie gwiazda tiktoka disco polo i Photoshopa , buahabaData dodania komentarza: 29.01.2025, 23:56Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: AdekTreść komentarza: Jaka firma tacy pracownicy ? HeheData dodania komentarza: 29.01.2025, 23:55Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: KrzysiekTreść komentarza: Dziadowska firma ? Jak większość cwaniaków w Jelczu , pseudo biznesmeni ze słomą w butach , aroganci bez sumienia ...Data dodania komentarza: 29.01.2025, 23:53Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama