- Okazuje się, że głównym powodem, dla którego sygnalizacja musi być włączona, jest przejście dla pieszych na skrzyżowaniu na ul. 11 Listopada - mówi pan Jacek. - Dodatkowo tłumaczą się lewoskrętem z ul. Strzelnej w Andersa... Tym samym, który chcą zlikwidować! Zgodnie z pismem, rozwiązaniem jest likwidacja przejścia dla pieszych.
Zresztą, przeczytajcie sami:
Szanowny Panie, odpowiadając na Pana petycję dotyczącą wyłączenia sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. 11 Listopada, Strzelna, pl. Zamkowy w Oławie uprzejmie informuję:
Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi i przepisami prawa m.in. przejście dla pieszych występujące na wlocie ul. 11 Listopada tego skrzyżowania, prowadzące przez 3 pasy ruchu, wymagają zastosowania sygnalizacji świetlnej.
Zastosowanie sygnalizacji na przejściu w obrębie skrzyżowania wymusza jego zastosowanie na całym skrzyżowaniu. Zgodnie z przepisami „stosując sygnalizację na skrzyżowaniu, należy objąć nią wszystkie grupy uczestników ruchu i wszystkie strumienie ruchu poruszające się po jezdni lub torowisku oraz je przekraczające. Nie pozostawia się jakiegokolwiek wlotu, pasa lub strumienia ruchu w obszarze skrzyżowania bez sygnalizacji”.
Dzięki sygnalizacji świetlnej zapewniamy bezpieczeństwo pieszych. Dodatkowo zastosowane programy sygnalizacji minimalizują negatywny wpływ pieszych na przepustowość skrzyżowania. Obecnie piesi nie zakłócają przejazdu przez skrzyżowanie. Przy braku sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, każdy pojedynczy pieszy pojawiający się przy przejściu powodował konieczność zatrzymywania pojazdów w celu przepuszczenia pieszego przez przejście. Dodatkowo otrzymywaliśmy sygnały, że piesi nie mogą bezpiecznie przejść przez przejścia mimo pierwszeństwa na przejściu.
Według mieszkańców dochodziło do wymuszania pierwszeństwa przez pojazdy.
W przypadku zatorów lub dużych natężeń ruchu, pojazdy obecne blisko przejścia zasłaniały pieszych kierującym pojazdami zbliżającymi się do przejścia. Ponadto sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu likwiduje problem włączenia się pojazdów z ul. Strzelnej w ul. Andersa, które wykonują manewr skrętu w lewo (w szczególności pojazdów ciężarowych). Dzięki wyodrębnionej fazie ruchu dla ul. Strzelnej, pojazdy mogą bezpiecznie włączyć się do drogi krajowej nr 94. W przypadku braku sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu dochodziło do niebezpiecznych sytuacji związanych z wymuszeniem pierwszeństwa. Podczas wykonywania tego samego manewru skrętu w lewo, kierowcy musieli liczyć na uprzejmość innych kierowców lub decydowali się na wykonanie manewrów niezgodnych z przepisami prawa.
Aktualnie z władzami miasta Oławy oraz zarządcą drogi wojewódzkiej nr 396 analizujemy różne rozwiązania, dzięki którym będzie można płynniej pokonać przedmiotowe skrzyżowanie.
Biorąc pod uwagę powyżej przestawioną sytuację, analiza rozwiązań może wskaże konieczność ewentualnej korekty programów sygnalizacji.
Ewentualne wyłączenie sygnalizacji świetlnej będzie możliwe dopiero po wybudowaniu obwodnicy Oławy, która wyeliminuje ruch tranzytowy z miasta oraz zminimalizuje natężenie ruchu w mieści.
Z poważaniem
Z up. Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad
DYREKTOR ODDZIAŁU
Waldemar Wojciechowski
*
"Odkorkujmy Oławę!" pod tak zatytułowaną petycją Jacek Radomski zorganizował zbiórkę podpisów w sprawie likwidacji świateł na skrzyżowaniu ul. Strzelnej, z 11 Listopada i placem Zamkowym.
Napisz komentarz
Komentarze