Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 29 lipca 2025 21:51
Reklama Hipol
Reklama https://www.mario-web.pl/?fbclid=IwY2xjawKmdmpleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFoU1Vyd1F2VmVBTEJTZXZIAR4R7OQoIiStikie9PkVq_jed6ugpLqCXRABOmzOXsgh5-xjWxRaek2puL_0KA_aem_vRRkult5-xnxh4novgQbiw

Rolf - ostatni Niemiec

Jednym z ostatnich żołnierzy niemieckich, który w czasie wojny przebywał na terenie powiatu oławskiego, był pilot Luftwaffe Rolf Singenstreu
Podziel się
Oceń

Arnold był doświadczonym czołgistą, dysponował dobrym i sprawdzonym sprzętem. W ciągu kilkudziesięciu minut walki zniszczył kolejno pięć sowieckich czołgów, które opuszczały ukrycia w siedleckim lesie. Po tej akcji, czołg  por. Arnolda wycofał się w kierunku Sobociska i  kontynuował walkę. Rosjanie szybko zlikwidowali tę lokalną ofensywę, odbili Winną Górę i Siedlce. Potem Niemcy już nie podejmowali ataków w kierunku Oławy. Relacje z walk ukazują wielki stopień zaangażowania obydwu stron i zmagania w trudnych warunkach ostrej zimy. Trzeba przyznać, że tempo sowieckiego natarcia i szybkość zajmowania kolejnych miejscowości były imponujące. Krwawe walki toczyły się nadal.

Reklama

Ostatni Niemiec

Jednym z ostatnich żołnierzy niemieckich, który  w czasie wojny pojawił się na terenie powiatu oławskiego, był pilot Luftwaffe. Pomimo oporu Rosjan, do końca obrony zaopatrywano oblężony Wrocław drogą powietrzną. W marcu przygotowano kolejną, większą dostawę zaopatrzenia. Szybowce desantowe miały dotrzeć na lotnisko polowe, położone na Polu Marsowym przy stadionie olimpijskim. Kolejny lot zaplanowano na noc z 7 na 8 kwietnia. Przygotowano i wyposażono łącznie 10 szybowców transportowych typu Gotha-242 i 7 DFS-230. Startowały z lotniska Alt-Lonnewitz, koło Torgau nad Łabą. Za sterami jednego z szybowców typu DFS-230 znalazł się doświadczony pilot, unteroffizier Rolf Singenstreu. To był jego 156. lot bojowy. Szybowiec był wypełniony zaopatrzeniem, głównie amunicją  i  wyposażeniem medycznym oraz dokumentami (poczta polowa, odznaczenia, awanse, itd.).
Zespoły transportowe startowały do Wrocławia o godzinie 20.00. Szybowce były holowane przez dwusilnikowe bombowce typu Dornier Do-17 i Heinkel He-111. Lot szybowcem był wyczerpujący, wprawdzie pilot holowany na grubej linie (rzadziej na sztywnym holu) nie musi prowadzić nawigacji, ale lot wymaga stałego napięcia, obserwacji przyrządów pokładowych, ciągłych reakcji sterami. Szybowiec DFS to lekka konstrukcja z drewna i rur stalowych pokrytych płótnem - kabina  nieogrzewana. Nocny lot w takich warunkach wymagał dużego doświadczenia i wytrzymałości.
Pilot Rolf Singenstreu miał pecha pod koniec lotu. Po ponad 2 godz., o 22 15, w pobliżu płonącego Wrocławia, został przedwcześnie wyczepiony przez maszynę holującą. Możliwe, że przyczyną było również zerwanie liny holującej.

 Holujący Heinkel He-111  szybko zniknął, a pilot i jego szybowiec pozostali w ciemnościach i mroźnej ciszy - samotnie nad  terytorium wroga.
Czasu na reakcję nie było zbyt wiele, obciążona maszyna traciła wysokość, lotnik wypatrzył linię Odry i widoczne jaśniejsze pole pod lasem. Sprawnie, bez problemu wylądował i szybko opuścił swój szybowiec. Zorientował się, że jest daleko za liniami wroga, na polu pod Siedlcami. Wokół panował spokój, niemiecki lotnik zabrał mapę, kilka konserw i ruszył na zachód w kierunku Wrocławia. Pomimo rozkazów, w obawie przed Rosjanami, nie zniszczył szybowca - cały ładunek pozostał nietknięty. DFS 230 był wyposażony w  race, umożliwiające szybkie zniszczenie (spalenie maszyny), ale łuna pożaru mogła zwrócić uwagę. Wkrótce dotarł do lasu pod Kotowicami. Wokół było wiele patroli rosyjskich, ale pilot w ciągu dnia starannie się się maskował, przekradał między rosyjskimi posterunkami tylko pod osłoną nocy. Po trzech dniach dotarł do brzegu Odry za Trestnem, udało mu się znaleźć łódź wiosłową i kolejnej nocy, 10 kwietnia, przepłynął Odrę. Wkrótce, już we Wrocławiu, dołączył do pozostałych pilotów ze swojej jednostki i po kilku dniach został ewakuowany z twierdzy. Pilotów   zabrano 23 kwietnia do Świdnicy, na pokładzie samolotów Fi-156-Storch -  do końca obrony Wrocławia utrzymywały komunikację lotniczą  dla potrzeb „Festung Breslau”.  



Napisz komentarz

Komentarze

ZASTRZEŻENIE PODMIOTU UPRAWNIONEGO DOTYCZĄCE EKSPLORACJI TEKSTU I DANYCH

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji ze strony internetowej tuolawa.pl i publikacji przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody wydawcy - RYZA Sp. z o.o. jest niedozwolone. 

Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są TUTAJ

KOMENTARZE
Autor komentarza: PikoloTreść komentarza: Pozostawią wezwanie za wycieraczką, a kierujący przyjdzie np. po kilku godzinach. Takie pojazdy powinny być odholowane na płatny parking.Data dodania komentarza: 29.07.2025, 20:07Źródło komentarza: Tu posypią się mandaty!Autor komentarza: MarcinTreść komentarza: Sami się gubią w tych tłumaczeniach.Data dodania komentarza: 29.07.2025, 19:58Źródło komentarza: Wciąż ciemna Oława. Dlaczego? Miasto tłumaczyAutor komentarza: Brak Bardziej SkompromitowanychTreść komentarza: Pożal się premierowi Gosia, dopisz także, że w poprzednim liście trochę minęłaś się z prawdą z tym twoim poparciem i głosowaniem na PO.Data dodania komentarza: 29.07.2025, 19:56Źródło komentarza: Nie ma zagrożenia powodziowegoAutor komentarza: zrozpaczonyTreść komentarza: Ile to będzie kosztowało nas podatników? Ile to np metrów chodnika? No ale wójt będzie mógł sobie pośpiewać z Elektrycznymi Gitarami "Jestem z miasta..."Data dodania komentarza: 29.07.2025, 19:38Źródło komentarza: Elektryczne Gitary zagrają w GaciAutor komentarza: myślicielTreść komentarza: Myślę że prognozy dla Oławki nie są przesadnie alarmujące to zasługa WdO i PO gdyż pozbierali papierki.Data dodania komentarza: 29.07.2025, 17:58Źródło komentarza: Jak wygląda sytuacja hydrologiczna w OławieAutor komentarza: SymetrystaTreść komentarza: Czy to kolejny wybieg burmistrza i urzędników, aby odsunąć od siebie odpowiedzialność? Nagle okazało się, że są trzy umowy? Jedna jest negocjowana? Może ktoś po prostu tego nie potrafi zrobić? A może po prostu miasto nie wliczyło podwyżek cen energii w budżecie - teraz oszczędności są robione naszym kosztem, zwłaszcza naszego bezpieczeństwa? I ostatnie pytanie czy w związku z mniejszym zużyciem prądu w mieście, te pieniądze zostaną przeznaczone na lepszą umowę z Tauronem - prawda?Data dodania komentarza: 29.07.2025, 17:56Źródło komentarza: Wciąż ciemna Oława. Dlaczego? Miasto tłumaczy
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama