JEDNOSTKA ROLFA SINGERSTREU - SCHLEPPGRUPPE 1
Dowodzona przez płk. Kurta Herzoga od stycznia do lutego 1945 stacjonowała w Żaganiu, do 13 kwietnia 1945 na lotnisku Alt-Lonnewitz, od 13 kwietnia do końca wojny na lotnisku Hohenmauth obecnie Wysokie Myto, koło Hradca Kralove w Republice Czeskiej. Jednostka do kapitulacji zaopatrywała załogę "Festung Breslau".
W czasie wojny w meldunkach najczęściej określano ich jako Grupa Transportowa "Herzog". Wyposażenie: 11 Dornierów 17, 15 Heinkli 111, 3 Junkersy, 87 Stukasów, 13 DSF 230 i 6 Gotha 242. Oznaczenie jednostki (kody na kadłubie) - 6Z.
Coś dla kolekcjonerów
Na terenie powiatu oławskiego, po walkach w 1945 roku, przetrwało już niewiele śladów, ale wciąż pojawiają się nowe odkrycia i tropy. W ramach przygotowania niniejszego artykułu obejrzałem prawdopodobne miejsce lądowania szybowca. W owym miejscu nic nie pozostało, ale w pobliżu (w prywatnym gospodarstwie) moją uwagę zwróciła niepozorna stalowa beczka, używana jako wędzarnia. Początkowo nie zareagowałem, ale myśl, że „ja to już kiedyś widziałem”, nie dawała spokoju. Sprawdzenie nie było trudne. Zaglądamy np. do książki J.Piekałkiewicza - i jest. Zardzewiała beczka to amortyzator niemieckiego zasobnika desantowego o masie 500 kg. Zasobnik to po prostu wielka beczka i skrzynia, którą z samolotu zrzucano na spadochronie w celu dostarczenia wszelkiego wyposażenia. Takie zasobniki używano przez całą wojnę na wszystkich frontach. Nasz powiat był po wojnie zawalony resztkami zasobników, które nie dotarły do Festung Breslau. Może to nie jest istotne, ale taka sama beczka jest eksponowana w muzeum w Berlinie (fot. niżej). Ta „nasza” beczka służy innym celom niż w czasie wojny, ale jest częścią historii powiatu oławskiego. Bez wątpienia to eksponat. Z drugiej strony - co z nią zrobić i jak zabrać komuś ulubioną wędzarnię? Niech więc służy tradycyjnej polskiej kiełbasie, a my z kronikarskiego obowiązku zamieszczamy zdjęcie ostatniej „wędzarni Luftwaffe” z naszego powiatu.
Szybowiec DFS-230
Rozpiętość skrzydeł - 22 metry
Doskonałość lotna - 18
Konstrukcja metalowo-drewniana, pokrycie częściowo sklejka i płótno.
Załoga: 1 pilot, w wersji desantowej 9 żołnierzy oraz 270 kg ładunku
Wersja transportowa: ponad 800 kg ładunku
Ten szybowiec to „wół roboczy” szturmowych lądowań niemieckich spadochroniarzy, znany
z wielu operacji w czasie wojny, np zdobycie umocnień w Holandii w 1940, zdobycie Krety w 1941, czy też uwolnienie Benito Mussoliniego w 1943 roku. Niemieccy spadochroniarze uwolnili włoskiego dyktatora, lądując w pobliżu jego miejsca uwięzienia, właśnie na pokładach 12 szybowców DFS-230. Obecnie w muzeach Europy zachowane 3 egz.
Polacy
Co w Polsce się działo w tym samym czasie? Skuteczna ofensywa Rosjan doprowadziła do szybkiego zajęcia terytorium Polski w jej przedwojennych granicach. Byliśmy wolni od Niemców i niemieckiej okupacji, ale byliśmy znowu w niewoli. Dowódca Armii Krajowej gen. Leopold Okulicki (ps. Kobra, Niedźwiadek) 19 stycznia 1945 podjął decyzję o rozwiązaniu największej podziemnej i konspiracyjne armii w okupowanej Europie. Z kim i o co mieliśmy walczyć ? Wciąż byliśmy lojalnymi aliantami, hitlerowski okupant został usunięty, ale rozpoczęła się kolejna krwawa okupacja. W dniach walk o Oławę, na pozostałych ziemiach Polski trwały sowieckie aresztowania i egzekucje naszych żołnierzy, walczących o niepodległą Polskę. To był dopiero początek „nowego” losu Rzeczypospolitej...
Przemysław Pawłowicz
Napisz komentarz
Komentarze