Zdrowsze cukry
Zamiast sięgać po cukier, który osłodzi danie, dlaczego nie spróbować słodkiego syropu z owoców? Syropy z granatu, kokosa, czy daktyli staną się zdrowszą alternatywą na dodanie odrobiny słodyczy do deserów a nawet polew mięsnych i marynat. Co więcej, choć już można zauważyć zmiany - niejeden producent zacznie stosować słodzik zamiast cukru i oferować będzie produkty słodzone np. stewią. Niektórzy zaś zmniejszą ilości cukru, który wkładają do swoich produktów.
Nowe rodzaje mąki
Mąka migdałowa, czy kokosowa - te nie są już dużym zaskoczeniem dla konsumentów. A co z mąką bananową? Alternatywne mąki z różnorodnych owoców i warzyw będą coraz częściej pojawiać się w przepisach, ale będzie można znaleźć je także w już gotowych produktach takich jak tortilla, pączki, czy innych daniach, do produkcji których można użyć tego składnika.
Jeszcze mniej mięsa
Bez względu na to, czy będzie to bezmięsny burger, czy wegańska kiełbasa, rok 2020 będzie rokiem roślinnych alternatyw mięsnych. Chociaż od kilku lat jest to dosyć mocny trend - w zbliżającym się roku będzie odgrywać jeszcze większą rolę, a producenci zaczną oferować szerszą gamę bezmięsnych zamienników. Według raportu agencji IQS już teraz 43% Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Fleksitarianizm - czyli dieta polegająca na spożywaniu ograniczonej liczby posiłków mięsnych stanie się bardziej popularna.
Przemyślane przekąski
Zamiast mało wartościowych przekąsek konsumenci bardziej zainteresują się świadomym odżywianiem. W rezultacie można spodziewać się wzrostu oferty snacków w dziale produktów świeżych i mlecznych. Zamiast kupować pączki, batoniki, czy fast foody - więcej osób zainteresuje się alternatywnymi przekąskami bez dodatku konserwantów lub zacznie samodzielnie przygotowywać posiłki. Już teraz naukowcy wykazali, że pracownicy, którzy regularnie jedli zdrowe posiłki, osiągali o 25% większą wydajność w pracy. Jest to zatem także sygnał dla pracodawców, którzy oferują swoim pracownikom przekąski w ramach benefitów firmowych.
Świadome wybory
2020 to także kolejny rok, w którym zwiększy się świadomość konsumentów. - Polacy zaczynają zwracać uwagę nie tylko na smak, ale także na wysoką jakość składników, jak i recepturę - tłumaczy Ewa Polińska reprezentująca MSM Mońki. - Zauważyć można pojawienie się nowych grup odbiorców, którzy poszukują w polskich marketach produktów najwyższej jakości, wyprodukowanych z poszanowaniem dla tradycyjnych metod. To nie tylko działanie wspierające lokalne firmy, które stawiają na tradycję. W przypadku wyboru sprawdzonych produktów będziemy mieć pewność, że przez dłuższy czas zachowają swoje składniki odżywcze.
Zero waste
Na całym świecie co roku wyrzuca się około 1,3 miliarda ton żywności jadalnej i jak podają prognozy, liczba ta do 2025 wzrośnie do poziomu 2,2 miliarda. A jak sytuacja wygląda w Polsce? Przeciętnie w ciągu roku każdy z nas marnuje około 235 kg jedzenia. Dlatego ograniczenie marnotrawienia żywności w 2020 roku będzie priorytetem dla rządów, organizacji pozarządowych, jak i pojedynczych konsumentów. Co istotne 44% marnowanych produktów stanowią owoce i warzywa, które wyrzucane są często ze względu na swój "niedoskonały" wygląd (nieregularny kształt, kolor itp.). W 2020 r. prawdopodobnie na półkach zobaczymy wzrost liczby produktów, które nie wyglądają jak wyretuszowane przez dobry program komputerowy.
Napisz komentarz
Komentarze